رپورتاژ

آیا دانشگاه های پزشکی روسیه معتبر هستند؟

​در این مقاله به بررسی اعتبار دانشگاه های پزشکی روسیه، مزایا و معایب تحصیل در آنها و همچنین شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز می پردازیم.

آیا دانشگاه های پزشکی روسیه معتبر هستند؟

تحصیل پزشکی در روسیه با مزایایی مانند عدم نیاز به آزمون ورودی، شهریه‌های مقرون به صرفه و مدرک معتبر در سطح جهانی همراه است.

دانشگاه‌های پزشکی روسیه از نظر اعتبار مدرک پایانی و امکانات علمی، جزء دانشگاه‌های برتر جهان به شمار می‌آیند‌. به همین دلیل، با توجه به حذف آزمون‌های ورودی سخت و بورسیه‌های تحصیلی که باعث کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی شده است، سالانه متقاضیان زیادی درخواست تحصیل در این کشور را دارند. در این مطلب قصد داریم به معرفی دانشگاه‌های پزشکی روسیه بپردازیم و اعتبار آن‌ها را در رتبه‌بندی‌های جهانی بررسی کنیم، پس اگر قصد دارید وارد دانشگاه‌های پزشکی روسیه شوید بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید:

عوامل موثر بر اعتبار دانشگاه‌های پزشکی روسیه

دانشگاه‌های پزشکی روسیه، سالانه از نظر فاکتورهایی مانند سطح علمی، تحقیقات انجام شده، مقالات پزشکی، نوآوری‌های پزشکی، نمرات دانشجویان و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اکثر دانشگاه‌های پزشکی روسیه از این سنجش سالانه جهانی، سربلند بیرون می‌آیند و امروزه اعتبار بالایی در جهان کسب کرده‌اند. جالب است بدانید که مدرک پزشکی در دانشگاه‌ های روسیه، علاوه بر وزارت علوم ایران، مورد تایید نهاد‌های جهانی و معتبر زیر نیز است:

  • سازمان بهداشت جهانی
  • سازمان یونسکو
  • Mci

بر همین اساس فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پزشکی روسیه می‌توانند با مدرک پزشکی خود در کشورهای اروپایی و به طور کلی در جهان کار کنند. یکی دیگر از عوامل موثر بر اعتبار دانشگاه‌های پزشکی روسیه، تحقیقات انجام شده توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه است که نشان از خروجی علمی دانشگاه دارد. از نظر موسسه رتبه‌بندی جهانی QS، شاخصه‌های مهم در اعتبارسنجی دانشگاه‌ها به شرح زیر است:

  • ۴۰ درصد آوازه علمی دانشگاه که بر اساس نظر سنجی و بررسی سوابق تحصیلی و تحقیقاتی دانشحویان به دست می‌آید.
  • ۲۰ درصد نسبت تعداد دانشجویان به هیات علمی
  • ۱۰ درصد آوازه علمی هیآت علمی دانشگاه
  • ۱0 درصد میزان جذب دانشجویان بین‌المللی
  • ۲۰ درصد سطح ارجاعات

بررسی اعتبار دانشگاه‌های پزشکی روسیه

برای بررسی اعتبار دانشگاه‌های پزشکی روسیه باید آن‌ها را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. یکی از مواردی که اهمیت زیادی دارد، مدرک دانشگاهی اخذ شده در پایان تحصیل است. معادل‌سازی این مدرک در ایران بدون کم و کاست انجام شده و فارغ‌التحصیلان ایرانی از دانشگاه‌های پزشکی روسیه، نه تنها در ایران بلکه در کشورهای بسیاری می‌توانند فعالیت‌های پزشکی داشته باشند.

مورد بعدی این است که متقاضیان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در رشته پزشکی را دارند باید در دوره پادفک PADFAK شرکت کنند. این دوره به دلیل حذف کنکور است و برای افزایش سطح علمی داوطلب در علوم پایه و ارتقا زبان متقاضیان و آشنایی آن‌ها با ادبیات روسی برگزار می‌شود.

آیا دانشگاه های پزشکی روسیه معتبر هستند؟

تحصیل پزشکی در روسیه از اعتبار جهانی برخوردار است.

اگر بخواهیم اعتبار دانشگاه‌های پزشکی روسیه را از نظر درآمد صنعتی بررسی کنیم، باید یادآور شویم که واکسن‌ها و ابزارآلات پزشکی زیادی در بازار هستند که همگی از خروجی‌های دانشگاه‌های پزشکی روسیه بوده و درآمد ارزی زیادی را وارد این کشور کرده اند. در واقع باید گفت که زیرساخت‌های تولیدی و پیشرفت پزشکی و درمانی هر کشوری بستگی به سطح کیفی و آموزشی در دانشگاه‌های آن دارد. بنابراین پیشرفت روسیه در حوزه پزشکی و درمانی به خاطر امکانات و خدمات مدرن و فوق‌العاده پزشکی است که دولت در اختیار دانشجویان و اساتید قرار داده است.

بررسی اعتبار دانشگاه‌های پزشکی روسیه در رتبه‌بند‌ی‌های جهانی

دانشگاه‌های پزشکی روسیه از نظر سطح علمی و تجهیزات آموزشی با دانشگاه‌های برتر اروپایی رقابت می‌کنند. بهتر است بدانید که این کشور از سال ۲۰۰۳ در سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا عضو بوده است. از این رو، سطح علمی دانشگاه‌های پزشکی روسیه را می‌توان هم‌تراز با برترین دانشگاه‌ها در کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا و انگلیس دانست. در ادامه با بهترین دانشگاه‌های پزشکی در روسیه و اعتبار جهانی آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

آکادمی پزشکی مسکو

از بین موسسات آموزش عالی پزشکی روسیه، MMA از گذشته تا کنون یکی از مهم‌ترین و معتبرترین مراکز آموزش پزشکی بوده است. این مرکز نقش اساسی را در آموزش و پیشرفت متخصصان علمی در تمام زمینه ها ایفا می‌کند. رتبه این دانشگاه در جهان ۱۰۰۱ است.

آیا دانشگاه های پزشکی روسیه معتبر هستند؟

دانشگاه‌های پزشکی روسیه با سابقه طولانی و کیفیت آموزشی بالا، در سطح جهانی معتبر هستند و مدارک آنها مورد تأیید بسیاری از کشورها از جمله ایران است.

دانشگاه پزشکی دولتی روسیه

این دانشگاه که در مسکو قرار دارد، یک مرکز بسیار قدیمی است. دانشگاه پزشکی دولتی روسیه، حدود 7000 دانشجو را در رشته‌های پزشکی و مراقبت‌های کودکان آموزش می‌دهد. رتبه کشوری این دانشگاه،107 و رتبه جهانی 4021 است.

دانشکده پزشکی سنت پترزبورگ

این دانشگاه بالغ بر 100 سال سابقه آموزشی دارد و به عنوان برترین مرکز تخصصی آموزشی در رشته‌های پزشکی بالینی و پیشگیرانه به حساب می‌آید. رتبه کشوری این دانشگاه،91 و رتبه جهانی آن، 3720 است.

دانشگاه پزشکی سیبری

دانشگاه پزشکی سیبری در شهر تومسک یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی بعد از دانشگاه MMA است. این دانشگاه دارای رتبه کشوری 119 و رتبه جهانی 4250 است.

دانشگاه پزشکی ریازان

دانشگاه پزشکی ریازان جهت ارائه برنامه‌های آموزشی پزشکی با سه زبان متفاوت به رسمیت شناخته شده است. متقاضیانی که در این موسسه برای طی دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، می‌توانند به زبان‌های روسی، انگلیسی یا فرانسوی آموزش ببینند. رتبه کشوری این دانشگاه، 234 و رتبه جهانی آن 6289 است.

دانشگاه دولتی ولگاگراد

اعتبار این دانشگاه بیشتر به دلیل رئیس این دانشگاه است که یک دانشمند موفق و مشهور روسی است. همچنین کارکنان این دانشگاه و پزشکان باتجربه و محققان پیشرفته و ماهر باعث شده اند تا رتبه این دانشگاه در روسیه، 167 و در جهان 5133 باشد.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی روسیه

حال که دانستید دانشگاه‌های پزشکی روسیه در چه مرتبه و سطحی نسبت به دانشگاه‌های جهان قرار دارند، حتما برای تحصیل در این کشور وسوسه شده‌اید. مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی روسیه نیازمند محیا کردن اسناد و شرایط خاصی است که در ادامه آورده شده است:

  • داوطلبان باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • مدرک دیپلم معادل‌سازی شده با معدل بالای ۱۷ و کسب حداقل ۵۰ درصد از نمرات دروس شیمی، فیزیک و زیست شناسی
  • درخواست پذیرش از دانشگاه‌خای پزشکی روسیه
  • داشتن گذرنامه
  • ارائه انگیزه نامه

ممکن است از طرف دانشگاه به منظور بررسی انگیزه و علاقه شما به رشته پزشکی، مصاحبه‌ای به صورت ویدیویی و آنلاین با شما انجام شود‌. نتایج این مصاحبه و مدارک تحصیلی‌تان نقش زیادی در پذیرفته شدن شما در دانشگاه‌های این کشور دارد. ضمنا بدانید که شما هم با دیپلم تجربی و هم با دیپلم ریاضی می‌توانید درخواست خود را برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه و در رشته پزشکی ثبت کنید.

روسیه یکی از کشورهای پیشرفته‌ای است که سیستم آموزشی نظام‌مندی دارد. از دانشگاه‌های برتر این کشور که همه ساله دانشجویان زیادی را از سراسر کشورهای جهان جذب می‌کنند، می‌توان به دانشگاه‌های معتبر پزشکی اشاره کرد. اغلب دانشگاه‌های پزشکی روسیه در سطح جهانی معتبر هستند. بنابراین تحصیل در رشته پزشکی در کشوری مانند روسیه می‌تواند زمینه‌ساز رشد دانشجویان بااستعداد بین‌المللی باشد که علاقه‌مند به کار و تحصیل در کشورهای خارجی هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124903

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر