رپورتاز

فرهنگ فست فود در ایران: از کباب تا پیتزا

فرهنگ فست فود در ایران: از کباب تا پیتزا

سال‌ها پیش که هنوز پای فست فودها به ایران باز نشده بود، مردم ایران تنها از غذاهای سنتی، خورش و انواع خوراک استفاده می‌کنند. اگر بیشتر از ۵۰ سال داشته باشید، احتمالا شاهد ورود اولین غذاهای فست فودی به کشور و افتتاح رستوران‌های فست فود در برخی از شهرهای بزرگ بوده‌اید. پیتزا در آن سال‌های ابتدایی هنوز آنچنان محبوب نشده بود و بسیاری از افراد تنها دوست داشتند مزه این غذای کش دار و عجیب را بچشند. خوردن پیتزا برای افرادی که سن بیشتری داشتند، به هیچ عنوان جالب به نظر نمی‌رسید و سال‌ها طول کشید تا مردم عاشق طعم این غذا شوند.

اما چه کسی فکرش را می‌کرد که فست فودها امروزه آنقدر در ایران محبوب شوند که کارشناسان هر روز راه حلی برای نخوردن و یا کم کردن این نوع غذاها ارائه دهند. به هر حال امروز تنوع انواع فست فودها آنقدر زیاد است که کمتر کسی می‌تواند در مقابل طعم لذیذ و ظاهر فریبنده آن‌ها مقاومت کند. جالب است بدانید که فست فودها خیلی قبل از افتتاح رستوران‌های فست فودی به سبد غذایی ما نفوذ کرده بودند. در این مقاله می‌توانید با فرهنگ فست فود در ایران بیشتر آشنا شوید.

اولین فست فودهای ایرانی، سوسیس و کالباس بودند

ورود فست فودها به ایران از سوسیس و کالباس شروع شد. در حوالی ۱۹۱۷ و پس از انقلاب کمونیستی شوروی ارمنیان روسیه و روس‌هایی که مخالف این انقلاب بودند، به ایران مهاجرت کردند. این مهاجرین در استان‌های گیلان، مازندران، استرآباد و تهران ساکن شدند و با ورود خود غذایی جدید را به سبد غذایی ما ایرانیان اضافه کردند. از آنجایی که مهاجران روسیه علاقه زیادی به سوسیس، کالباس و ژامبون داشتن، در همان سال‌های ابتدایی شروع به تولید این محصولات کردند و کارگاه‌هایی را در گیلان و تهران تاسیس کردند.

در ابتدا سوسیس و کالباس تنها برای مهاجران و اروپایی‌های مقیم تهران جذاب بود، اما چیزی نگذشت که این کارگاه‌های کوچک به کارخانه‌هایی بزرگ تبدیل شدند و آوازه سوسیس و کالباس ایرانی به حدی رسید که انگلیسی‌ها در جنگ جهانی دوم، چند تن کالباس و سوسیس از کشور خریداری کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، کم کم ساندویچ فروشی‌هایی در تهران افتتاح شدند و پس از آن نوبت به افتتاح ساندویچ کالباس در رشت شد. در این مرحله ابتدا مردم علاقه چندانی به خوردن این ساندویچ‌ها نداشتند و خورشت و کباب‌های سنتی را ترجیح می‌دانند.

رفته رفته برای جلب رضایت مشتریان، در این ساندویچی‌ها علاوه بر ساندویچ کالباس، ساندویچ کتلت، سالاد الویه و مرغ و کوکو سبزی نیز ارائه شد و همین موضوع موجب شد تا پای ایرانیان به ساندویچی باز شود و عده بیشتری تمایل به امتحان کردن ساندویچ داشته باشند.

بعد از ساندویچ نوبت پیتزا و کنتاکی شد!

 

فست فود

اوایل بهمن ۱۳۴۷ بود که اولین پیتزافروشی ایران با نام «پیتزا پنتری» در تهران افتتاح شد و سپس در سال ۱۳۵۲ اولین شعبه «کنتاکی فراید چیکن» معروف در ایران بازگشایی شد. سال‌ها گذشت و پس از آن رفته رفته فست فودهای دیگر نیز در کشور رایج شدند و مردم تمایل بیشتری به خوردن این غذاها نشان دادند.

کدام فست فودها در ایران محبوب‌تر هستند؟

شاید امروزه فست فودها نقش پررنگ‌تری در زندگی روزمره ما داشته باشند و بسیاری از ما عاشق طعم این غذاها باشیم، اما هنوز هم برای خیلی از ایرانیان کباب یک غذای غیرقابل مقایسه با دیگر غذاها محسوب می‌شود. کباب از آن غذاهایی است که با فرهنگ ایرانی و دورهمی‌های ایرانیان گره خورده و اکثر ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در پیک نیک و دورهمی از این غذای ساده و خوشمزه استفاده کنند.

بدون در نظر گرفتن کباب‌های خوشمزه ایرانی امروزه پیتزا، سیب زمینی پنیری، هات داگ، همبرگر و مرغ سوخاری بسیار پرطرفدار هستند و نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا جز غذاهای محبوب محسوب می‌شوند.

آیا فست فودها بر فرهنگ غذایی ما تاثیر گذاشته‌اند؟

فست فود

حقیقت این است که هر چقدر به سمت جلو می‌رویم، علاقه به فست فودها بیشتر می‌شود غذاهای ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. نسل جدید و کودکانی که مزه فست فودهای پرادویه، روغنی و ترد و خوشمزه را چشیده باشند، دیگر میلی به خوردن پلو و خورش سالم و لذیذ ایرانی ندارند. شاید همه فست فودها آن چنان مضر نباشند، اما غذاهای ایرانی بخشی از فرهنگ ما هستند که نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.

چه قبول کنیم و چه این موضوع را انکار کنیم، امروزه رژیم غذایی ما ایرانی‌ها بسیار تغییر کرده است. بسیاری از ما حداقل هفته‌ای یک بار از فست فودها استفاده می‌کنیم و در زمان رفتن به رستوران خوردن پیتزا و ساندویچ چیزبرگر را به قورمه سبزی خودمان ترجیح می‌دهیم!

اگر شما یا اعضای خانواده‌تان عاشق طعم فست فود هستید، بهتر است حداقل این غذا را در خانه درست کنید. زمانی که از مواد اولیه باکیفیت برای تهیه انواع فست فود استفاده کنید، هم هزینه‌های شما کمتر می‌شود و هم هزینه‌تان کاهش پیدا می‌کند. برای خرید رب گوجه فرنگی با تخفیفات ویژه می‌توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

سخن نهایی

از ورود فست فودها به کشور ما سال‌های زیادی می‌گذرد. هر چند در ابتدا ایرانیان در برابر امتحان کردن این غذاها مقاومت می‌کردند، اما امروزه با گذشت سال‌های طولانی غذاهای فست فودی آنقدر محبوب شده‌اند که بسیاری از جوانان و کودکان این غذاها را از غذاهای سنتی ایرانی بیشتر می‌پسندند.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 112832

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر