رپورتاژ

کدام عوامل موجب یاتاقان زدن سانتافه می شود؟

رپورتاز

کدام عوامل موجب یاتاقان زدن سانتافه می شود؟

هیوندای سانتافه ۴ سیلندر دارای مشکلات رایجی است که یکی از آنها یاتاقان زدن سانتافه در کیلومترهای طولانی مدت است. به عبارتی دیگر سانتافه ها بعد از گذراندن ۱۵۰ هزار کیلومتر، نیاز به تعمیر اساسی موتور دارند. این مورد برای کسانی که خودرو را دست دوم خریداری می کند نیز صدق می کند موتورهای سانتافه در چین ساخته می شوند. یاتاقان یک قطعه کوچکی است که پیشرانه خودرو را به عهده دارد. در صورت نبود آن، ماشین قادر به حرکت نیست. بیشتر قطعات جنس فلز دارند. در نتیجه برای این که از ساییدگی جلوگیری کنید، باید آنها را روغن کاری کنید. یاتاقان شاتون و لقی میل  لنگ را می گیرد. در نتیجه اگر این قطعه کوچک نباشد، به صورت روان قطعات کار نمی کنند. شاتون ها وظیفه به حرکت در آوردن پیستون ها را دارند. اگر به خوبی یاتاقان روغن کاری نشود، می تواند پیستون ها از حرکت بیفتند. در نتیجه به اصطلاح موتور قفل می کند. 

یاتاقان زدن خودرو 

قبل از هرچیز در مورد علت و عوامل یاتاقان زدن سانتافه باید به این بپردازیم که اصولا یاتاقان زدن چیست و به طور کلی چه عوامل منجر به یاتاقان زدن خودرو می شود. یاتاقان زدن ییک از بزرگترین و پر هزینه ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودروی اتفاق بیوفتد اگر خودروی شما یاتاقان بزند نیازمند تعمیرات بسیار اساسی و جدی در خودروی خود خواهید داشت.

یاتاقان ها به شکل ثابت و متحرک هستند و این قطعات که در میان میل لنگ و بلوک سیلندر قرار دارند موجب تنظیم لقی عمودی میل لنگ می شوند. به طور کلی کار اصلی یاتاقان ها زمانی شروع می شوند که خودرو روشن می شود در این صورت یاتاقان ها با تشکیل لایه ای از روغن مانع ساییده شدن میل لنگ می شوند.

یاتاقان زدن سانتافه 

یکی از مهمترین دلیلی که یک سانتافه یاتاقان می زند، پایین بودن کیفیت فلزکاری و انجام نادرست تراشکاری است. بعضی از متخصصین بر این باور هستند که، خرده فلزها و پلیسه ها که از موتور باقی مانده باعث این عمل می شود. بعضی نیز بر این باور هستند که خودروهای سنگین که چهار سرنشین دارد و در سر بالایی قرار می گیرند و حتی کولرشان روشن است، یاتاقان زدن سانتافه خود را تجربه می کنند.

یاتاقان زدن سانتافه

 در نتیجه اگر این عوامل حذف شود، این اتفاق نیز می تواند از بین برود. اما دیگر متخصصین باورهای دیگری دارند. شامل این است که پیشرانه با گیربکس هماهنگی ندارد. ضعف اویل پمپ از اصلی ترین دلایلی است که این اتفاق برای خودرو پیش می آورد. پمپ روغن باید هر 150 هزار کیلومتر،تعویض شود. در صورت تعویض نشدن، روغن کاری افت می کند  و در آخر یاتاقان صورت می گیرد. 

عوامل یاتاقان زدن سانتافه

شاید جالب باشد بدانید یک سری از رفتارهای اشتباه در رانندگی می تواند باعث به وجود آمدن یاتاقان شود. رانندگی در گل و لای می تواند در عملکرد چرخ ها موثر واقع شود. آلایندها از مهر و موم های چرخ عبور کرده و خود را به یاتاقان می رسانند و همین امر کافی است تا سانتافه دچار یاتاقان شود. استفاده از یاتاقان های باکیفیت می تواند در جلوگیری این امر به خوبی عمل کنند. 

یکی دیگر از عواملی که سانتافه را با این مشکل رو به رو می کند، به خاطر این است که ممکن است کیلومتر شمار دچار دستکاری شده باشد و مقدار واقعی را کمتر نشان دهد. متاسفانه همین کار در به وجود آوردن یاتاقان تاثیر زیادی دارد. تنها پیشنهاد برای چنین مشکلی این است که، از نمایندگی هایی ماشین خریداری کنید که مطمئن هستند. 

در صورت هماهنگ نبودن گشتاور موتور با وزن خودرو یاتاقان سانتافه خراب می شود. اکثر تعمیرکاران هنگام تعمیر کردن به این موضوع دقت می کنند. حجم موتور یک سانتافه 2500 بوده و حداقل وزن 1650 است. اگر نوع موتور GDI باشد، کمتر احتمال دارد که ماشین دچار این مشکل شود. در نتیجه هنگام خریدن به این موضوع دقت کافی داشته باشید. 

یاتاقان زدن سانتافه

علائم یاتاقان زدن سانتافه

یاتاقان زمانی به وجود می آید که قطعات فلزی ماشین به خوبی روغن کاری نشده باشند یا در صورت روغن کاری، از روغن های کم کیفیت استفاده کرده باشید. اگر کارکرد ماشین بالا باشد، زودتر این مشکل برای ماشین پیش می آید. خرابی پمپ های روغن نیز از دیگر علائمی است که منجر به یاتاقان زدن سانتافه می شود. ممکن است موتور با ایجاد صداهای ناخوشایند یا غیر طبیعی شما را هوشیار کند تا بیشتر حواستان به اجزای داخلی ماشین باشد. در چنین مواقعی باید ماشین را خاموش کنید. وگرنه ممکن است میل لنگ ها به شدت لق شوند یا پیستون و سر سیلندرها آسیب ببینند. در نتیجه مجبور به پرداخت هزینه های اضافه تری برای خرید لوازم یدکی سانتافه   باشید. 

جمع بندی

عواملی مانند استفاده از روغن های بی کیفیت می تواند سبب یاتاقان زدن شوند. حتی اگر دلیل اصلی یاتاقان این موضوع نباشد. اما به طور کلی روغن بی کیفیت، به موتور آسیب می زند و کارکرد ماشین را به شدت پایین می آورد. چون روغن نامناسب روانکاوی را به خوبی پیش نمی برد و در آخر شما شاهد یاتاقان زدن سانتافه خواهید شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33812

ارسال نظر