رپورتاژ

انواع لبنیات را بشناسید و با خواص هر کدام آشنا شوید

انواع لبنیات را بشناسید و با خواص هر کدام آشنا شوید

لبنیات واژه‌ای بسیار پرکاربرد است؛ اما شاید فقط بعضی از انواع لبنیات رایج را بشناسیم. در اینجا مرور کلی به دنیای لبنیات، انواع لبنیات و نکات مهم در خرید لبنیات داریم. نکاتی را مرور می‌کنیم که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

لبنیات چیست؟

لبنیات (diary)، یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در جهان است و شامل تمام مواد غذایی است که از شیر به‌دست می‌آید. بیشتر شیر مورد استفاده در صنعت لبنیات، شیر گاو است؛ اما در تولیدات محلی یا برای برخی محصولات خاص از شیر گوسفند، بز، گاومیش، شتر و... نیز استفاده می‌شود.

انواع لبنیات کدامند؟

شیر:

شیر تازه یا شیر خام، بدون هیچ گونه فرآوری اضافی است. این نوع شیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مثل کلسیم، ید و روی، پروتئین، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های A، D، B۱۲ و B۲، پروبیوتیک‌ها است. ماست:

ماست از فرآوری شیر به‌وسیله باکتری‌ها تولید می‌شود. این باکتری‌ها باعث اسیدی شدن شیر می‌شوند و ماست به وجود می‌آید. ماست حاوی پروبیوتیک‌ها است و برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفیدند. مصرف ماست، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، روی و B۱۲ را تامین می‌کند.

انواع لبنیات را بشناسید و با خواص هر کدام آشنا شوید

پنیر:

پنیر از فرآوری شیر به وسیله افزودن آنزیم‌های پپتیک و نمک به شیر به دست می‌آید. انواع مختلفی از پنیرها وجود دارند که با تغییرات در فرآیند تولید و افزودن مواد مختلف این تفاوت در آن‌ها ایجاد می شود. بین تمام انواع لبنیات، پنیرها بیشترین تنوع را دارند. بیش از 1800 نوع پنیر در دنیا وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین نام‌ها بین این 1800 نوع پنیر چدار، پنیر گودا، پنیر پارمسان، پنیر موزارلا، لیقوان، فتا و کممبر است.

دوغ:

دوغ نیز همانند ماست از تاثیر باکتری‌های لبنی به وجود می‌آید. این نوع لبنیات بیشتر در مناطق خاورمیانه و اروپای شرقی طرفدار دارد. در واقع دوغ را می‌توان با مخلوط کردن ماست، نمک و آب تهیه کرد.

کره:

کره از چربی شیر با انجام فرآیند تصفیه و از بین بردن آب و اجزاء دیگر به‌دست می‌آید. کره حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین D است که برای سلامت استخوان‌ها لازم است.

انواع لبنیات را بشناسید و با خواص هر کدام آشنا شوید

خامه:

یکی دیگر از انواع لبنیات، خامه است. خامه با جدا کردن لایه چربی موجود در بالای شیر قبل از همگن شدن به دست می‌آید و باید حداقل ۱۸ درصد چربی شیر داشته باشد. خامه حاوی مقدار قابل ‌توجهی ویتامین B2 است.

بستنی:

بستنی محبوب‌ترین فرآورده لبنی منجمد است که از شیر، خامه، شیرین کننده‌ها و طعم‌دهنده‌ها بدست می‌آید. جلاتو هم نوعی بستنی ایتالیایی است که بخاطر حباب‌های کمتر در ساختارش، غلیظ‌تر و خامه‌ای‌تر است.

کازئین:

کازئین، پروتئین اصلی شیر است. این نوع لبنیات یک فسفوپروتئین (حاوی فسفر) محسوب می‌شود. کازئین که بیشتر مواد مغذی موجود در شیر گاو را در خود دارد، حاوی کلسیم و اسیدهای آمینه ضروری است.

پودر MPC:

پودر MPC با حذف نسبت معینی از اجزای غیر پروتئینی شیر، مانند آب، لاکتوز و مواد معدنی با هدف تغلیظ محتوای پروتئین ساخته می‌شود و در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد.

پودر آب پنیر:

شاید در نگاه اول آب پنیر مایعی بی‌ارزش به نظر برسد که فقط برای تازه نگه داشتن پنیر استفاده می‌شود؛ اما این مایع به دلیل دارا بودن پروتئین با ارزش، به پودر آب پنیر تبدیل و در صنایع غذایی و برای اهداف بدنسازی استفاده می‌شود.

نکات مهم در مصرف انواع لبنیات

انواع لبنیات را بشناسید و با خواص هر کدام آشنا شوید

هر یک از این انواع لبنیات دارای خصوصیات و ارزش غذایی خاص خود هستند و مصرف منظم آن‌ها می‌تواند به حفظ سلامتی و تأمین نیازهای غذایی بدن کمک کند. اما باید در نظر گرفت که مصرف متعادل این محصولات در چارچوب یک رژیم غذایی سالم و متنوع انجام شود. چنانچه حساسیت به لاکتوز دارید حتما در مصرف لبنیات با احتیاط بیشتری پیش بروید. البته برخی افراد حساس به لاکتوز، کماکان قادر به تحمل ۹ الی ۱۲ گرم لاکتوز در هر روز هستند که با یک لیوان شیر برابری می‌کند. فرآیند تولید بعضی از مشتقات شیر به گونه‌ای است که محصول نهایی حاوی لاکتوز کمتری است.

نکته مهم دیگری که حتما باید در نظر داشته باشید این است که برخی از پزشکان به والدین توصیه می‌کنند تا سن یک سالگی، نوزادان را از لبنیات خارج از شیر مادر یا فرمول‌های مشابه شیر مادر تغذیه نکنند.

از خرید شیر کیلویی یا نامعتبر بپرهیزید. برای خرید لبنیات حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. زیرا کیفیت و ایمنی لبنیات می‌تواند بر سلامت شما و خانواده‌تان تاثیرگذار باشد. در خرید لبنیات حتما به تاریخ انقضا، بسته‌بندی مناسب و سلامت عمومی محصول دقت کنید.

معمولا لبنیات بسیار حساس هستند و به سرعت فاسد می شوند. کیفیت لبنیات به نگهداری صحیح از شیر به عنوان ماده اولیه بستگی دارد. نگهداری صحیح از محصولات لبنی بسیار مهم است. بنابراین توصیه اکید ما به شما خرید لبنیات از مراکز معتبر است. مراکزی را شناسایی کنید که ضمن اطمینان از فرآیند صحیح تولید و نگهداری، از ارگانیک بودن لبنیات مطمئن باشید.

در این راستا پیشنهاد ما، فروشگاه انبار پنیر است. فروشگاهی که تمام انواع لبنیات را در طعم‌ها و بسته‌بندی‌های مناسب تولید می‌کند. همانطور که از نام این فروشگاه پیداست، تخصص اصلی آن‌ها انواع پنیر است. کمتر فروشگاهی را با این تنوع پنیر می‌توان در ایران پیدا کرد. برای آشنایی بیشتر با محصولات انبار پنیر می‌توانید به سایت یا فروشگاه حضوری انبار پنیر مراجعه کنید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 121404

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر