خبر بد برای سالمندان| امگا ۳ از شکستگی‌ها محافظت نمی‌کند

محققان گزارش دادند که مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ نمی تواند از افراد سالم میانسال و مسن در برابر شکستگی های لگن و سایر شکستگی های غیر مهره ای محافظت کند.

خبر بد برای سالمندان| امگا ۳ از شکستگی‌ها محافظت نمی‌کند

محققان گزارش دادند که مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ نمی تواند از افراد سالم میانسال و مسن در برابر شکستگی های لگن و سایر شکستگی های غیر مهره ای محافظت کند.

به گزارش عرشه آنلاین، دکتر مریل لباف (Meryl LeBoff) پژوهشگر ارشد این مطالعات از بیمارستان بریگام و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون گزارش داد که در میان شرکت ‌کنندگان که در بخش اسیدهای چرب امگا ۳ مطالعه قرار گرفتند، ۶۹۲ شکستگی غیر مهره‌ ای در بین ۱۲۹۳۳ نفری که مکمل‌ های امگا ۳ با منبع دریایی مصرف می ‌کردند و ۶۷۱ شکستگی غیر مهره ‌ای در ۱۲۹۳۸ نفر وجود داشت.

لباف در ارائه شفاهی خود در نشست سالانه انجمن تحقیقات استخوان و مواد معدنی آمریکا، هیچ تفاوتی در شکستگی های لگن پس از ۵.۳ سال پیگیری گزارش نکرد. همین امر در مورد شکستگی های عمده پوکی استخوان و شکستگی های مچ دست نیز صادق بود.

به گفته محققان، بخش دیگری از کارآزمایی اخیر نشان داد که مکمل ویتامین D۳ در مقایسه با دارونما باعث کاهش شکستگی در میانسالی به افراد مسن نیز نمی شود. لباف خاطرنشان کرد: شیوع بالایی از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در میان افراد مسن وجود دارد.

در مورد اسیدهای چرب امگا ۳ و خطر شکستگی، کارآزمایی تصادفی کنترل شده اخیر هیچ تاثیری از مکمل های اسید چرب امگا ۳ بر شکستگی های غیر مهره ای نشان نداد.

در انجام این مطالعه، لباف و همکارانش به طور تصادفی ۶۵۴۷ نفر را برای دریافت یک گرم اسیدهای چرب امگا ۳ در روز و ۶۵۳۸ نفر را به دریافت دارونما اختصاص دادند. در ادامه شرکت ‌کنندگان باید مصرف مکمل‌های امگا ۳ را متوقف کرده و مکمل‌های ویتامین D را به ۸۰۰ واحد بین‌ المللی یا کمتر در روز و مکمل ‌های کلسیم را به ۱۲۰۰میلی‌گرم در روز یا کمتر محدود کنند.  

لباف گزارش داد: پس از یک سال پیگیری، افرادی که برای سرم اسید چرب امگا ۳ مورد آزمایش قرار گرفتند، در صورت دریافت دوز مکمل، ۵۴.۷ درصد افزایش نشان دادند، اما گروه دارونما کمتر از ۲ درصد افزایش داشت.

رودریگو والدرابانو (Rodrigo Valderrabano) یکی دیگر از پژوهشگران گفت: این مطالعه اشاره کرد که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است برای مردان و افرادی که شاخص توده بدنی پایینی دارند مشکل ساز بوده اما شاید برای افرادی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند مفید باشد.

 والدرابانو در پایان گفت: در این مرحله به نظر نمی رسد استفاده از مکمل های اسید چرب امگا ۳ برای جلوگیری از شکستگی مزیتی داشته باشد. او گفت ممکن است گروه‌های دیگری نیز وجود داشته باشند که می ‌توانند از این مکمل سود ببرند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اویژگی های آن جمعیت مورد نیاز است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41481

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر