افت بورس در هفته‌ای که گذشت | شاهد ورود نقدینگی خواهیم بود؟

در هفته معاملاتی گذشته بازار سهام ریزش سنگینی را تجربه کرد، اما در عین حال نشانه‌های پایان روند نزولی مشاهده شد.

افت بورس در هفته‌ای که گذشت | شاهد ورود نقدینگی خواهیم بود؟

در یک هفته معاملاتی گذشته ( ۱۷ تیر تا ۲۱ تیر ) شاخص کل بورس از کانال دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ریزش خود را شروع کرد و تا پایان معاملاتی روز چهار شنبه ۲۱ تیر در کانال دو میلیون و ۷۰ هزار واحدی به استراحت پایان هفته رفت.

بدین ترتیب در هفته سوم تیر ماه شاخص کل بورس ۱۳۱ هزار و ۲۳۳ واحد یعنی ۶.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در کل هفته جاری نماد‌های خودرو سازی بیشتریم حجم معاملات را از آن خود کرده بودند. همچنین در روز‌های پایانی هفته جاری نماد‌های بانکی در جایگاه دوم حجم معاملات ایستادند، در میانه هفته نماد‌های انبوه ساز جایگاه دوم حجم معاملات را از آن خود کردند.

در هفته گذشته اکثریت گروه‌های بورسی قرمز پوش بودند، اما گروه‌های معدود و کوچکی بودند که با سبز پوشی به کار خود خاتمه دادند. در نتیجه در هفته گذشته تنها سه گروه سبز پوش شدند که شامل گروه چاپ، سایر حمل و نقل و مهندسی است و سایر گروه‌ها یا در محدوده صفر تابلو معامله شدند و یا با قرمز پوشی به کار خود خاتمه دادند.

در یکه هفته گذشته گروه محصولات چرمی با ریزش ۱۵ درصدی بیشترین افت گروهی را ثبت کرد و گروه چاپ با رشد نزدیک به ۱۵ درصدی بیشترین رشد گروهی را از آن خود کرد.

با توجه به این که ارزش معاملات در روز چهار شنبه از روز‌های گذشته اندکی بهتر شده است، این امکان وجود دارد تا در هفته آینده (هفته آخر تیرماه) شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام باشیم.

لازم به ذکر است که ارزش کل معاملات روز چهار شنبه ۱۴.۵۵۴ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۷۰۸۰ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است؛ بنابراین ۴۹ درصد از کل ارزش معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مربوط به معاملات خرد بود

برخی از تحلیل گران بازار سرمایه ریزش سنگین هفته گذشته را دو سناریو بررسی کرده اند در سناریو اول، شاخص کل بورس در حال پایان دادن به آخرین لگ اصلاحی در قالب یک ۵ موجی اصلاحی تا حوالی شاخص دو میلیون و ۳۰ هزار واحدی است، در این صورت، طی ۲ تا ۳ کندل نزولی دیگر در روز‌های آتی، نویدبخش پایان روند اصلاحی خواهند بود.

شاخص بورس.

در سناریو دوم، شاخص کل بورس اصلاح خود را در قالب یک الگوی دیامتریکال به پایان برده که در این صورت انتظار یک موج صعودی تا حوالی کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را داریم؛ بنابراین در هر دو سناریو بازار سرمایه به زودی به اصلاح خود پایان خواهد داد و موج جدید از رالی صعودی بازار سهام شروع خواهد شد.

در جدول زیر معاملات بازار سرمایه را از ابتدای تیر ماه مشاهده می‌کنید.

شاخص بورس

منبع: ایبنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97249

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر