رپورتاژ

آموزش انتخاب رشته دانشگاه آزاد در azmoon.org | مشاوره انتخاب رشته

آموزش انتخاب رشته دانشگاه آزاد در azmoon.org | مشاوره انتخاب رشته

برای ورود به دانشگاه آزاد در رشته های کاردانی و کارشناسی می توانید از طریق شرکت در کنکور سراسری و یا بر اساس سوابق تحصیلی خود، اقدام کنید. به دلیل ادغام کنکور دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد، یک کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش برای هر دو منتشر می شود. اما در هنگام انتخاب رشته، راه این دو دانشگاه از هم جدا شده و صفر تا صد انتخاب رشته دانشگاه آزاد چه با کنکور و چه از طریق سوابق تحصیلی از طریق سایت این دانشگاه به آدرس azmoon.org صورت می گیرد.

آیا فرآیند انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری یکیست؟

پس از انتشار نتایج اولیه و مشخص شدن رتبه و تراز داوطلبان، نوبت به انتخاب رشته می رسد که افراد واجد شرایط می توانند در مهلت انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد می توانند اقدامات لازم را در این راستا به انجام برسانند. انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند که در متن زیر ذکر شده اند.

  1. برای وارد کردن اولویت های هر دو روش با کنکور و بدون کنکور دانشگاه آزاد، افراد باید از طریق سایت این دانشگاه به نشانی azmoon.org اقدام نمایند. در حالی که انتخاب رشته دانشگاه های سراسری توسط سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org انجام می شود.
  2. در زمان انتخاب رشته با کنکور دانشگاه آزاد، داوطلبان باید کد دسترسی خود را از کارنامه اولیه یادداشت نمایند. چرا که این کد، کلید ورود به فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد است.
  3. چینش فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد همانند دانشگاه سراسری است. به این معنا که اولویت ها را از خوش بینانه ترین رشته تا بدبینانه ترین آن مرتب نمایید.
  4. تعداد انتخاب های یک داوطلب برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ۱۰۰ رشته و برای سراسری تا سقف ۱۵۰ رشته می باشد.
  5. پذیرش با کنکور یک نوبت در سال و پذیرش بدون کنکور معمولا دو بار در سال می باشد.
  6. تمامی رشته های دانشگاه آزاد دارای شهریه اند.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

پس از این که نتایج اولیه منتشر شد، کد دسترسی در اختیار افرادی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده اند، قرار می گیرد. پذیرفته شدگان باید در مهلتی که برای انتخاب رشته در نظر گرفته می شود، اقدامات لازم را برای وارد کردن اولویت ها محل های مورد نظر خود در فرم اینترنتی انجام دهند.

مرحله ۱: زمانی که نتایج اولیه کنکور اعلام شد، کد دسترسی 7 رقمی دانشگاه آزاد را در کارنامه اولیه برای ورود به فرم انتخاب رشته دانشگاه خود استخراج کنید.

مرحله ۲: دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را از طریق لینک مربوطه یا سایت azmoon.org دانلود کرده و تمامی مندرجات آن را به دقت مطالعه نمایید.

مرحله ۳: از طریق کارت های بانکی دارای رمز پویا، هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را بپردازید.

مرحله ۴: سپس رشته های مورد نظر خود را تا سقف 100 رشته از دفترچه خارج کرده و در سایت مذکور وارد کنید. تصویر زیر یک نمونه از فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد است.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

لیست رشته های دانشگاه آزاد

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد یک دفترچه واحد برای تمامی گروه های آزمایشی منتشر می شود که تمامی شرایط، ضوابط، کد رشته محل ها و هر آن چه که داوطلبان برای انتخاب رشته به آن نیاز دارند، در فایل pdf آن قرار می گیرد.

انتخاب کد رشته های گروه آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان از طریق سایت azmoon.org امکان پذیر است اما برای انتخاب 4 رشته پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد داوطلبان باید همزمان با تکمیل فرم انتخاب رشته سراسری، رشته های مذکور را به عنوان اولویت های خود در سایت سازمان سنجش وارد نمایند. در قسمت زیر لیست رشته های با کنکور دانشگاه آزاد در گروه های آزمایشی مختلف ذکر شده است.

شده است.

رشته های گروه آزمایشی ریاضی-0

گروه آزمایشی هنر

  • ارتباط تصویری
  • مرمت بناهای تاریخی
  • عکاسی

گروه آزمایشی زبان

  • مترجمی زبان آلمانی
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • مترجمی زبان انگلیسی
  • آموزش زبان انگلیسی

 

شرایط انتخاب رشته دانشگاه آزاد

  • داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی اصلی در گروه های هنر و یا زبان خارجه در آزمون شرکت و مجـاز بـه انتخاب رشته شده اند، می توانند رشته های ایـن گـروه هـا را در صورت تمایل در میان ۱۰۰ انتخاب خـود منظـور نمایند.
  • فرآیند انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت جداگانه از ثبت نام، دارای هزینه بوده و پرداخت آن برای آغاز انتخاب رشته الزامی می باشد.
  • برای استفاده از سهمیه ایثارگران ۵ و ۲۵ درصد، افراد باید ۷۰ درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را در کد رشته محل مورد نظر به دست آورند.
  • اگر امکان گرد کردن ریاضی برای سهمیه ایثارگران ۵ و ۲۵ درصد وجود داشته باشد، از این سهمیه بهره مند می شوند.
  • حدنصاب برای سهمیه رزمندگان، ۷۵ درصد نمره گزینش آزاد در کد رشته محل انتخابی است.

تاثیر رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

چند سالی است رتبه کشوری داوطلب در انتخاب رشته دانشگاه آزاد از ارزش بسیار بالایی برخوردار شده و غیرقابل انکار است که هرچه داوطلبان رتبه و تراز بهتری داشته باشند، شانس قبولی آن ها در رشته های آن زیر گروه بالا تر خواهد بود.

در کارنامه اولیه ای که توسط سایت سازمان سنجش منتشر می شود، رتبه، تراز، درصد دروس و سایر اطلاعات داوطلب اعلام می گردد. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، داوطلبان باید براساس نتایج اولیه اقدام کنند.

این نتایج طبق نمره کل، رتبه، سهمیه ثبت نامی و گروه آزمایشی مربوطه تنظیم شده است. سهمیه ها شامل سهمیه مناطق 1، 2 و3، سهمیه ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و سهمیه مختص بهیاران است که در زمان ثبت نام داوطلب باید یکی از آن ها را در فرم اینترنتی خود درج نماید. بنابراین در هنگام انتخاب رشته توجه به تراز (نمره کل) و رتبه در سهمیه مورد استفاده خود، ضروریست.

تاثیر سوابق تحصیلی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

پذیرش در دانشگاه آزاد از دو طریق با کنکور و بدون کنکور صورت می گیرد که معدل و سوابق تحصیلی در هر دوی آن ها تاثیرگذار است. اما تاثیر سوابق تحصیلی در هر دو روش پذیرش به یک میزان نیست. مثلا در شیوه پذیرش بدون کنکور، رتبه ای در کار نیست و تماما سوابق تحصیلی فرد در انتخاب رشته وی موثر می باشد.

همچنین تاثیر سوابق تحصیلی در سال های گذشته بر روی انتخاب رشته با کنکور به صورت تاثیر مثبت بوده که البته این روش با تاثیر قطعی جایگزین شده است. به این صورت که میزان سوابق تحصیلی (هر میزانی که هست) به طور قطعی بر نمره نهایی داوطلب اعمال می گردد.

تاثیر سهمیه بر انتخاب رشته دانشگاه آزاد

سهمیه های پذیرش کنکور شامل مناطق، ایثارگران 5 و 25 درصد، رزمندگان، خانواده شهدا، بهیاران و مناطق محروم است. این سهمیه ها بر رتبه کنکور سراسری تاثیرگذار می باشد اما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد برخی از این امتیازات موثر است. سهمیه های تاثیرگذار در انتخاب رشته دانشگاه آزاد عبارتند از:

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق شامل مناطق 1، 2 و 3 می شود که بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان تعیین می شود.

  • برای داوطلبان نظام قدیم، منطقه اخذ مدرک تحصیلی ۳ سال آخر دبیرستان یا هنرستان ملاک است.
  • تعیین مناطق برای متقاضیان نظام جدید (ترمی واحدی یا سالی واحدی)، با توجه منطقه اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی می باشد.
  • افرادی که منطقه اخذ مدرک تحصیلی آن ها متفاوت است، مثلا دو سال در یک منطقه و یک سال بعدی را در منطقه دیگری تحصیل کرده اند، تعیین سهمیه مناطق آن ها با توجه به محل مرفه تر و بالاتر انجام می شود.
  • کسانی که دو سال از ۳ سال دوره متوسطه دوم و یا سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور بوده اند، سهمیه آن ها منطقه ۳ است.
  • سهمیه مناطق داوطلبان معلول مثل نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی – حرکتی که در فرم ثبت نام کنکور بند مربوط به معلولیت را علامت زده اند، منطقه ۳ می باشد.

سهمیه ایثارگران

  • سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد: همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، جانباز 25 درصد و بالاتر و همچنین همسر و فرزندان آن ها جزء این سهمیه هستند. لذا 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل را برای این مشمولین در نظر می گیرند.
  • سهمیه ایثارگران ۵ درصد: جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، از 5 درصد سهمیه هر کد رشته محل برخوردارند.

سهمیه رزمندگان

افرادی که ۶ ماه در جبهه حضور داشته اند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان هستند.

سهمیه خانواده شهدا

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می توانند از سهمیه خانواده شهدا بهره ببرند.

سهمیه بهیاران

کسانی که مدرک بهیاری دارند، اگر حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد کد رشته محل مورد نظر خود را اخذ کنند، می توانند از این سهمیه استفاده کنند. سهمیه بهیاران ۵ درصد و به مدت ۵ سال از سال ۱۴۰۰ به بعد در مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری و از سال ۱۴۰۲ الی ۱۴۰۶ برای رشته محل های اتاق عمل و هوشبری به افراد واجد شرایط موجود در دفترچه ثبت نام اختصاص می یابد.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد توجه به نکاتی مثل علاقه، رتبه بندی واحدهای دانشگاهی، مسافت دانشگاه تا محل سکونت، میزان شهریه، ظرفیت پذیرش و... الزامیست. همچنین برای چینش اولویت های دانشگاه آزاد همانند دانشگاه سراسری می توان اقدام نمود. چرا که نحوه پر شدن ظرفیت رشته های این دانشگاه دقیقا مثل دانشگاه سراسری است.

علاقه خود را در هنگام انتخاب رشته لحاظ کنید

در ابتدای امر، رشته هایی که به آن ها علاقه دارید، از دفترچه استخراج نمایید. سپس با توجه به شرایط و توانایی های خود آن ها را طبق راهنمایی های زیر اولویت بندی کنید.

اولویت بندی کد رشته محل ها

  • انتخاب های خوش بینانه: 20 الی 30 درصد فرم انتخاب رشته خود را به رشته هایی اختصاص دهید که احتمال قبولی شما در آن ها بسیار کم است. برای قبولی در این رشته ها به رتبه و ترازی بهتر و بالاتر از تراز شما نیاز می باشد. اما ممکن است در مواردی مثل انصراف داوطلبان از انتخاب رشته، انتخاب نکردن آن رشته یا واحد دانشگاهی به دلیل مسافت یا کار و یا مورادی از این دست، ظرفیت آن رشته خالی بماند. بنابراین رتبه و تراز پذیرش را تا جایی که این ظرفیت پر شود، ادامه می دهند.
  • انتخاب های واقع بینانه: 50 درصد فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد به انتخاب های واقع بینانه تعلق دارد. احتمال قبولی در این رشته ها بیشتر از انتخاب های اول است. رشته های واقع بینانه در واقع رشته هایی هستند که در سال های گذشته با رتبه یا ترازی نزدیک به تراز شما پذیرش داشته اند.
  • انتخاب های بدبینانه: این رشته ها که در انتهای فرم انتخاب رشته قرار می گیرند، قطعا قبولی شما را تضمین می کند. اما سوال اینجاست که چرا به این انتخاب ها، بدبینانه می گویند؟ رشته های بدبینانه رشته هاییست که مثلا در واحدهای دارای رتبه پایین تر ارائه شده اند و یا از شهریه بالایی برخوردارند.

توجه به رتبه بندی واحدهای دانشگاه آزاد

در هنگام انتخاب رشته، به رتبه بندی واحد دانشگاهی مورد نظر توجه کنید. مثلا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیات، تهران مرکز، تهران غرب، تهران شمال و در کل واحدهایی که در مراکز استان های سراسر کشور مستقرند، معمولا از رتبه بیشتری نسبت به سایر واحدهای آن استان برخوردارند.

بررسی چارت درسی و آینده شغلی رشته های تحصیلی

سرفصل دروس هر رشته تحصیلی، آینده شغلی، بازار کار و... را بررسی نموده و با توجه به این امر دست به اولویت بندی رشته ها بزنید. در این میان بازارکار و شرایط کاری آینده از اهمیت بیشتری برخوردار بوده که بستگی به علاقه داوطلب، نیاز جامعه، درآمد و... خواهد داشت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100827

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر