جزئیات جدید از پرونده مرگ زن مریوانی / رای متهم پرونده مرگ شلیر رسولی به کجا رسید

خانواده شیرزن کُرد که برای فرار از چنگال آدم‌ربای شیطان‌صفت به کام مرگ فرو رفت به صادر نشدن رأی قصاص برای متهم پرونده اعتراض دارند.

جزئیات جدید از پرونده  مرگ زن مریوانی / رای متهم پرونده مرگ شلیر رسولی به کجا رسید

 خانواده شیرزن کُرد که برای فرار از چنگال آدم‌ربای شیطان‌صفت به کام مرگ فرو رفت به صادر نشدن رأی قصاص برای متهم پرونده اعتراض دارند.

 ۱۲ شهریور سال گذشته مرگ هولناک زن جوانی به نام شلیر رسولی در مریوان عواطف عمومی را نه‌تنها در این شهرستان بلکه در سراسر کشور جریحه‌دارشد.

بیشتر بخوانید: جزییات دردناک مرگ شلیر در مریوان | آن شب وحشتناک چه گذشت؟ حمله مردم به خانه گوران

 شب حادثه همسایه شلیر رسولی که مردی به نام گوران 28 ساله است، در حالی که می‌دانست همسر شلیر برای کار به عراق سفر کرده است، به خانه او مراجعه کرده و با ترفندی او را به خانه خود کشاند.

گوران آن شب به دروغ به زن جوان گفته بود که همسرش بیمار بوده و نیاز به کمک دارد. شلیر که چند روز قبل هم شاهد بیماری همسر گوران بوده و او را به دکتر رسانده بود، حرف گوران را باور کرد اما به او گفت که دیروقت است و فرزندانش در خواب هستند. برای همین از گوران خواست که از فرد دیگری تقاضای کمک کند اما گوران دست‌بردار نبود و به شلیر التماس می‌کرد.

بالاخره زن جوان به خاطر اصرار‌های گوران قبول کرد که فرزندانش را از خواب بیدار کرده و همراه آنها به کمک برود.

وقتی زن جوان وارد خانه گوران شد، او مانع ورود فرزندان شلیر شد و در را بست. فرزندان این زن شروع به سر و صدا کردند و همسایه‌ها به کوچه آمدند. در همان موقع شلیر که پی به نیت شوم گوران برده بود، خودش را لب پنجره رساند و فریاد کمک‌خواهی سر داد اما ناگهان از پنجره خانه گوران سقوط کرد و مقابل چشمان فرزندان به کف کوچه پرتاب شد.

همسایه‌ها او را به بیمارستان رساندند اما اقدامات درمانی مؤثر نبوده و زن جوان جان خود را از دست داد

در همان زمان مرد آدم‌ربا اقدام به فرار از راه پشت‌بام خانه‌اش کرد و برای اینکه از دست اهالی خشمگین جان سالم به در ببرد، به خانه یکی دیگر از اهالی محل حمله کرده و 3 زن را گروگان گرفت و آنها را مجروح کرد.

اما با اقدامات پلیسی انجام شده این مرد شیطان‌صفت دستگیر شد. در همین حال 3 نفر از همسایه‌ها و همچنین فرزندان شلیر شهادت دادند که گوران زن جوان را هل داده و همین سبب سقوط مرگبار او شده است.

درخواست قصاص برای گوران

فرزندان زن جوان و مادر او به عنوان اولیای‌دم از گوران به اتهام قتل عمد شکایت کرده و تقاضای قصاص کردند. در همین حال همسر شلیر نیز از مرد آدم‌ربا به اتهام ربودن همسرش و زنای محصنه شکایت کرد.

همچنین 3 زن دیگر که گوران آنها را در جریان فرار گروگان گرفته و مجروح کرده بود، از او شکایت کردند که رسیدگی به شکایت‌های واردشده در جلسات متعدد دادگاه انجام شد.

 

قتل شبه‌ عمد نه قتل عمد!

قضات دادگاه کیفری یک استان کردستان بعد از بررسی پرونده، شنیدن شکایت شاکیان، اظهارات شهود و دفاعیات متهم و همچنین بررسی ادله و مستندات اقدام به صدور رأی کردند.

در میان شاهدان شهادت یکی از آنها به دلیل سابقه عداوت دنیایی به خاطر اختلاف منجر به شکایت پذیرفته نشد و دادگاه اظهارات دو شاهد دیگر را در مورد نحوه سقوط شلیر ضد و نقیض و در اختلاف با هم تشخیص داد.

به همین جهت قبل از صدور حکم، هیأت 3 نفره کارشناسی نحوه سقوط را بررسی کرده و اعلام کردند که علت اصلی سقوط شوک واردشده از سوی متهم به زن جوان است که باعث رها شدن دست راست او از قاب پنجره شده که تنها محور اصلی اتکا و تعادل او بوده است.

در نهایت دادگاه سقوط مرگبار زن جوان را ناشی از رفتار متهم در به وجود آوردن شرایط رابطه نامشروع دانست و اعلام کرد که این رفتار نوعاً کشنده نبوده و جنایت عمدی نیست.

رهایی از مجازات قصاص

به همین دلیل گوران متهم به قتل شبه‌عمدی شناخته و محکوم به پرداخت دیه شد. از آنجا که مقتول پرونده خانم است، بنا بر رأی دادگاه معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد. همچنین متهم به اتهام ضرب و جرح 3 زن دیگر که در جریان فرار آنها را گروگان گرفت، به تحمل 3 سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد اما از لحاظ آدم‌ربایی و زنای محصنه برائت گرفت.

اولیای‌دم زن جوان به رأی صادرشده اعتراض کردند چون به عقیده آنها شهادت شهود ارزش بیشتری در روال پرونده داشته و مجازات تعیینی برای متهم را کافی نداستند. آنها همچنان خواهان اجرای حکم قصاص متهم هستند.

قتل شلیر عمد بود؟

محمدرضا زمانی علویجه قاضی سابق دادگستری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در اظهارنظر کارشناسی رأی صادرشده گفت: «صدور رأی قتل شبه‌عمد در مواردی می‌تواند به دلیل رفتار متهم به لحاظ تسبیب در قتل باشد. گاه ممکن است متهم رفتاری داشته باشد که مقتول را در شرایطی قرار دهد که اضطرار و اضطراب او منجر به وقوع حادثه مرگبار شود.

مثلاً برای حفظ عفت که کمتر از حفظ جان نیست، در مخمصه‌ای قرار بگیرد که منجر به حادث شدن اتفاق مرگبار شود. در این پرونده که محتویات آن را مطالعه نکرده‌ام، از شنیده‌ها اینطور به نظر می‌رسد که زن جوان به خاطر ترس ناشی از عمل مرد لب پنجره رفته و اضطراب و نگرانی چنان بر او قالب شده که نتوانسته ترس و استرس خود را کنترل کند.

بنابراین اگر رفتار مرد را در این ماجرا حذف کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اگر چنین رفتاری از سوی متهم نبود این زن هرگر سقوط نمی‌کرد. بنابراین اگر قائل به قتل عمد باشیم کمترین میزان دخالت او منجر به اتهام قتل شبه‌عمد است.»

زمانی در ادامه افزود: «با توجه به شرایط پرونده قضات با استناد به قاعده درأ در شرایط مشابه پرونده، قصاص را برای متهم برمی‌دارند. این قاعده به این معناست، از افرادی که متهم به خطا و عصیانی هستند که موجب حَدّ (قصاص یا تعزیر) ‌شود؛ با وجود شبهه‌ای که مورد قبول عقلا باشد، آن حد یا قصاص یا تعزیر برداشته می‌شود

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92546

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر