گوشت ارزان می‌شود؟

طبق جدیدترین اظهارات وزارت جهادکشاورزی در ماه پایانی سال 1402 و یا حداکثر اوایل سال آینده، قیمت یک شقه گوسفندی به 420 هزار تومان برای هر کیلو می‌رسد.

گوشت ارزان می‌شود؟

طبق جدیدترین اظهارات وزارت جهادکشاورزی در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ و یا حداکثر اوایل سال آینده، قیمت یک شقه گوسفندی به ۴۲۰ هزار تومان برای هر کیلو می‌رسد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ دو هفته قبل بود که یکی از  کارشناس اقتصادی در صدا و سیما اعلام کرد که سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، تنها حدود ۷۰۰ گرم است. آماری که پیش تر «اکوایران» نیز به آن اشاره کرده بود. «اکوایران» بر مبنای داده های بانک مرکزی نوشته بود که سرانه مصرف در سالهای اخیر کاهشی بود. البته مقامات دولتی امیدوارند با ورود گوشت‌های وارداتی قیمت به تعادل برسد. اما هنوز قیمت گوشت چندان کاهش نیافته است. البته پس از  ورود انبوه گوشت قرمز  در ماه‌های اخیر قیمت گوشت منجمد ( بسته بندی وغیر بسته بندی)  در سازمان میادین میوه و تره بار تهران، بین ۱۳۰ هزار تومان تا ۲۳۷ هزار تومان عرضه می‌شد. 

اما ظاهرا قرار قیمت گوشت گرم هم ارزان شود. علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر کشاورزی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرده است، در اواخر سال و اوایل سال آینده قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

او شب پنج شنبه 28 دی 1402، ابتدا در مورد کند شدن روند واردات گوشت قرمز در ماه اخیر گفت:تعطیلات ژانویه باعث شد که هم کشتارگاه‌ها تعطیل شود و هم بحث لجستیک هوایی ما دچار مشکل بوده، این باعث شد که یک کاهش وارداتی داشته باشیم، این کاهش واردات در کنار مسأله عدم عرضه کشتارگاه باعث یک جهش قیمتی شد.  اما از یکی دو هفته قبل که این افزایش واردات صورت گرفت ابتدا قیمت تثبیت شد.  در یک هفته گذشته هم هر کیلو دام زنده  ۲۰ هزار تومان ارزان شد. تقریباً ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان هم قیمت گوشت گرم کاهش یافت و این افت قیمت تا اسفند نزولی خواهد ماند؛ که از نیمه دوم اسفند آن عرضه داخلی ما افزایش بیشتری پیدا کند. 

او ادامه داد:  با تولید داخل و در کنار آن استمرار واردات،پیش بینی می‌کنیم همین روند نزولی ادامه پیدا کند .و ان شاء الله در اواخر سال جاری به قیمت تعادلی۴۲۰ هزار تومان برای هر کیلو شقه گوسفندی می‌رسیم.»

گوشت از پاکستان می آید

طبق اظهارات پیمان پاک درحال حاضر جهادکشاورزی مجوز واردات گوشت گرم از هفت تا هشت کشور دنیا را صادر کرده است. اکنون به گفته او این گوشت‌ها از مغولستان، شرق اروپا، استرالیا، کنیا، ارمنستان، یک مقداری گرجستان و روسیه وارد میشود.  این هفته برای اولین بار هم از  آفریقای جنوبی گوشت گرم وارد می‌شود که از نظر دامپزشکی شرایط بسیار خوبی دارد.

او ادامه داد: از پاکستان دام زنده به صورت پیله‌وری می‌آید، کشتار می‌شود، آن جا مصرف ارزی ما نداریم، در ازای صادراتی که پیله وران می‌کنند ما روزانه آن جا هم عرضه گوشت گرم را داریم که الان هم الحمدلله مشکلی نیست، یک سری دوستان هم نگران بودند، مرز بسته باشد، امروز هم هیچ مشکلی ندارد، روال برقرار است و ما همین مسیر را افزایش می‌دهیم و آن جا تأکید داریم، چون در ازای صادرات کالا‌های پیله وری است، این واردات به معیشت مردم سیستان و بلوچستان هم کمک می‌کند در عین حال که کنترل بازار را هم در کنارش اتفاق می‌افتد. الان گوشت گرمی که به صورت پیله وری می‌آید بدون مصرف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ دارد به هفت تا هشت استان با قیمت وکیومی یعنی گوساله بدون استخوان و بدون خس دارد ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122961

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر