رپورتاژ

امنیت کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در کنفرانس خبری از سفر قریب الوقوع آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه خبر داد.

چند سالی است که استفاده از پول نقد تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و تقریباً همه از کارت بانکی به جای اسکناس‌ها استفاده می‌کنیم. عجیب است که چندین سال قبل، وجود چنین سیستمی نیز دور از تصور بود و گمان نمی‌کردیم که بتوان با یک کارت ساده، نیاز به اسکناس‌ها را تا این حد کاهش داد. حال این روزها زمزمه‌های استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال بیش از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد و انتظار می‌رود که در چند سال آتی، نقش رمزارزها روزبه‌روز پررنگ‌تر شود. در این راستا توصیه می‌شود همه افراد تا حد امکان اطلاعات خود را درباره دنیای کریپتوکارنسی افزایش دهند. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به یکی از مفاهیم پایه کریپتو یعنی کیف پول ارز دیجیتال اختصاص دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

والت ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یکی از اساسی‌ترین اجزایی است که برای ورود به این بازار باید داشته باشید. بدیهی است که شما برای نگهداری هر نوع ارزی به یک سیستم نگهداری نیاز خواهید داشت. در سیستم بانکداری ارزهای فیات نیز با افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی، محلی برای نگهداری از سرمایه ایجاد می‌شود که روش دسترسی به آن، همان کارت بانکی خواهد بود. در دنیای ارزهای دیجیتال هم شما باید یک کیف پول برای نگهداری ارزهایتان داشته باشید. با این حال از آنجا که ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند، تفاوت‌هایی میان والت ارز دیجیتال و کیف پول‌های معمولی وجود دارد. شما نمی‌توانید ارزهای دیجیتال را به صورت فیزیکی برداشت کنید و در کیف پول‌هایتان حمل کنید. در ادامه با معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال، بیشتر با این مسئله آشنا خواهید شد.

کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

از آنجا که تمام سرمایه شما در دنیای کریپتو، در ولت ارز دیجیتال نگهداری می‌شود، استفاده از یک کیف پول مناسب بخش مهمی از فعالیت شما در بازار رمزارزهاست؛ به همین دلیل شناخت انواع والت ارز دیجیتال، به فعالیت درست و اصولی و امن در بازار کریپتو کمک خواهد کرد. در ادامه انواع کیف پول ارز دیجیتال را به منظور یافتن امن‌ترین آن‌ها بررسی خواهیم کرد.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول سخت‌افزاری یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال است که به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از امن‌ترین انواع ولت‌ شناخته می‌شود. این کیف پول‌ها مثل یک فلش usb هستند که با اتصال آن‌ها به سیستم، به رمزارزها دسترسی پیدا می‌کنید. این کیف پول‌ها به صورت آفلاین کار می‌کنند و تنها زمانی که نیاز به انتقال سرمایه یا انجام عملیاتی روی آن‌ها داشته باشید، به اینترنت متصل می‌شوند. این نوع از کیف پول ارز دیجیتال امنیت بالایی دارد و به همین دلیل، بسیار محبوب است. با این حال پویایی پایین و هزینه زیاد برای تهیه آن‌ها می‌تواند از جمله معایبشان باشد. از سوی دیگر، در صورتی که کیف پول سخت‌افزاری یا همان کیف پول سرد را گم کنید، احتمالاً دیگر به رمزارزهایتان دسترسی نخواهید داشت.

کیف پول نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری نوعی کیف پول آنلاین است که آن را کیف پول گرم نیز می‌نامیم. دسترسی به این کیف پول‌ها به صورت آنلاین فراهم است و به سبب ذخیره اطلاعات به صورت آنلاین، می‌توانند در معرض خطر حمله هکرها باشند. این نوع والت ارز دیجیتال انواعی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول تحت وب

کیف پول تحت وب نوعی کیف پول نرم‌افزاری است که راحت‌ترین دسترسی را برای انتقال ارز فراهم می‌کند. با هر سیستمی می‌توانید به کیف پول تحت وب دسترسی پیدا کنید و عملیات مورد نظر را انجام دهید. با این حال باید بدانید که این نوع کیف پول کمترین سطح امنیت را در میان کیف پول‌های موجود دارد. تمام تراکنش‌های شما در سرور مرکزی ارائه‌دهنده ذخیره می‌شوند و در صورت دسترسی هکرها به سرور مرکزی، اطلاعات حساب کاربران هک می‌شود.

کیف پول موبایل و دسکتاپ

این دسته از کیف پول‌ها نیز در رده کیف پول‌های نرم‌افزاری قرار می‌گیرند. شما می‌توانید نرم‌افزار مورد نظر را بر سیستم کامپیوتر یا موبایل خود ذخیره کنید و در هنگام نیاز از آن‌ها استفاده کنید. برای اطمینان از عملکرد صحیح و قابل اطمینان این نوع از کیف پول ارز دیجیتال، باید به خوبی درباره ارائه‌دهنده آن تحقیق کنید تا در معرض خطر قرار نگیرید.

کیف پول کاغذی

کیف پول‌های کاغذی نسبت به سایر انواع کیف پول ارز دیجیتال ارزش کمتری دارند. در این کیف پول‌ها کد مخصوص هر کوین روی کاغذ چاپ می‌شود تا به نوعی بتوان آن‌ها را به حالت فیزیکی تبدیل کرد. برای استفاده از این نوع کیف پول می‌توانید کد روی آن‌ها را اسکن کنید یا با استفاده از نرم‌افزار و وارد کردن کد، به رمرزارزهایتان دسترسی پیدا کنید. در صورت گم کردن این کاغذها یا خراب شدن آن‌ها، دسترسی به رمزارزها دشوار خواهد شد.

روش تامین امنیت کیف پول‌ ارز دیجیتال به چه صورت است؟

فرقی نمی‌کند شما طرفدار کدام نوع از کیف پول‌های ارز دیجیتال باشید؛ مادامی که اطلاعات خصوصی کیف پول ارز دیجیتال شما در دست دیگران نباشد، می‌توان گفت که امنیت کیف پول تضمین شده است. در مقابل اگر اطلاعات به دست هکرها بیفتند، امنیت حساب شما تهدید می‌شود. کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری به دلیل ضرورت دسترسی به کیف پول فیزیکی برای برداشت و انتقال، امنیت بیشتری دارد.

عموماً تریدرها از روش‌هایی برای بالا بردن سطح امنیت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال آپدیت کردن مداوم کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری یکی از راه‌های افزایش سطح امنیت است. اگر از تأیید دو مرحله‌ای استفاده کنید، امکان سواستفاده از کیف پول شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین ترفندی به نام امضای دو مرحله با ایجاد ضرورت تأیید تراکنش از چند دستگاه مختلف، می‌تواند افزایش سطح امنیت را سبب شود. به کارگیری چنین روش‌هایی در کنار انتخاب کیف پول‌های ایمن، خیال شما را از بابت خطر حمله هکرها راحت می‌کنند.

کیف پول ارز دیجیتال

کلام آخر

پیش از آن که اقدام به تهیه ولت ارز دیجیتال خاصی کنید، حتماً اطلاعات خود را درباره آن‌ها افزایش دهید. خرید کیف پول علاوه بر اینکه در ابتدای راه می‌تواند هزینه‌ زیادی برایتان داشته باشد، در ادامه نیز نقش مهمی در نگهداری از سرمایه‌تان خواهد داشت؛ بنابراین سهل‌انگاری در این موضوع به ضرر شما خواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85008

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر