وضعیت نگران کننده بورس

در هفته گذشته وضعیت بازار بورس همچنان مانند چند هفته گذشته کم رمق، کم حجم و تحت تاثیر تحولات نرخ بهره دنبال شد.

وضعیت نگران کننده بورس

در هفته گذشته وضعیت بازار بورس همچنان مانند چند هفته گذشته کم رمق، کم حجم و تحت تاثیر تحولات نرخ بهره دنبال شد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ در هفته گذشته ارزش معاملات خرد هفتگی به صورت میانگین به محدوده ۳.۵ همت رسید که نسبت به دو هفته قبل افت ۱۲ درصدی را نشان می دهد. شاخص کل به عدد ۲.۰۷۰،۰۰۰ واحدی رسید که ۸ هزار واحد نسبت به هفته ما قبل کاهش نشان می‌دهد. شاخص هم وزن اما تقریبا نوسان خاصی نداشت. در هفته مورد بررسی بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شد. هم زمان با خروج پول از بازار سهام شاهد خروج ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول از صندوق‌های درآمد ثابت هم بودیم. بیشترین بازده هفته متعلق به نمادهای آردینه، بکاب و داوه با بازدهی ۳۳درصد، ۱۹درصد و ۱۷درصد بود و بیشترین افت را هم سهامداران نمادهای گروهای انبوه سازی «ثتران»، «آ س پ» و «ثنوسا» با حدود ۱۷ درصد متحمل شدند.

مجوز افزایش نرخ خودرو

در گروه خودرو شورای رقابت در پرونده هیات مدیره ایران خودرو به نفع کروز رای داد. تعرفه واردات خودروهای بنزینی- هیبریدی و دیزلی-هیبریدی صفر شد. صندوق بخشی تخته گاز این هفته پذیره نویسی خود را آغاز نمود. تعاونی قطعه سازان خودروی کشور برای خرید سهام و مدیریت ایران خودرو اعلام آمادگی کرد. بهمن خودرو از موافقت با افزایش نرخ محصولات خود خبر داد.

شورای رقابت اعلام کرد با توجه به صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی مجوز افزایش نرخ را خواهد داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری مجامع تمام شرکت‌های استانی تا تابستان ۱۴۰۲ خبر داد. انجمن زغال سنگ در نامه ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار افزایش نرخ زغال سنگ شد. وزیر صمت اعلام کرد اگر شرکتی بدون گرفتن رانت کالایی را صادر کند ارز آن برای خود شرکت است. معاون اول رئیس جمهور از تخصیص ۲۰ همت به طرح دارویار خبر داد. هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادهای مربوطه را مجاز به تخصیص ۱۳.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو کرد. در ابتدای هفته اخبار غیر رسمی مبنی بر مخالفت رئیس جمهور با تداوم سود ۳۰ درصدی منتشر شد.

عرضه گسترده سکه طلا از ۱۳ اسفند

نرخ بهره بین بانکی با افت مختصری به ۲۳.۴۸ درصد رسید. مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز عرضه گسترده سکه طلا از ۱۳ اسفند خبر داد. فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم.

«وبانک» بلوک ۱۶.۹۲ درصدی «شفا» را آگهی کرد. بلوک ۳۸۶ میلیون سهمی «ساربیل» معامله شد. بیمه پردیس که سال گذشته پذیره نویسی شده بود با ۱۹۰ درصد بازدهی بازگشایی شد. بانک دی بلوک ۱۵.۸ درصدی بیمه دی را آگهی کرد. بلوک ۱۰ درصدی فزرین نیز عرضه خواهد شد. مجمع افزایش سرمایه فارس به دلیل آگهی بلوکی واگذاری سازمان خصوصی سازی لغو شد. «عالیس» اوراق مرابحه ۵۰۰ میلیاردی منتشر کرد. تپکو قرارداد فروش محصولات را اعلام نمود. ثغرب قرارداد مشارکتی را بست. «شکام» از طرح پروژه تصفیه خانه خود رونمایی کرد. معامله ۱۳ درصدی «ثمسکن» انجام شد. شرکت های داروسازی کوثر، دانا و کاسپین تامین از افزایش نرخ محصولات خود خبر دادند.

قادر معصومی خانقاه جایگزین صبایی در مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس شد. در اولین اقدام عرضه های اولیه تا اطلاع ثانویه لغو شد و فروش بازارگردان‌ها نیز ممنوع گردید.

بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی قیمت طلا با رشد ۲ درصدی هفتگی به ۲۰۴۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت مس نیز با رشد ۲۵۰ دلاری به ۸۵۵۰ دلار در تن رسید. قیمت روی رشد صد دلاری داشت و به ۲۴۰۰ دلار در تن نزدیک شد. قیمت آلومینیوم کم نوسان بود و در محدوده ۲۲۵۰ دلار در تن شد. سرب هم با رشد ۲.۴ درصدی همراه شد و به ۲۰۷۰ دلار در تن رسید. قیمت دلار در بازار آزاد در قیمت ۵۷ هزار تومانی قرار دارد و سیاست های پولی انبساطی شدید بانک مرکزی هم نتوانست قیمت دلار را به محدوده ۵۰ هزار تومانی قبلی برساند.

فراز و فرود بازار در هفته ای که گذشت

اولین روز هفته بازار با تقاضای نسبی شروع شد اما به تدریج عرضه‌ها بر تقاضا برتری پیدا کرد که باعث شد شاخص کل و هم وزن با افت همراه شوند. ارزش معاملات خرد حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان و خروج پول ۳۸۸ میلیارد تومان ثبت شد. «اهرم» و «بیوتیک» صدر نشین ورود پول حقیقی‌ها بودند و «وبملت» و «خساپا» بیشترین حمایت از سوی حقوقی‌ها را داشتند.

نرخ بهره بین بانکی نیز با کاهش جالب توجه ۸ صدم درصدی به ۲۳.۴۸ درصد رسید. در روز شنبه وجه ۵۰۰ میلیونی مسدودی خودروهای وارداتی آزاد شد. «خودرو» در گزارش ۶ ماهه خود به ازای هر سهم ۷۶۹ ریال زیان شناسایی کرد که ۶ ماهه سال گذشته این زیان ۴۴۴ ریال به ازای هر سهم بود. از اتفاقات مهم می‌توان به منصوب شدن قادر معصومی خانقاه به عنوان مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اشاره کرد.

یکشنبه بازار با خبر لغو عرضه های اولیه تا اطلاع ثانوی و همینطور لغو الزام سفارش فروش از جانب بازارگردان‌ها شروع شد که این دو می‌تواند سیگنال مثبت برای تغییر روند بازار در نظر دانست. بازار با تقاضای نسبی همراه شد که در نتیجه آن شاخص توانست با رشد همراه شود. از اتفاقات مهم این روز بازگشایی خودرو بود که تاثیر مثبتی بر بازار گذاشت. ارزش معاملات خرد همچنان پایین در محدوده ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت و حدود ۷۰ درصد نمادها در دامنه مثبت و ۳۰ درصد در بازه منفی معامله شدند. از اخبار مهم دیگر می توان به آغاز عرضه گسترده سکه در مرکز مبادله ایران از ۱۳ اسفند اشاره کرد. «نخریس» نیز خبر از افزایش سرمایه ۳۳۳ درصدی از سود انباشته را اعلام کرد. در روز دوشنبه تعداد نمادهای سبز بازار بیشتر بود اما در انتهای بازار عرضه‌ها قوی‌تر ظاهر شدند و خریداران عقب کشیدند، توجه به نمادهای کوچک و متوسط بیشتر بود. شاخص کل رشد ۶۶۰۰ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد رسید. حقیقی ها ۱۰۸ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند ارزش معاملات خرد نیز به محدوده ۳۸۰۰ میلیارد تومان رسید. خبرهایی از واگذاری خودرویی‌ها به بخش خصوصی سبب شد که تحرکات مثبتی در این گروه شاهد باشیم اخباری نیز در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال آینده شنیده می‌شود. «شکام» افتتاح پروژه تصفیه پساب با تکنولوژی ZLD را اعلام کرد. روز سه شنبه شاخص با رشد محدود در همان سطح ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد ماند دو نماد «بیوتیک» و «آردینه» صدرنشین ورود پول حقیقی‌ها بودند.

از اخبار مهم می‌توان به ممنوع شدن سفارش فروش از سمت بازارگردان‌ها اشاره کرد. از دیگر نکات مهم می توان به تغییر حدنصاب سرمایه گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی در صندوق‌های درآمد ثابت اشاره کرد.

در آخرین روز هفته بازار بی‌رمق و فرسایشی را تجربه کردیم که شاخص با افت ۶۸۷ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحد قرار گرفت. خروج پول ۲۴۳ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها و ارزش معاملات خرد حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. از اخبار مهم می‌توان به افزایش نرخ خودرو در سال آینده براساس صورت مالی توسط شورای رقابت اشاره کرد.

منبع: صدای بورس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127866

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر