رپورتاژ

علائم کیست تخمدان در پریودی

علائم کیست تخمدان در پریودی

تقریبا می‌توان گفت تمامی زنان عبارت کیست تخمدان به گوششان خورده است و برخی از آن‌ها با علائم کیست تخمدان، آشنایی دارند. اگر شما نیز با تشخیص دکتر دچار تخمدان پلی‌کیستیک شده‌اید، جای نگرانی نیست. این عارضه قابل‌ درمان است و در صورتی که سریع آن را درمان کنید، خطری شما را تهدید نخواهد کرد؛ در غیر این صورت این تخمک‌ها می‌تواند سلامت جسم و بارداری شما را به خطر بی اندازد؛ بنابراین اگر شما نیز مشکوک به این بیماری هستید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیست‌های تخمدان و علائم آن، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان یک توده یا حبابی است که درون تخمدان شکل می‌گیرد و معمولا حاوی مایعات است. این کیست‌ها ممکن است به صورت طبیعی در فرایند تولید تخمک توسط تخمدان‌ها ایجاد ‌شوند. بیشتر کیست‌های تخمدان بی‌ضرر هستند و به طور خودبه‌خود تخلیه شده و نیاز به درمان ندارند؛ بااین‌حال، برخی از کیست‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شوند و علائمی را در بدن و ناحیه پایین شکم ایجاد کنند. در ادامه با تمامی علائم کیست تخمدان به‌خوبی آشنا خواهید شد.

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟

خوب است بدانید بیشتر زنان در زمان قبل از یائسگی و در طول قاعدگی خود، ممکن است کیست تخمدان و علائم آن را تجربه کنند. خوشبختانه تأثیر کیست بر روی تخمدان کم است و در 95 درصد موارد، این کیست‌ها خوش‌خیم هستند و می‌توان آن‌ها را با مصرف دارو از بین برد؛ اما توجه داشته باشید که در صورت بروز علائم، حتما باید به دکتر متخصص زنان تهران مراجعه کرده و اقدام به درمان آن کنید؛ زیرا که عدم درمان کیست تخمدان می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد. به‌طورکلی علائم کیست تخمدان در پریودی و زمان‌های عادی عبارت است از:

  • افزایش وزن

  • رشد مو‌های زائد در برخی از اندام‌ها مانند چانه

  • ایجاد درد و ناراحتی در قسمت لگن یا زیر شکم

  • دوره‌های پریودی نامنظم

  • بروز برخی از مشکلات مانند ناباروری

  • ایجاد درد و ناراحتی در زمان برقراری رابطه جنسی

  • تهوع و استفراغ

  • داشتن سرگیجه

  • پیچ‌خوردگی در تخمدان‌ها

  • ترکیدگی و پارگی کیست

  • ایجاد سرطان در برخی از موارد حاد

  • تغییرات در پوست و بدن

  • تغییرات در روند تخمک‌گذاری

  • نفخ یا تورم در شکم

  • حساسیت سینه

  • خونریزی غیرطبیعی

  • و ...

البته در نظر داشته باشید وجود این علائم ممکن است صرفا برای کیست تخمدان نباشد؛ بنابراین جهت اطمینان، می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با استفاده از ابزار‌های پزشکی، از وجود این کیست‌ها مطمئن شوید.

تأثیر کیست بر روی تخمدان

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تأثیر کیست بر روی تخمدان چیست و در صورت عدم درمان، چه خطراتی شما را تهدید می‌کند. در ادامه شما را با برخی از این اثرات آشنا می‌کنیم.

علائم کیست تخمدان در پریودی

اختلال در عملکرد تخمدان

کیست‌های بزرگ می‌توانند باعث اختلال در عملکرد تخمدان شوند و تخمک‌های تولید شده را تحت‌تأثیر قرار دهند. این مورد ممکن است منجر به نارسایی تخمدان یا عدم تخمک‌گذاری منظم شود.

تشدید علائم قاعدگی

بعضی از کیست‌های تخمدان می‌توانند باعث ایجاد یک سری تغییرات شدید در دوره قاعدگی شوند؛ به‌عنوان‌مثال وجود این کیست‌ها می‌تواند قاعدگی نامنظم، خونریزی بیش از حد یا تشدید درد قاعدگی را به همراه داشته باشد.

ایجاد درد و ناراحتی

توجه داشته باشید که کیست‌های بزرگ می‌توانند روی بافت‌های اطراف تخمدان فشار ایجاد کنند و در نهایت درد شدید، احساس سنگینی و عدم راحتی در ناحیه تخمدان شامل حال شما شود.

اختلال در تولید هورمون

در برخی موارد، کیست‌های تخمدان می‌توانند بیش از حد هورمون‌های تخمدانی مانند استروژن یا آندروژن را تحریک کنند که در نهایت عوارضی مانند: رشد مو‌های زائد، تغییر در وضعیت پوست و اختلال در دوره قاعدگی را به همراه دارد؛ بااین‌حال، باید توجه داشت که همه کیست‌های تخمدان تأثیرات جدی بر باروری ندارند و بسیاری از آن‌ها بی‌ضرر بوده و به طور طبیعی تخلیه می‌شوند.

 

راه‌های درمان کیست تخمدان

در صورتی که شما علائم کیست تخمدان را دارید و پزشک آن را برای شما تأیید کرده است، باید اقدام به شروع درمان کنید؛ زیرا در غیر این صورت کیست شما به‌مرورزمان بزرگ‌تر شده و ممکن است برای از بین بردن آن، نیاز به راه‌هایی مانند جراحی داشته باشید. برخی از روش‌هایی که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید کیست‌های خود را از بین ببرید به شرح زیر هستند:

لاپاراسکوپی

یکی از روش‌هایی که پزشک با استفاده از آن می‌تواند اقدام به حذف و کاهش علائم کیست تخمدان کند، جراحی لاپاراسکوپی است؛ البته این روش به شرطی امکان‌پذیر است که اندازه کیست کوچک و غیر سرطانی باشد.

لاپاراتومی

این روش برای افرادی که کیست آن‌ها بزرگ است و مصرف دارو بر آن اثری ندارد، انجام می‌شود. لاپاراتومی نوعی جراحی بوده که فرد در طی آن به طور کامل بیهوش می‌شود.

گرمادرمانی

استفاده از گرمادرمانی برای کاهش درد و تأثیر کیست روی تخمدان، یکی از روش‌های مؤثری است که می‌تواند به شما کمک کند. این روش به دلیل اینکه باعث افزایش جریان خون در منطقه موردنظر می‌شود، به‌عنوان یک روش طبیعی برای کاهش درد و التهاب شناخته شده است.

مصرف دارو‌های هورمونی

در برخی موارد، پزشکان ممکن است دارو‌هایی را تجویز کنند که به کاهش اندازه و کاهش علائم کیست تخمدان کمک می‌کنند. این دارو‌ها ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، دارو‌های ضدالتهابی، دارو‌های ضدویروسی یا دارو‌هایی باشند که تولید هورمون‌های تخمدان را کاهش می‌دهند.

تزریق مواد تخریب‌کننده

علاوه بر موارد بالا، پزشک ممکن است برای رفع کیست از روش تزریق مواد تخریب‌کننده استفاده کند. در این روش، پزشک یک سوزن در داخل کیست قرار می‌دهد و ماده‌ای تزریق می‌کند که باعث تخریب کیست می‌شود.

نوشیدن چای بابونه

بابونه با دارابودن ترکیبات ضدالتهابی و ضد اکسیدانی می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند؛ همچنین، عناصر آرام‌بخش موجود در بابونه می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند؛ علاوه بر آن بابونه می‌تواند در کاهش علائم کیست تخمدان تأثیر مثبتی داشته باشد.

جمع‌بندی

در پایان این نوشته دریافتیم، کیست تخمدان یک موضوع پزشکی است که به‌ وجود آمدن توده‌هایی از جنس مایع در تخمدان‌ها اشاره دارد. علائم کیست تخمدان ممکن است در هر فردی متنوع بوده و وابسته به نوع، اندازه و مکان کیست باشد؛ این مورد یعنی هر چه اندازه کیست بزرگ‌تر باشد، علائم آن بیشتر خود را نشان داده و برعکس.

برای تشخیص و درمان صحیح، بهتر است فرد مشکوک به وجود کیست تخمدان بلافاصله به دکتر مراجعه کند. تنها یک پزشک می‌تواند با بررسی دقیق و ارائه تشخیص حرفه‌ای، وضعیت را ارزیابی کرده و درمان مناسب را تجویز کند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101170

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر