اخبار رفاه | هدفمندی یارانه ها | ارز ۴۲۰۰

پیش بینی پرداخت ماهانه 1 میلیون تومان یارانه به ایرانی‌ها

با حذف دلار 4200 تومانی و تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالای اساسی می توان انتظار پرداخت یارانه 1 میلیون تومانی در هر ماه را داشت.

پیش بینی پرداخت ماهانه 1 میلیون تومان یارانه به ایرانی‌ها
با حذف دلار 4200 تومانی و تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالای اساسی و با فرض بعد خانوار ۳.۵ نفری می توان انتظار پرداخت یارانه ۱ میلیون تومانی در هر ماه را داشت.

با تصمیم جدید مجموعه  دولت و مجلس  داستان  ارز  4200 تومانی نیز به پایان خواهد رسید ولی این فرایند باید به گونه ای انجام شود که هیچگونه نگرانی در  جامعه  ایجاد نکند. گفتنی است، به‌تشخیص قانون  بودجه  در سال جاری؛ 8 میلیارد  دلار  برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی،  دارو  و  تجهیزات پزشکی  تکلیف شده بود که این مبلغ به‌طور کامل در شش‌ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است. در مقایسه با سال گذشته؛ 9 و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریباً برابر کل ارز تأمین‌شده برای همین اقلام در سال 99 بوده است.

یارانه جدید و تجمیعی در انتظار مردم؟

اگر حدود ۴ میلیارد دلار از سهمیه ارز ۴۲۰۰ تومانی امسال باقی مانده باشد و قرار باشد  نرخ ارز  تامین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای تی اس یا بازار آزاد باشد  دولت  از محل فروش این ارز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر ۱۶ هزار میلیارد تومان  درآمد  پایه ناشی از تسعیر با نرخ ۴۲۰۰ تومانی که سهم دولت خواهد بود رقمی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع طی ۵ ماه در اختیار خزانه خواهد بود.
اگر قرار باشد این ما به التفاوت ریالی به 60 میلیون نفر از دهکهای غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که حدود 100 هزار تومان به هر نفر پرداخت می شود می توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به 300 هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه  یارانه  نقدی، معیشتی و  کالاهای اساسی  داشت که برای هر خانوار تقریبا 1 میلیون تومان خواهد بود. 
منبع: زنهار

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1085

ارسال نظر