دندانپزشکی در کدام کشور اروپایی پردرآمدتر است؟

دندانپزشکی یکی از مشاغل مهم و پردرآمد در ایران است. البته این موضوع فقط به کشور ما و آسیا برنمی‌گردد بلکه کمبود دندانپزشک در کشورهای اروپایی هم وجود دارد.

دندانپزشکی در کدام کشور اروپایی پردرآمدتر است؟

دندانپزشکی یکی از مشاغل مهم و پردرآمد در ایران است. البته این موضوع فقط به کشور ما و آسیا برنمی‌گردد بلکه کمبود دندانپزشک در کشورهای اروپایی هم وجود دارد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ به عنوان مثال آمریکا با وجود فعالیت بیش از ۲۰۰ هزار دندانپزشک همچنان با در نظر گرفتن جمعیت این کشور با کمبود نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک مواجه است. 

کمبود دندانپزشک در کشورهای مختلف یکی از عواملی است که باعث شده درآمد دندانپزشکان بالا باشد. بریتانیا، استرالیا و کانادا در کنار آمریکا از جمله کشورهایی هستند که بیشترین میزان تقاضا برای کار دندانپزشکان در آنها وجود دارد. 

این در حالی است که شغل دندانپزشکی یکی از مشاغلی است که از نظر اجتماعی ارج و قرب بالایی دارد. 

در ادامه به ۹ کشور اروپایی که دندان‌پزشک‌ها در آنها بیشترین درآمد را دارند اشاره شده است. این رده‌بندی از آمار انستیتوی تحقیقات اقتصادی «ای آر ای» در ایالت کالیفرنیای آمریکا استخراج شده است. 

همه رقم‌ها به یورو تبدیل شده و میزان درآمدها بدون توجه به اخذ مالیات که در اغلب کشورها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد ذکر شده است.

۹)بریتانیا

دانشجویان رشته دندانپزشکی در بریتانیا پس از یک دوره تحصیل پنج ساله و یک دوره آموزشی یک تا دو ساله می‌توانند مشغول به کار شوند. میانگین درآمد دندان‌پزشکان در بریتانیا معادل ۱۲۶ هزار و ۶۳۸ یورو در سال است. 

نظام بهداشت و درمان قوی و میزان بالای تقاضا برای کار دندان‌پزشکان از جمله عوامل موثر در سطح بالای درآمد آنها در بریتانیا است. 

۸)بلژیک

شهروندان بلژیک برای استفاده از خدمات دندانپزشکی بین دو بخش دولتی و خصوصی انتخاب دارند. بیمه درمانی دولتی خدمات پایه‌ای دندان‌پزشکی را پوشش می‌دهد. بازپرداخت هزینه خدمات دندان‌پزشکی تا سقف ۷۵ درصد در بلژیک رایج است. 

بیمه‌های درمانی خصوصی خدمات دندان‌پزشکی بیشتری را پوشش می‌دهند. بسیاری از دندان‌پزشکان در بلژیک تنها با بیمه‌های خصوصی همکاری می‌کنند. 

میانگین درآمد ‌دندان‌پزشکان در بلژیک سالانه ۱۲۹ هزار و ۹۰۴ یورو است. 

دندان

۷)فنلاند

کسانی که مایل به فعالیت به عنوان دندان‌پزشک در فنلاند هستند باید مدرک معتبر این رشته را در این کشور دریافت کنند. آنها همچنین باید بر زبان فنلاندی مسلط باشند و روند به رسمیت شناختن مهارت‌شان از سوی نهاد نظارت ملی سلامت و رفاه فنلاند (Valvira) را طی کنند. 

سطح درآمد دندان‌پزشکان در فنلاند به عواملی همچون تحصیلات، تجربه و محل فعالیت بستگی دارد. با این حال تسلط به زبان فنلاندی یکی از شروط اصلی موفقیت در این کشور است. 

درآمد دندان‌پزشکان در فنلاند به طور متوسط سالانه ۱۳۳ هزار ۵۶۸ یورو است.

۶)نروژ

نروژ یکی از بهترین کشورهای جهان برای فعالیت دندان‌پزشکان محسوب می‌شود. برخلاف تصور رایج خدمات دندان‌پزشکی در نروژ برای بیماران رایگان نیست. همه افراد به استثنای کودکان و افراد مسن باید هزینه معاینه‌ها و خدمات دندان‌پزشکی را بپردازند. 

بسیاری از شهروندان نروژ برای دریافت خدمات دندان‌پزشکی به دلیل هزینه‌های بالای آن به خارج از کشور به ویژه کشورهای شرق اروپا سفر می‌کنند. 

درآمد سالانه دندان‌پزشکان در نروژ به طور میانگین ۱۳۳ هزار و ۶۶۵ یورو است. 

۵)هلند

افرادی که مایل به فعالیت به عنوان دندان‌پزشک در هلند هستند باید اقدام‌هایی مانند ثبت‌نام نزد اداره مهاجرت و ملیت هلند، کسب اجازه کار و کسب گواهی تسلط به زبان انجام دهند. دندان‌پزشک‌هایی که خارج از اتحادیه اروپا تحصیل کرده‌اند باید روند آزمایش‌ها و ارزیابی‌ها برای به رسمیت‌شناخته شدن مهارتشان را طی کنند.

دندان‌پزشکان در هلند یکی از بالاترین سطوح درآمد در جهان را دارند. 

میانگین درآمد دندان‌پزشکان در هلند سالانه ۱۴۵ هزار و ۵۹۶ یورو است. هلند همچنین یکی از بهترین کشورها از نظر سطح درآمد برای روانشناسان محسوب می‌شود. 

دندانپزشکی

۴)دانمارک​

دانمارک با نظام بهداشت و درمان پیشرفته و سطح بالای نگهداری از بیماران و رسیدگی به آنها شناخته می‌شود. این کشور همچنین یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در سطح جهان را دارد. 

میانگین درآمد سالانه دندان‌پزشکان در دانمارک به ۱۴۶ هزار ۷۱۵ یورو می‌رسد.

۳)ایرلند

حدود دو هزار دندان‌پزشک در ایرلند مشغول به کار هستند. بهداشت دندان و دهان در نظام درمانی ایرلند جایگاه ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال کارگرانی که در ایرلند بیمه درمانی دارند باید هر سال از سوی دندان‌پزشکان معاینه می‌شوند. 

دندان‌پزشکان در ایرلند به طور متوسط سالانه ۱۴۹ هزار و۱۳۶ یورو درآمد دارند. 

۲)لوکزامبورگ

دندان‌پزشکان در لوکزامبورگ مجوز ویژه‌ای از وزارت بهداشت این کشور برای فعالیت‌ حرفه‌ای خود دریافت می‌کنند. همه کارکنان و کارگران در لوکزامبورگ باید تحت پوشش بیمه درمانی باشند. این بیمه درمانی خدمات دندان‌پزشکی را نیز پوشش می‌دهد. 

بیمه‌های درمانی خصوصی نیز برخی از خدمات دندان‌پزشکی را بهتر از بیمه اصلی پوشش می‌دهند. در مجموع بیمه‌های درمانی بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های دندان‌پزشکی را در لوکزامبورگ تقبل می‌کنند. 

دندان‌پزشکان در لوکزامبورگ به طور میانگین می‌توانند هر سال ۱۸۹ هزار و ۶۶۷ یورو درآمد داشته باشند. 

بهداشت دهان و دندان

۱)سوئیس

هزینه بالای زندگی، نظام بهداشت و درمان قوی و کارآمد و کمبود تعداد دندان‌پزشکان در سوئیس از جمله عواملی است که باعث شده است آنها در این کشور اروپای مرکزی درآمد بالایی داشته باشند. 

درآمد دندان‌پزشکان در سوئیس به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار و ۷۳۱ یورو است.

منبع: یورو نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 131781

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر