راز سفید نشدن موها مشخص شد!

دانشمندان روشی را برای جلوگیری از خاکستری شدن موها کشف کرده اند که همه مردم جهان برای نسل ‌ها به دنبال پنهان کردن آن بوده ‌اند.

راز سفید نشدن موها مشخص شد!

تیمی از محققان در دانشگاه نیویورک دریافته ‌اند که سلول‌ های بنیادی خاصی که به عنوان سلول‌های بنیادی ملانوسیت یا  McSCs  شناخته می‌شوند، دارای توانایی منحصر به فردی برای حرکت بین بخش‌ های رشد در فولیکول‌های مو هستند.

با این حال، پژوهشگران دریافتند: با افزایش سن، ریزش و رشد مجدد مو، تعداد فزاینده‌ ای از این سلول‌ های بنیادی در محفظه ‌ای به نام برآمدگی فولیکول مو به دام می ‌افتند. در نتیجه، این موها در برآمدگی باقی می ‌مانند و نمی‌توانند به محل اصلی خود در محفظه بازگردند، جایی که پروتئین‌ها به آن ها در بازسازی سلول ‌های رنگدانه کمک می‌ کردند و در نتیجه رنگ خود را حفظ می‌ کردند.

این مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی گروزمان در دانشگاه نیویورک  (NYU Grossman)انجام شد، مو های پیر موش‌ ها را بررسی و مشاهده کرد که سلول‌ های بنیادی بیشتری پس از پیری از چرخه استفاده خارج می شوند. این سلول ها همچنین قادر به بازسازی یا بلوغ موهای تولید کننده رنگدانه، باقی نمی مانند.

سفید شدن مو

دانشمندان امیدوارند: تحقیقات آن ها بتواند راه حل هایی را برای حفظ سلامت و رنگ مو تا سنین بالا هموار کند. این مطالعه روی سلول‌های بنیادی ملانوسیت متمرکز شد که هم موش ها و هم انسان ها حامل آن هستند و مسئول رنگ مو هستند.

محققان تشخیص داد که سلول‌ های بنیادی ملانوسیت، سول هایی سازگار هستند، به این معنی که آن ها به طور مداوم در امتداد محور بلوغ به جلو و عقب جابجا می شوند، همانطور که بین بخش های فولیکول مو در حال رشد حرکت می کنند. این سلول ها در طول فعالیت خود با سطوح مختلفی از سیگنال های پروتئینی تأثیرگذار بر بلوغ مواجه می شوند.

این مطالعه نشان داد: با افزایش سن مو، تعداد فزاینده‌ای از سلول‌ های بنیادی ملانوسیت در برآمدگی فولیکول مو به دام افتاده قادر به انتقال یا بازگشت به محل اصلی خود در محفظه مو نیستند. در حالت عادی پروتئین های موجود در این بخش به آن ها کمک می کند تا به سلول های رنگدانه تبدیل شوند.

محققان خاطرنشان می کنند: سازگاری سلول ‌های بنیادی ملانوسیت در سایر سلول های بنیادی خود بازسازنده، مانند سلول هایی که خود فولیکول مو را تشکیل می دهند، وجود ندارد. این سلول ها با بالغ شدن تنها در یک جهت در طول یک جدول زمانی مشخص حرکت می کنند. رفتار فوق تا حدی به توضیح این موضوع کمک می کند که چرا مو حتی با از بین رفتن رنگ آن می تواند به رشد خود ادامه دهد.

موی سفید

دکتر کی سان، محقق ارشد این مطالعه، در رابطه با یافته های خود می گوید: مطالعه ما به درک اولیه از نحوه عملکرد سلول های بنیادی ملانوسیت برای رنگ کردن مو می افزاید. مکانیسم‌های جدید این احتمال را افزایش می ‌دهد که موقعیت ثابت سلول‌ های بنیادی ملانوسیت در انسان نیز وجود داشته باشد. به این ترتیب کشفیات جدید، یک مسیر بالقوه برای معکوس کردن یا جلوگیری از سفید شدن موی انسان با کمک به سلول های گیر کرده برای حرکت دوباره بین محفظه های در حال رشد فولیکول مو ارائه می دهد.

محققان قصد دارند ابزار های بالقوه ای را برای بازگرداندن تحرک سلول‌ های بنیادی ملانوسیت یا انتقال فیزیکی آن ها به محفظه خود و جایی که می توانند رنگدانه تولید کنند، کشف کنند، به این ترتیب از خاکستری شدن موها جلوگیری می شود.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83138

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر