چه زمانی به آزمایش تیروئید نیاز است ؟

تیروئید غده کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد و مسئول تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم ، تولید انرژی و خلق و خو است . این غده ۲ هورمون اصلی تولید می‌ کند : تری ‌یدوتیرونین و تیروکسین . چنانچه تیروئید به اندازه کافی این هورمون‌ها را تولید نکند ، علائمی مانند افزایش وزن ، کمبود انرژی و افسردگی را تجربه می‌ کنید که از « کم‌ کاری تیروئید » ناشی می‌ شود . اما اگر بیش از حد هورمون بسازد ، به « پرکاری تیروئید » مبتلا می‌ شوید که با کاهش وزن ، اضطراب و تپش قلب همراه است . پزشکان از آزمایش تیروئید که یک نوع آزمایش خون است برای بررسی عملکرد این غده استفاده می ‌کنند . ‎‌آزمایش تیروئید چیست ؟ پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید یعنی چه ؟ در این متن به پاسخ این سوالات می پردازیم . پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را همراهی کنید . 

دیگر نیاز نیست برای انجام آزمایشات خود به آزمایشگاه بروید و وقت زیادی را برای یک آزمایش و چکاپ از دست بدهید . شما میتوانید با ثبت درخواست آزمایش در منزل خود را از مراجعه به آزمایشگاه رهایی داده و انواع آزمایشات را در محیط کم استرس خانه خودتان انجام دهید .

آزمایش تیروئید چیست ؟

آزمایش تیروئید یک آزمایش خون است که برای اندازه گیری سطح هورمون های تیروئید در خون استفاده می شود. تیروئید یک غده کوچک در گردن است که هورمون هایی تولید می کند که بر بسیاری از عملکردهای بدن ، از جمله متابولیسم ، رشد و توسعه تاثیر می گذارد .

شاید نیاز داشته باشید : کشیدن سوند در منزل

آزمایش تیروئید می تواند برای تشخیص اختلالات تیروئیدی ، مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید ، استفاده شود . همچنین می تواند برای نظارت بر درمان اختلالات تیروئیدی استفاده شود .چه زمانی به آزمایش تیروئید نیاز است؟

 

انواع آزمایش تیروئید کدامند ؟

انواع مختلفی از آزمایشات تیروئید وجود دارد که هر کدام هورمون های تیروئیدی مختلفی را اندازه گیری می کنند . برخی از رایج ترین آزمایشات تیروئید عبارتند از :

 آزمایش تی اس اچ

  تی اس اچ مخفف هورمون تحریک کننده تیروئید است . این هورمون توسط غده هیپوفیز در مغز تولید می شود و بر عملکرد تیروئید تاثیر می گذارد . اگر سطح تی اس اچ بالا باشد ، نشان دهنده کم کاری تیروئید است . اگر سطح تی اس اچ پایین باشد ، نشان دهنده پرکاری تیروئید است .

 آزمایش تیروکسین

این هورمون یکی از هورمون های اصلی تولید شده توسط تیروئید است . سطح تیروکسین بالا نشان دهنده پرکاری تیروئید است . سطح تیروکسین پایین نشان دهنده کم کاری تیروئید است .

 آزمایش تری یدوتیرونین

این هورمون دیگر هورمون اصلی تولید شده توسط تیروئید است . سطح  تری یدوتیرونین بالا نشان دهنده پرکاری تیروئید است . سطح تری یدو تیرونین پایین نشان دهنده کم کاری تیروئید است .

برای انجام آزمایش تیروئید ، یک نمونه خون از ورید بازو گرفته می شود . این آزمایش معمولاً بدون درد است و نتایج آن معمولاً طی چند روز در دسترس است .

در چه مواقعی باید آزمایش تیروئید بدهیم ؟ 

اگر علائمی مانند خستگی ، افزایش وزن ، ریزش مو ، حساسیت به سرما ، یبوست ، یا تغییرات خلقی دارید ، ممکن است پزشک آزمایش تیروئید را توصیه کند . همچنین ، اگر در معرض خطر ابتلا به اختلالات تیروئیدی هستید ، مانند سابقه خانوادگی اختلالات تیروئیدی ، ممکن است پزشک آزمایش تیروئید را توصیه کند .

چه زمانی به آزمایش تیروئید نیاز است؟

کم کاری تیروئید در بارداری

افزایش متابولیسم در دوران بارداری باعث افزایش نیاز به تیروئید می‌ شود . در یک مطالعه نشان داده شد که ۸۵ درصد از زنانی که درمان جایگزینی هورمون تیروئید دریافت می ‌کردند ، در دوران بارداری به طور میانگین ​​به ۴۷ درصد هورمون جایگزین بیشتری نیاز داشتند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120339

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر