تداوم رشد ارزهای دیجیتال

قیمت بیت کوین دوباره اوج گرفت| آیا بیت کوین به صد هزار دلار میرسد؟!

بیت کوین در 24 ساعت گذشته بیش از 4 درصد و اتریوم بیش از 5 درصد رشد قیمت داشتند.

قیمت بیت کوین دوباره اوج گرفت| آیا بیت کوین به صد هزار دلار میرسد؟!

این روزها مجددا شاهد رشد  قیمت بیت کوین  در بازار رمز ارزها هستیم. قیمت بیت کوین امروز به محدوده ۶۵ هزار دلار رسیده است و کارشناسان اعتقاد دارند با تثبیت قیمت بیت کوین مابقی آلت کوین ها هم رشد خواهند کرد. با رشد ققیمت بیت کوین مابقی ارزهای دیجیتال هم در هفته گذشته رشد خوبی داشتند. با رشد قیمت بیت کوین، شیبا یکی از ارزهایی بود که رکورد قیمت خود را شکست و در بازار ارزهای دیجیتال به شدت سر و صدا کرد.

اتریم نیز با رشد قیمت بیت کوین شروع به حرکت صعودی خود کرد و تا محدوده ۴۳۰۰ دلار صعود کرد.
سناتورهای استرالیایی در تلاش هستند قوانین حمایتی از صنعت رمزارزها را در این کشور تصویب کنند. استرالیا اخیرا اقدامات زیادی برای تبدیل شدن به یکی از قطب های فناوری های نوین مالی کرده و حتی از یک برنامه مهاجرتی جدید رونمایی کرده که یکی از اقشار هدف آن، افراد خبره در حوزه بلاک چین هستند. سازمان ناظر بر بازارهای مالی استرالیا قرار است به زودی از چارچوب های قانونی معاملات رمزارز در این کشور رونمایی کند.  

کارگروه ویژه اقدام مالی، دستورالعمل جدید خود را در خصوص ضوابط و چارچوب های مربوط به رمزارزها و مقابله با پولشویی از طریق آن ها منتشر کرد. در این بیانیه با وجود آنکه ارزهای دیجیتالی در طبقه دارایی های مالی دیجیتالی طبقه بندی نشده اند، از دولت ها و موسسات مالی خواسته شده است تا با آن ها طبق مقررات این طبقه برخورد شود. طبق اعلام FATF، منشا و مقصد تراکنشات مشکوک باید به این کارگروه گزارش شود.  

بنیاد تتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دستورالعمل جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت تا جلوی استفاده از پولشویی با استفاده از این رمزارز به ویژه در پرداخت‌های فرامرزی گرفته شود. تتر با ارزش‌ترین رمزارز با ارزش ثابت جهان و پنجمین رمزارز با ارزش دنیا است و بسیاری از آن به عنوان دلار دیجیتال نام می برند. این تغییرات در راستای عمل به الزامات جدید کارگروه ویژه اقدام مالی اتخاذ و اجرایی خواهند شد.  

بیت کوین

حالا می‌دانیم که فناوری بیت کوین از سال‌ها پیش وجود داشته است، هر چند همگان فکر می‌کنند بیت کوین بسیار جدید است اما از سال ۲۰۰۹ این رمز ارز وجود داشته است. در واقع اگر در آن سال کسی روی بیت کوین تنها ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری می‌کرد هم اکنون چند ده میلیون دلار ثروت داشت.

در سال ۲۰۰۸ مقاله‌ای توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو تحت عنوان «بیت کوین: یک سیستم پرداخت الکترونیکی شخص به شخص» نوشته شد که به نظر می‌رسد نام نگارنده آن مستعار باشد و هویت واقعی ناکوموتو تاکنون نامعلوم باقی مانده است.

در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بیت کوین در دسترس عموم قرار گرفت و پروسه ماینیگ یا همان استخراج که از طریق آن بیت کوین تولید می‌شد آغاز شد. از آنجا که بیت کوین هرگز مورد معامله قرار نگرفته بود و تنها استخراج شده بود، اختصاص ارزش پولی به رمز ارز در حال ظهور را غیر ممکن کرده بود.

در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار شخصی ناشناس تصمیم گرفت ۱۰ هزار بیت کوین را با ۲ عدد پیتزا معامله کند و برای نخستین بار ارزش گذاری بیت کوین صورت گرفت! اگر آن شخص بیت کوین های خود را با پیتزا معامله نمی کرد و تاکنون نگه می‌داشت، با قیمت‌های امروزی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌توانست آن‌ها را معامله کند.

مزیت رمز ارزها

بیشتر رمز ارزها در برابر ارزهای رسمی مانند فلزات گرانبها عمل می‌کنند و به دلیل محدودیت در میزان موجودی ثابت همیشگی آن‌ها در برابر تورم مقاومت می‌کنند. همچنین ارزهای رمز پایه ابزار قابل اعتمادی برای مبادله خارج از کنترل بانک‌های مرکزی هستند و انحصارات ارزی دولتی را می‌شکنند و سیاست‌های بانکی نمی‌تواند بر ارزش دارایی ارزی تاثیر مستقیم بگذارد. از سوی دیگر پروسه استخراج یا ماینینگ مکانیسمی داخلی برای کنترل ارزهای رمزپایه است که ماینرها به دقت اطلاعات آن را مورد محافظت قرار می‌دهند.

درباره مسئله حریم خصوصی و ناشناس ماندن نیز هر چند دارندگان بیت کوین کماکان نگرانی‌هایی دارند اما با استفاده از نام مستعار می‌توان آن را معامله کرد که امنیت بالایی را به دارنده می‌دهد، البته در رمز ارزهای جدیدتر لایه‌های حفاظتی بیشتری نیز طراحی شده است که کار شناسایی را چندین برابر دشوار می‌کند. استفاده از رمز ارزها به طور کلی هزینه‌های کمتری نسبت به ارزهای متداول دارد و چیزهایی چون پرداخت کارمزد و ... در آن وجود ندارد. که این عدم پرداخت کارمزد در معاملات بین‌المللی که گاها تا ۱۵ درصد مبلغ انتقال یافته به عنوان کارمزد در نظر گرفته می‌شود بسیار مهم و کاربردی است چرا که مهم نیست فرستنده یا گیرنده در کجای جهان قرار دارند.

بلاکچین چیست و چگونه عمل می کند؟

بلاکچین در حقیقت شبکه‌ای غیرمتمرکز است که بیت کوین بر بستر آن ساخته شده است و با کمک امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید از رمز ارز تا اپلیکیشن بر روی آن بسازید. در مورد بیت کوین اما بلاکچین در حکم یک هسته مرکزی معاملات عمل می‌کند که تمام فعالیت‌ها، سوابق تراکنش‌ها، مالکیت و ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال را در خود ثبت و نگه داری می‌کند. این شبکه نامتمرکز و مسقل کاربر به کاربر، مسئولیت ارزش‌گذاری، ضمانت و تایید تراکنش‌ها را به خود کاربران داده است. به نوعی می‌توان گفت بلاکچین برای بیت کوین در حکم مادر برای فرزند است.

خطرات بیت کوین

حالا کسانی که می‌دانند بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند احتمالا به سو استفاده‌هایی که از آن می‌شود نیز فکر می‌کند. حقیقت آن‌جاست که تقریبا تمام گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش با پیشرفت تکنولوژی برای دور زدن محدودیت‌ها و تامین مالی خود به رمز ارزها روی آورده‌اند و کمک‌های مالی خود را از این طریق دریافت می‌کنند و به کمک آن اسلحه، خودرو و ... خریداری می‌کنند، که فضای امنی برای آنان و معامله‌گرانی از این دست ساخته است.

با توجه به عدم امکان نظارت بر بیت کوین، این رمز ارز به عنوان تسهیل‌گر فعالیت‌های مجرمانه در جهان شناخته می‌شود. بیت کوین ابزار اصلی تامین مالی بازارهای غیرقانونی چون تجارت مواد مخدر، تجارت غیرقانونی سلاح و حتی تجارت انسان محسوب می‌شود. از سوی دیگر رمز ارزها به شکل چشم گیری محبوب‌ترین ابزار برای پولشویی محسوب می‌شوند، یعنی امکان هدایت پول غیرقانونی که منبع آن نامشخص است و از طریق یک واسطه تمیز به چرخه پولی باز می‌گردد. یعنی همان نقطه قوتی که ردیابی رمز ارزها را دشوار می‌کند، همزمان به مجرمان اجازه می‌دهد تا با سهولت و امنیت نسبی به فعالیت‌های مجرمانه خود بپردازند.

بسیاری از کارفرمایان خرد نیز حقوق کارگران خود را از طریق بیت کوین پرداخت می‌کنند تا از این طریق از مسئولیت پرداخت مالیات فرار کنند. همچنین حجم عظیمی از بسیاری از رمز ارزها در انحصار عده‌ای محدود که غالبا سازندگان آن و نزدیکانشان هستند، قرار دارد. چنین شرایطی امکان دستکاری و ایجاد نوسان‌های قیمتی جعلی برای سوداگری در بازار غیر شفاف رمز ارزها امکان پذیر است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۶۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۰۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

گمانی زنی ها در خصوص رشد قیمت بیت کوین همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه خبرهای مبنی بر موافقت شرکت تسلا برای پذیرش بیت کوین شنیده شده است احتمال دارد تا باز هم شاهد رشد بیشتر این رمز ارز در بازارهای جهانی باشیم.

این روزها در بازار ارزهای دیجیتال برخی با چاشنی خوش بینی برای قیمت بیت کوین رشدی در حدود ۱۰۰ هزار دلار را متصور شده اند که لازم به ذکر است در بازار ارزهای دیجیتال پیش بینی ها روی اصول مشخصی پیش نمیرود.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

 این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت:۶۵ هزار و ۷۲۹ دلار

۲- اتریوم

قیمت: ۴۶۹۹دلار

 ۳- بایننس کوین

قیمت: ۶۵۳ دلار

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2521

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر