تخریب تپه ۷ هزارساله | چه کسی دستور داد؟

تپه تاریخی «قمی‌آباد» در شهرری که سفال‌های پیش از تاریخی نیز در آن کشف شده است، با مجوز میراث فرهنگی با خاک یکسان شده و هیچ مسئولی پاسخگو نیست.

تخریب تپه ۷ هزارساله | چه کسی دستور داد؟

تپه تاریخی «قمی‌آباد» در شهرری که سفال‌های پیش از تاریخی نیز در آن کشف شده است، با مجوز میراث فرهنگی با خاک یکسان شده و هیچ مسئولی پاسخگو نیست. 

به گزارش عرشه آنلاین؛ تپه باستانی «قمی‌آباد» که سابقه آن به پیش از تاریخ اسلام برمی‌گردد و حدود ۷ هزار سال قدمت دارد، در نزدیکی روستای قمی‌آباد از توابع بخش قلعه نو در شهرستان ری قرار دارد.

این تپه تاریخی که در سال ۱۳۹۷ توسط تیم گمانه زنی باستان شناسان، سفال‌های مربوط به پیش از تاریخ نیز در آن کشف شده است، مدتی پیش تخریب شده و اکنون هیچ اثری از تپه و سفال‌های تاریخی وجود ندارد.

برای بررسی علت تخریب این تپه، موضوع را از نوروز تقی پور رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری جویا شدیم که در ابتدا از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد، سپس بحث تخریب را تکذیب کرد و پس از آن از ما خواست تا از کسی که این موضوع را منتشر کرده توضیح بخواهیم و در نهایت گفت که موضوع را بررسی می‌کنم.

قدیر افروند مدیر پایگاه ملی ری ضمن تایید تخریب تپه قمی آباد،  در رابطه با تخریب این تپه تاریخی اظهار کرد: در سوابقی که از این تپه در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران وجود دارد، دو نامه دیدم که در دهه ۷۰ مکاتباتی در رابطه با حفاظت و مراقبت این تپه انجام شده بود.

وی ادامه داد: همچنین در دهه ۹۰ استعلامی از میراث فرهنگی در رابطه با گمانه زنی باستان شناسی و پروژه کاوش در این تپه انجام شده است که در آن زمان که بنده ناظر این پروژه بودم، پیشنهاد ثبت این اثر تاریخی را به اداره کل میراث دادم اما انجام نشد.

مدیر پایگاه ملی ری گفت: از ابتدای سال جاری و پس از انتصابم به عنوان مدیر پایگاه ملی ری، از دور و نزدیک موضوع تعرض به این تپه را شنیده بودم تا اینکه چند ماه پیش در جلسه‌ای با فرماندهی یگان حفاظت استان تهران متوجه شدم که تپه قمی آباد به طور کامل تخریب شده است.

افروند بیان کرد: پس از جلسه به روستای قمی آباد رفتم و با صحنه‌ای مواجه شدم که بسیار تاسف آور بود. تپه کامل از بین رفته بود و لودرها در حال تسطیح این مکان بودند.  

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122015

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر