رپورتاژ

انواع سیم نسوز و کارایی هر یک

رپورتاژ

انواع سیم نسوز و کارایی هر یک

سیم نسوز به سیم‌هایی گفته می‌شود که در مقابل عواملی مانند اشعه‌های مادون قرمز، گاما و ماوراء بنفش خورشید، رطوبت، اسیدها، مواد شیمیایی، خوردگی، سایش، تغییر شکل، حرارت بالا، گرمای زیاد و شوک الکتریکی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند‌. این سیم‌ها بیشتر در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز نظامی و ادارات که احتمال قرارگیری مدار در معرض حریق و آتش‌سوزی بیشتر است، کاربرد دارند. نقطه ذوب سیم‌های نسوز چیزی در حدود ۳۶۳۲ درجه فارنهایت یا بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است. برای تولید این نوع سیم از متریال‌های مقاومی شامل مولیبدن، نیوبیوم، رنیوم، تانتالوم، تنگستن و سیلیکون استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره انواع سیم نسوز، مزایا و کاربردهای آن صحبت کنیم و به عوامل تاثیرگذار روی قیمت سیم نسوز بپردازیم.

آشنایی با کاربردهای سیم نسوز

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، سیم‌های نسوز دارای مزایای زیادی هستند و با قرار گرفتن در دمای بسیار زیاد، هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود‌. در برخی از صنایع و محیط‌های کاری یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر، گرما و حرارت بسیار بالا است. به همین دلیل احتمال بروز حوادثی مانند اختلال در عملکرد دستگاه‌ها و ایجاد آتش‌سوزی وجود دارد. منشا و عامل اصلی حادثه آتش‌سوزی ساختمان معروف پلاسکو، استفاده از سیم‌های غیراستاندارد و نامناسب در یکی از دستگاه‌های حرارتی بود. در صنایع مختلف برای جلوگیری از بروز حوادث و به خطر افتادن جان تعداد زیادی از صنعتگران و کارگران آن‌ها و پیشگیری از خسارات سنگین مالی، از سیم نسوز استفاده می‌شود. سیم نسوز در صنعت داروسازی، صنعت کاغذسازی، صنعت پزشکی، صنعت هوافضا، صنعت فولادسازی، صنعت خودروسازی، صنعت جوشکاری، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه، صنعت توزیع نیرو،‌ صنعت سیم‌کشی ساختمان، صنایع لوازم خانگی و در ساخت وسایلی مانند ماکروویو، جاروبرقی، بخاری برقی، کوره‌ها، اجاق گاز، دستگاه‌های فیلتر‌ آب دریا، فیلتر مواد شیمیایی، فیلتر تصفیه آب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی انواع مختلف سیم نسوز

انواع مختلف سیم نسوز به سه گروه تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

سیم نسوز پی وی سی

یکی از انواع سیم‌های نسوز که دارای پوششی از جنس پی وی سی هستند و در مقابل گرما، مقاومت حرارتی کمی دارند‌. این نوع سیم با قرارگرفتن در دمای بالاتر از 180 درجه سانتی‌گراد آتش می‌گیرد. در واقع تحمل دمایی سیم‌های نسوز با پوشش pvc تا 180 درجه‌ است.

سیم نسوز سیلیکونی

یکی دیگر از انواع سیم‌های نسوز، سیم نسوز سیلیکونی نام دارد. طراحی سیم‌های نسوز سیلیکونی به گونه‌ای است که برای مدت طولانی در برابر درجه حرارت 200 درجه سانتی‌گراد مقاوم است و آتش نمی‌گیرد. این تحمل دمایی برای مدت زمان کوتاه تا 250 درجه سانتی‌گراد است. دوام، مقاومت و استحکام سیم نسوز سیلیکونی نسبت به سیم‌های نسوز پی‌وی‌سی بیشتر است و قیمت‌ گران‌تری دارد. انعطاف‌پذیری سیلیکون از نظر مکانیکی بسیار مناسب است. با توجه به نوسان قیمت‌ها، سایت‌های فروشگاهی معتبر همواره لیست به‌روز قیمت سیم نسوز سیلیکونی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

سیم دوروکش نسوز

سومین نوع از سیم‌های نسوز سیم دوروکش بافت است که دو نوع پوشش یا روکش دارد. جنس روکش اولیه این نوع سیم از سیلیکون بوده و روکش بعدی از فایبرگلاس ساخته شده‌است‌. تحمل دمایی سیم‌های دوروکش نسوز بسیار بالاست و قادرند تا دمای 750 درجه سانتی‌گراد دوام بیاورند. سیم‌های دوروکش نسوز در رنگ‌بندی‌های متنوعی تولید می‌شوند و برای سیم‌کشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قرار گرفتن پلیمر منسجم سیلیکون در کنار رشته‌های مستحکم فایبرگلاس، مقاومت این نوع سیم نسوز را در برابر حرارت بسیار زیاد، افزایش داده‌است.‌

سیم نسوز

مهمترین مزایای استفاده از سیم‌های نسوز شامل موارد زیر است:

  • تحمل حرارت از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد الی ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد
  • استحکام بالا در دماهای زیر صفر تا منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد
  • دارای انعطاف‌پذیری و استحکام مکانیکی بالا
  • جلوگیری از ازدیاد و زبانه‌کشیدن شعله در زمان آتش‌سوزی
  • تولید دود بسیار کم در هنگام آتش‌سوزی
  • عدم تولید گاز اسیدی در زمان آتش‌سوزی
  • استحکام زیاد در برابر اشعه‌های مادون قرمز، گاما و ماوراء بنفش
  • مقاومت و استحکام بالا در برابر خشکی یا رطوبت زیاد
  • مقاومت بالای عایق‌های سیلیکونی در مقابل روغن با وزن زیاد مولکولی
  • سازگاری و مقاومت در برابر اسیدها و مواد شیمیایی
  • جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی در مدارس، مراکز نظامی، ادارات و بیمارستان‌ها
  • کاهش نویز با کمک روکش‌های فایبرگلاس
  • طول عمر و ماندگاری بسیار بالا

عوامل موثر در قیمت سیم نسوز

عوامل متعددی مانند کیفیت و درصد خلوص‌ مواد استفاده‌شده در ساخت سیم مانند سیلیکون، وزن مس به‌کاررفته،‌ میزان ضخامت پوشش و عایق سیم، فناوری ساخت و امکانات اضافه‌شده به سیم، میزان علم و تجربه سازنده، برنده شرکت تولیدکننده، کشور سازنده، کیفیت و نوع کلاس هادی، نحوه شیلدکردن سیم و غیره روی قیمت سیم نسوز تاثیرگذار هستند‌. سیم‌های نسوزی که دارای گواهی LPCB هستند، نسبت به سیم‌های فاقد این گواهی قیمت بالاتری دارند. هم‌چنین سیم‌های نسوزی که از کشورهای دیگر وارد بازار ایران می‌شوند، با قیمت گران‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی به فروش می‌رسند. در سایت فروشنده‌های معتبر همواره لیست قیمت سیم‌های نسوز مختلف از جمله  لیست قیمت سیم نسوز سیلیکونی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفتیم با توجه به نوسانات قیمت این محصولات در بازار، لیست قیمت سیم نسوز به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی است.

سیم نسوز

اگر قصد دارید برای خرید سیم نسوز اقدام کنید، بهتر است به دنبال یک فروشگاه اینترنتی معتبر باشید. در فروشگاه‌های معتبر باکیفیت‌ترین انواع سیم‌های نسوز از برترین برندهای جهان با قیمت بسیار مناسبی و به صورت عمده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در این فروشگاه‌ها می‌توان با مشاهده لیست قیمت سیم نسوز، برای خرید آنلاین اقدام کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش خود را تحویل گرفت. برخی از این فروشگاه‌ها سیم‌های نسوز را با تخفیف‌های ویژه در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در هر کجای ایران که‌ باشید، امکان خرید آنلاین از فروشگاه‌های معتبر عرضه‌کننده انواع کابل و سیم وجود دارد. در زمان انتخاب فروشگاه برای خرید سیم نسوز، حتما به نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه توجه داشته‌باشید. در معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی سیم و کابل، مشتری می‌تواند به صورت تلفنی با کارشناسان فروش سایت تماس برقرار کرده و راهنمایی‌ها و نکات لازم درباره خرید سیم نسوز را از آن‌ها دریافت کند.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 37440

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر