رپورتاژ

تنقلات مناسب بعد از ورزش: چگونه بدن خود را مجدداً سوخت بدهیم

تنقلات مناسب بعد از ورزش: چگونه بدن خود را مجدداً سوخت بدهیم

تنقلات مناسب بعد از ورزش: چگونه بدن خود را مجدداً سوخت بدهیم

خوراکی‌هایی که بعد از تمرین می‌خورید بر ریکاوری بدن و ترمیم بافت‌ها و عضلات شما موثر هستند. مصرف تنقلات مفید بعد از ورزش موجب می‌شود تا بدن سریع‌تر انرژی از دست رفته را تامین کند و با قدرت بیشتری به بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بپردازد. در حقیقت انتخاب تنقلات مناسب بعد از ورزش درست به اندازه خود ورزش بر سلامتی شما موثر است. زمانی که تمرین می‌کنید، گلیکوژن موجود در عضلات تخلیه و برخی از پروتئین‌ها نیز تجزیه می‌شوند. در این شرایط شما باید از تنقلاتی استفاده کنید که ذخایر گلیکوژن را بازسازی کرده و به ترمیم پروتئین‌های ماهیچه‌ها کمک کند. در این مقاله می‌توانید با انواع تنقلات مناسب برای سوخت‌گیری پس از ورزش آشنا شوید.

انواع تنقلات سالم پس از ورزش

هدف از مصرف تنقلات سالم بعد از تمرینات ورزشی، سوخت‌گیری، ترمیم و آبرسانی مجدد بدن است. به‌طورکلی، در حین ورزش، بدن از انرژی ذخیره شده ماهیچه‌ها استفاده می‌کند و مایعات از طریق تعریق از دست می‌رود. بنابراین، با تامین مواد مغذی مناسب بدن می‌تواند دوباره به حالت متعادل بازگردد. اما کدام تنقلات پس از ورزش گزینه‌های بهتری هستند؟ در ادامه به لیستی از 7 تنقلات سالم پس از ورزش اشاره شده است.

  1. اسموتی زردچوبه

تنقلات مناسب بعد از ورزش

اسموتی یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌هایی است که خوردن آن بعد از ورزش می‌تواند به افزایش انرژی از دست رفته و بازیابی عضلات کمک کند. اما پیشنهاد ما این است که به جای یک اسموتی ساده، از اسموتی زردچوبه استفاده کنید. ورزش کردن موجب ایجاد اسید لاکتیک در بدن می‌شود و التهاب ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد پس از ورزش شروع به مصرف پروتئین می‌کنند، اما ازآنجایی‌که بیشتر پروتئین‌ها اسیدی هستند، با این کار بدن بیشتر اسیدی می‌شود. یکی از بهترین میان وعده‌ها بعد از تمرین مصرف یک خوراکی قلیایی و ضد التهابی است.

 زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن پس از تمرین می‌تواند به از بین بردن التهاب کمک زیادی کند. برای تهیه اسموتی زردچوبه می‌توانید یک اسموتی به دلخواه خودتان با انواع میوه‌ها مثل موز، توت و آب تهیه کنید و سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید.

2- خرما

خرما سرشار از پتاسیم است و به بازیابی بدن پس از تمرینات ورزشی کمک می‌کند. از طرف دیگر خرما به شدت انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از همین رو در افزایش شادابی و انرژی شما پس از ورزش نیز موثر است. بهتر است خرما را همراه با گردو مصرف کنید تا خواص آن چند برابر شود.

3- پاپ کورن

پاپ کورن یکی دیگر از سالم‌ترین و محبوب‌ترین تنقلات برای ورزشکاران است. مصرف پاپ کورن می‌تواند به تامین گلیکوژن عضلات پس از تمرین کم کند و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. پیشنهاد می‌شود در زمان آماده کردن پاپ کورن از کمترین میزان روغن و نمک استفاده کنید. برای تنوع می‌توانید مقداری اسنک پنیری نیز در کنار پاپ کورن ها مصرف کنید و لذت بیشتری از میان وعده‌تان ببرید.

4- سیب و کره بادام زمینی

تنقلات مناسب بعد از ورزش

برای یک ورزشکار همیشه سالم بودن تنقلاتی که مصرف می‌کند، اهمیت زیادی دارد. یکی از سالم‌ترین و البته محبوب‌ترین تنقلاتی که می‌توانید بعد از ورزش میل کنید، اسنک سیب و کره بادام زمینی است. برای درست کردن این اسنک ساده باید مقداری کره بادام زمینی روی سیب‌های برش خورده بزنید و از طعم شیرین و بافت ترد این اسنک سالم لذت ببرید. ترکیب سیب و کره بادام زمینی طعم بی‌نظیری دارد و می‌تواند انرژی از دست رفته بدن را تامین کند و در بازیابی ماهیچه‌ها نیز بسیار موثر است.

5- بادام

بادام یکی دیگر از آن تنقلاتی است که به شدت به ریکاوری ماهیچه‌ها کم می‌کند و برای تقویت سریع عضلات نیز مفید است. مصرف یک وعده بادام در حدود 22 عدد، می‌تواند انرژی بدن را افزایش دهد و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. اگر ورزش می‌کنید، بهتر است از مصرف انواع مغزها و آجیل‌ها غافل نشوید.

6- ماست یونانی و میوه

مصرف ماست یونانی با کمی عسل و میوه خرد شده بلافاصله بعد از تمرین می‌تواند به ترمیم عضلات کمک کند. ماست سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است که برای بازیابی ماهیچه‌ها ضروری هستند. ماست یونانی درصد چربی پایینی دارد و زمانی که با یک میوه شیرین مثل توت ترکیب شود، می‌تواند پروتئین و کربوهیدرات بدن را تامین کند.

7- آدامس

آدامس در کنار تنقلات دیگری که بعد از ورزش مصرف می‌کنید، گزینه فوق‌العاده برای جلوگیری از پرخوری است. اگر بعد از خوردن مقداری بادام یا یک وعده ماست یونانی با توت باز هم میل به خوردن تنقلات دارید، بهتر است شروع به جویدن یک عدد آدامس بدون شکر کنید. جویدن آدامس میل به پرخوری را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری را تجربه کنید.

سخن نهایی

ورزش کردن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد، اما انتخاب تنقلات و خوراکی‌هایی که پس از ورزش مصرف می‌کنید نیز به همان اندازه برای سلامت بدن شما اهمیت دارند. بعد از تمرینات ورزشی بهتر است از تنقلاتی که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات سالم هستند استفاده کنید. پروتئین با تحریک سنتز عضلات به ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند و کربوهیدرات نیز برای بازیابی گلیکوژن ماهیچه‌ها و تجدید انرژی بدن ضروری است. فراموش نکنید که بعد از ورزش همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید و از آب و مایعات سالم به مقدار زیاد استفاده کنید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105639

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر