۱۰ فیلم پرفروش در سینمای جهان؛ باربی همچنان در صدر!

در آستانه روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی و در شرایطی که سینمای جهان با مشکل بزرگ اعتصابات سراسری اصناف سینمایی مواجه بود، ۱۰ فیلم پرفروش سال را در ادامه خواهید دید.

۱۰ فیلم پرفروش در سینمای جهان؛ باربی همچنان در صدر!

در آستانه روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی و در شرایطی که سینمای جهان با مشکل بزرگ اعتصابات سراسری اصناف سینمایی مواجه بود، ۱۰ فیلم پرفروش سال را در ادامه خواهید دید.

به گزاشر عرشه آنلاین؛ سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ با چالش‌های متعددی ازجمله اعتصاب اصناف سینمایی روبه‌رو شد. در این اعتصاب که دلیل عمده آن، نگرانی عوامل سینما از گسترش بی‌رویه بکارگیری پدیده هوش مصنوعی در هنر هفتم بود، فیلم‌نامه‌نویسان و بازیگران قریب به پنج‌ ماه دست از کار کشیدند و از حضور در مراسم‌هایی چون فرش قرمز امتناع کردند. این اتفاق نه‌تنها پروژه‌های بزرگ سینمایی آینده را تحت‌تاثیر قرار داد، بلکه به دلیل عدم مشارکت بازیگران در عرصه تبلیغات فیلم‌ها، کار فروش آثار سینمایی روی پرده نیز با چالش‌هایی مواجه شد. به رغم این شرایط پیچیده، امسال شاهد رکوردشکنی‌هایی در سینمای جهان بودیم. هرچند همان‌گونه که انتظار می‌رفت، اغلب فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۲۳ مثل انیمیشن‌ها، فیلم‌های ابرقهرمانی و تخیلی، جزو آثار سرگرم‌کننده هستند اما در میان آنها فیلم‌های هنری نظیر«اوپنهایمر» نیز به چشم می‌خورند.

نکته جالب توجه این فهرست، حضور پررنگ انیمیشن‌ها در میان فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۲۳ است که در نوع خود اتفاقی نویدبخش محسوب می‌شود.

در ادامه، نگاهی به ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۳ می‌اندازیم:

۱. Barbie

فیلم سینمایی «باربی» ساخته گرتا گرویگ رکورددار فروش در سال ۲۰۲۳ بود. این فیلم از ۲۱ جولای ۲۰۲۳ روانه اکران شد و با فروش ۱.۴۴ میلیارد دلاری و هزینه تولید ۱۴میلیون دلاری توانست سود بزرگی را نصیب سازندگان و کمپانی برادران وارنر کند. مارگو رابی و رایان گسلینگ، بازیگران اصلی این فیلم بودند. امتیاز «باربی» در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی ۷.۱ است و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته رضایت ۸۸ درصد از منتقدان را به خود جلب کند.

۲. The Super Mario Bros

انیمیشن «برادران سوپرماریو» در رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ قرار دارد. این اثر، محصول استودیوی ایلومینیشن کمپانی یونیورسال است که از تاریخ ۵ آوریل روانه اکران شد و با هزینه تولید ۱۰۰ میلیون دلاری توانسته به فروش ۱.۳۶ میلیارد دلاری در گیشه جهانی دست یابد. این انیمیشن کمدی و ماجراجویانه که براساس یک بازی ویدیویی ساخته شده است، که یکی از بخت‌های اصلی کسب اسکار بهترین انیمیشن بلند سال محسوب می‌شود. امتیاز «برادران سوپرماریو» در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی ۷.۱ است اما در سایت راتن‌تومیتوز توانسته رضایت ۵۹ درصد از منتقدان را به خود اختصاص دهد.

۳. Oppenheimer

فیلم سینمایی «اوپنهایمر» ساخته مشهور کریستوفر نولان در جایگاه سوم پرفروش‌ترین آثار سال ۲۰۲۳ قرار دارد. فیلمی که از ۲۱ جولای روانه اکران شد و با فروش ۹۵۱ میلیون دلاری در مقابل هزینه تولید ۱۰۰ میلیون دلاری، توانست به موفق‌ترین اثر کارنامه سینمایی کریستوفر نولان بدل شود. در این فیلم که با استقبال مخاطبان مواجه شد، کیلین مورفی در نقش جی. رابرت اوپنهایمر فیزیکدان آمریکایی و مخترع ساخت بمب اتم بازی می‌کند. امتیاز «اوپنهایمر» در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی ۸.۵ است و در سایت راتن‌تومیتوز توانسته نظر مثبت ۹۳ درصد از منتقدان را به خود جلب کند.

کیلیان مورفی در نقش رابرت اوپنهایمر

۴.Guardians of the Galaxy Volume ۳

اما رتبه چهارم فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال فهرست به قسمت سوم «نگهبانان کهکشان» اختصاص دارد. این فیلم به کارگردانی جیمز گان، از تاریخ ۵ می روانه سینماها شد و توانست ۸۴۵ میلیون دلار بفروشد. این درحالی است که استودیوی مارول کمپانی دیزنی برای ساخت این فیلم ابرقهرمانی ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده. امتیاز «نگهبانان کهکشان» در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی ۸ است و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته نظر مثبت ۸۲ درصد از منتقدان را به خود اختصاص دهد.

۵. Fast X

فیلم سینمایی «سریع و خشن ۱۰» به کارگردانی لویی لتریر از تاریخ ۱۹ می روانه سالن‌های سینما شد و توانست با فروش ۷۴۰ میلیون دلار در مقابل هزینه‌کرد ۳۰۰میلیون دلاری، در رتبه پنجم پرفروش‌‌ترین اثر سال ۲۰۲۳ جای بگیرد. امتیاز «سریع و خشن ۱۰» در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی ۵.۹ است و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته نظر مثبت ۵۷ درصد از منتقدان را به خود جلب کند.

۶. Spider-Man: Across the Spider-Verse

«مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» در رتبه ششم فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۲۳ جای گرفته است. این انیمیشن با فروش ۶۹۰ میلیون دلاری و هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیون دلاری از تاریخ ۳ ژوئن راهی اکران شد. امتیاز «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی ۸.۷ است و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته نظر مثبت ۹۶ درصد از منتقدان را به خود جلب کند که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

۷. The Little Mermaid

فیلم سینمایی «پری دریایی کوچولو» به کارگردانی راب مارشال، محصول دیگری از کمپانی دیزنی ‌است. این فیلم با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری موفق شد ۵۶۹ میلیون دلار در گیشه بفروشد و رتبه هفتم فهرست پرفروش‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهد. «پری دریایی کوچولو» که از تاریخ ۲۶ می روانه سالن‌های سینما شد، در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی از امتیاز ۷.۲ برخوردار است و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته نظر ۶۸ درصد از منتقدان را به خود اختصاص دهد.

۸. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

فیلم سینمایی «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ؛ قسمت اول» به کارگردانی کریستوفر مک‌کوری و بازی تام کروز در نقش اصلی، با هزینه تولید ۲۹۰ میلیون دلاری توانست به فروشی ۵۶۷ میلیون دلاری دست یابد و بدین‌ترتیب، در جایگاه هشتم پرفروش‌های سال ۲۰۲۳ قرار گیرد. این فیلم که از تاریخ ۱۲ جولای روی پرده‌ سینماها آمد، در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی از امتیاز ۸ برخوردار بوده و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته نظر مثبت ۹۶ درصد از منتقدان را به خود اختصاص دهد که در نوع خود، میزان قابل توجهی است.

۹. Elemental

انیمیشن «المنتال» محصول استودیوی پیکسار کمپانی دیزنی با فروش ۴۹۶ میلیون دلاری و هزینه‌کرد ۲۰۰میلیون دلاری در جایگاه نهم پرفروش‌ترین‌‌های سال ۲۰۲۳ جای گرفته است. این فیلم که از تاریخ ۹ ژوئن روی پرده‌ سینماها آمد، در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی از امتیاز ۷.۱ برخوردار بوده و در سایت راتن‌تومیتوز نیز توانسته نظر مثبت ۷۳ درصد از منتقدان را به خود جلب کند.

۱۰. Ant-Man and the Wasp: Quantumania

سرانجام، فیلم سینمایی «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» دهمین اثر سینمایی است که در فهرست پرفروش‌ترین آثار سال ۲۰۲۳ جای گرفته. این فیلم ابرقهرمانی که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده، توانست ۴۷۶ میلیون دلار در گیشه جهانی بفروشد. «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» که از تاریخ ۱۷ فوریه روانه سالن‌های سینما شد، در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی از امتیاز پایین ۶.۴ برخوردار است و در سایت راتن‌تومیتوز هم تنها نظر مثبت ۴۷ درصد از منتقدان را به خود جلب کرده که عددی ناامیدکننده به حساب می‌آید.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120093

ارسال نظر