رپورتاژ

شرایط طرح جایگزین خدمت سربازی

طرح جایگزین خدمت سربازی در راستای افزایش اثربخشی خدمت سربازی، حمایت از فعالیت های نوآورانه فارغ‌ التحصیلان برترِ دانشگاهی و امکان استفاده از علم و دانش آنان در طرح های پژوهشی انجام میشود.

شرایط طرح جایگزین خدمت سربازی

یافتن یک طرح جایگزین خدمت سربازی از دغدغه های افراد تحصیل کرده‌ای است که علاقه‌مند به انجام فعالیت های جایگزین به جای خدمت در پادگان های نظامی هستند، به خصوص که این فعالیت با رشته تحصیلی تخصصی آنها نیز مرتبط باشد.

به همین سبب ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری برخی از سازمان ها اقدام به ارائه طرحی برای تسهیل خدمت نخبگان نموده است. این جایگزین ها که اغلب به صورت پروژه ارائه می شود، علاوه بر دیگر مزایا، موجب استفاده از علم و دانش دانشجویان نخبه می شود.

دریافت پروژه جایگزین خدمت دارای شرایط و ضوابطی است که لازم است افراد متقاضی این طرح قبل از هر اقدام با آنها آشنا شوند. به منظور راهنمایی متقاضیان، در ادامه به ارائه جزئیات این طرح خواهیم پرداخت.

طرح جایگزین خدمت سربازی

جایگزین خدمت سربازی یا پروژه جایگزین خدمت، طرحی است که به فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و تخصصی این امکان را می دهد که به جای پادگان های نظامی، دوره خدمت خود را با همکاری در طرح های آموزشی و پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی خود سپری کنند. این طرح توسط بنیاد ملی نخبگان ارائه گردیده و همانطور که اشاره شد مخصوص فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

هدف از طرح پروژه جایگزین خدمت، جذب پژوهشگران نخبه و استفاده از دانش و تخصص آنها در پیشبرد طرح ها و فعالیت های پژوهشی در راستای پیشبرد اهداف علمی و فناوری کشور است که متناسب با نیاز سازمان های دفاعی یا دولتی تعریف میشود.

شرایط دریافت پروژه جایگزین خدمت سربازی

طرح پروژه کسری خدمت تنها به افراد دارای شرایط لازم برای ارائه درخواست و دریافت این طرح تعلق میگیرد. استفاده از این طرح در صورت کسب امتیاز لازم، برای تمامی رشته ها اعم از فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و اجتماعی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم پزشکی و دیگر دانش‌آموختگان مؤسسات علمی داخل و خارج کشور و نیز طلاب حوزه‌های علمیه امکان پذیر است.

تمامی اطلاعات، شرایط و قوانین مرتبط با جایگزین خدمت سربازی، در وبگاه بنیاد ملی نخبگان در اختیار مشمولان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که شرایط دریافت پروژه جایگزین در ارگان های مختلف مربوط به بنیاد نخبگان ممکن است متفاوت باشد؛ اما همانطور که ذکر شد، یکی از مهم‌ترین آنها داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، دکترا و یا دکترا تخصصی است. طبق آیین نامه پروژه جایگزین خدمت، استفاده از این طرح همچنین مستلزم داشتن این شرایط است:

- افراد متقاضی دریافت پروژه جایگزین خدمت، بایستی دارای عضویت نخبگی در بنیاد ملی نخبگان کشور باشند.

- یکی از شرایط استفاده از طرح جایگزین خدمت سربازی، معدل داوطلبان است. طبق این طرح افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد با حداقل یک اختراع ثبت شده با داشتن معدل 15 می توانند برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

- فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد که جزء 15 نفر برتر دانشگاه خود و دارای یک مقاله معتبر جهانی ISI باشند، در صورت دریافت نامه معرفی استاد، در اولویت ثبت‌نام این طرح قرار دارند.

- همکاری متقاضیان نخبه در برنامه های پژوهشی بایستی با موافقت و ارتباط با یک استاد میزبان از اعضای هیات علمی دانشگاه صورت گیرد.

- در صورت گذشتن بیش از سه سال از تاریخ دانش آموختگی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، ثبت ‌نام در طرح جایگزین خدمت برای ایشان امکان‌پذیر نمی باشد.

- فارغ ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، در صورت داشتن غیبت سربازی مشمول این طرح نخواهند شد.

- متقاضیانی که در حال سپری کردن دوران خدمت سربازی به صورت عادی هستند، در صورت باقی ماندن حداقل 14 ماه از دوران خدمت خود می توانند، درخواست جایگزین خدمت را برای بنیاد نخبگان ارسال کنند و در صورت تایید، وضعیت خدمت خود را تغییر دهند.

- در صورت موافقت دانشگاه عالی دفاع ملی، تعیین موضوع، مکان، زمان شروع و اجرای طرح بر اساس پیشنهاد متقاضی امکان‌ پذیر می باشد که امکان رد آن توسط سازمان مربوطه وجود دارد.

- گذراندن دوره آموزشی خدمت سربازی برای تمامی مشمولان ضروری است.

نکته: مشمولان طرح جایگزین خدمت سربازی در دوره خدمت می بایست در ایران حضور داشته باشند و خروج از کشور آنها تنها با مجوز بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ممکن است. همچنین در دوران انجام خدمت وظیفه مجاز به اشتغال به تحصیل نیستند (مگر در دوره طی رساله دکتری.)

طرح جایگزین خدمت سربازی

اسناد و مدارک لازم برای دریافت پروژه جایگزین خدمت سربازی

برای دریافت پروژه کسری خدمت لازم است تا مشمولان مدارکی را ارائه دهند که نشان دهنده مشخصات هویتی، تحصیلات، سابقه کاری آنها و ... می باشد.

برای اطلاع دقیق مشمولان از مدارک در ادامه به ذکر آنها می پردازیم.

عکس

- مشمولان می بایست چند قطعه عکس با زمینه سفید ارائه دهند که عکس پرسنلی نام دارد.

شناسنامه و کارت ملی مشمولین

- مشمولان اخذ پروژه کسری خدمت لازم است تا از تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی کپی تهیه نموده و ارائه نمایند.

مدرک تحصیلی

- مشمولانی که تحصیلات خود را سپری نموده و مدرک آن را دریافت کردند ارائه مدرک تحصیلی آنها الزامی می باشد. (کارشناسی ارشد یا دکتری)

خلاصه سوابق کاری

-چنانچه هر کدام از مشمولان سابقه کاری دارند لازم است تا خلاصه وضعیت سوابق کاری و شغلی خود را ارائه دهند.

مدارک مهارتی و اختراع 

- اگر مشمولان دارای مهارت بوده و یا اختراعی برای خود ثبت نموده اند، می بایست مدارک آن را برای اثبات مهارت خود در اختیار داشته باشند.

مدارک شناسایی همسر و فرزند 

- لازم است تا مشمولین متاهل، مدارک شناسایی همسر خود را همراه با کپی آنها به همراه داشته باشند.

همچنین سربازان دارای فرزند نیز باید مدارک شناسایی فرزند خود را ارائه نمایند.

چگونگی دریافت پروژه جایگزین خدمت سربازی

متقاضیان استفاده از طرح جایگزین خدمت سربازی خصوصا مشمولان خارج از کشور، به جای بنیاد نخبگان در صورت داشتن شرایط می توانند با مراجعه به سایت سینا، تکمیل پرسش ‌نامه در آدرس اینترنتی sina.bmn.ir/14  و آپلود مدارک، اقدام به ثبت درخواست نمایند. نخبگی مشمولان در ابتدای شروع باید توسط بنیاد ملی نخبگان تایید شود.

درخواست و مدارک ارسالی متقاضیان توسط کارشناسان مربوطه بررسی و امتیازبندی می شود و در صورت کسب میزان مشخصی از امتیاز و پذیرش به آنها اطلاع داده می شود. متقاضیان در صورت قبولی می توانند با مراجعه به بنیاد نخبگان، مراحل بعدی درخواست و دریافت پروژه جایگزین خدمت را به صورت حضوری در آنجا تکمیل نمایند.

فرد متقاضی در صورت عدم پذیرش، تنها یک بار می تواند فعالیت های نخبگی خود را در یک بازه زمانی مشخص افزایش داده و مجدد درخواست خود را در سامانه ثبت کند. افراد در صورتی که مشمول دریافت این طرح نشوند، بایستی دوران خدمت سربازی خود را در پادگان های نظامی به پایان برساند.

چگونگی دریافت پروژه جایگزین خدمت سربازی

امتیازبندی طرح جایگزین خدمت سربازی نخبگان

همانطور که اشاره شد، اخذ پروژه جایگزین خدمت سربازی مستلزم کسب میزان مشخصی امتیاز است. طبق آخرین آیین نامه پروژه جایگزین خدمت، امتیاز دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای برای پذیرش در این طرح بین 80 تا 110 امتیاز، برای دانشجویان دکترای دوره تخصصی 90 تا 130 و برای دانش ‌آموختگان دکتری تخصصی بین 110 تا 150 امتیاز از جدول امتیاز پروژه جایگزین خدمت است.

این جدول امتیاز موارد زیر را در برمیگیرد:

  •  بخش آموزشی شامل امتیارات المپیاد دانشجویی، علمی، امتیاز مربوط به دانش آموختگان رتبه برتر آزمون سراسری، بخش آزمون های علوم پایه
  •  ثبت اختراع و برگزیده ها
  •  فعالیت های پژوهشی شامل انتشار مقاله، کتب و همکاری ها در طرح های پژوهشی
  •  امتیاز مربوط به مقالات بر اساس معیارهایی چون ایندکس، رتبه و کیفیت مجله، تعداد نویسندگان، یا مقالات پذیرفته شده در همایش ها و کنگره های معتبر
  •  همکاری در طرح های فناورانه نوآورانه برای دانش‌آموختگان فناور و دانشجویان خارج از کشور
  •  امتیازات مربوط به کتب براساس ترجمه، تألیف یا انتشار کتاب
  •  دانشجویان برگزیده‌ و دارای عنوان نمونه کشوری
  •  مشارکت در جشنواره های معتبر و مورد تایید چون جشنواره رازی، فارابی، خوارزمی، سلمان فارسی، شیخ بهایی و...
  •  داشتن رتبه و مقام در فعالیت ها و مسابقات ملی و بین‌المللی علمی، فرهنگی، اجتماعی و مسابقات هنری، ادبی و قرآنی

طرح جایگزین خدمت سربازی برای نخبگان خارج از کشور

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری کشور، شرایطی را نیز برای استفاده نخبگان خارج از کشور برای استفاده از این طرح در نظر گرفته است. بر اساس این طرح هر سال تعدادی از مشمولان نخبه ایرانی مقیم خارج چون دانش‌ آموختگان، اساتید و محققان برجسته ایرانی دانشگاه ها و مراکز علمی تراز اول جهان و کارآفرینان فعال در مؤسسات شاخص علمی و شرکت های دانش ‌بنیان معتبر بین ‌المللی، می توانند به ازای انجام یک پروژه تحقیقاتی و انجام همکاری های معین با دولت، خدمت سربازی خود را در قالب پروژه علمی انجام داده و از تسهیلات تردد و کارت معافیت خدمت وظیفه برخوردار شوند.

سخنی از مشاوران آویژه

- طرح جایگزین خدمت سربازی در راستای افزایش اثربخشی خدمت سربازی، حمایت از فعالیت های نوآورانه فارغ‌ التحصیلان برترِ دانشگاهی و امکان استفاده از علم و دانش آنان در طرح های پژوهشی انجام میشود.

- در این مطلب مشاوران مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه سعی کردند با ارائه شرایط و نحوه دریافت این طرح، پاسخ‌گوی بسیاری از سوالات شما در این زمینه باشیم. با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سوالات خود را دریافت کنید و در صورت داشتن سوال یا ابهام میتوانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117762

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر