کاری که چنگیزخان با کره زمین کرد؛ آنقدر آدم کشت که هوا خنک شد!

چنگیزخان در همان زمان خودش، چنان قتل عامی راه انداخت که جمعیت زمین را به شدت کاهش داد و در نتیجه، هوا را خنک‌تر کرد!

کاری که چنگیزخان با کره زمین کرد؛ آنقدر آدم کشت که هوا خنک شد!

چنگیزخان در همان زمان خودش، چنان قتل عامی راه انداخت که جمعیت زمین را به شدت کاهش داد و در نتیجه، هوا را خنک‌تر کرد!

به گزارش عرشه آنلاین؛ افراد کمی همچون چنگیز خان مغول جمعیت جهان را به شدت تغییر داده‌اند. مثلا نوادگان وی آن‌قدر زیاد شدند که تعدادشان به اندازه‌ی قربانیان ارتش وی رسید. با‌این‌حال، در میان همه سلاخی‌ها و کشتارها، این فرمانروای جنگجو ممکن است به‌طور ناخواسته مقادیر زیادی کربن‌دی‌اکسید را از اتمسفر خارج و شاید حتی سیاره را خنک کرده باشد.

به‌گزارش آی‌اف‌ال ساینس، بر اساس مغزه‌های یخی استخراج‌شده از جنوبگان، دانشمندان کاهش ناگهانی کربن اتمسفر را در حدود سه قسمت در میلیون (پی‌پی‌ام) بین سال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۴۷۰ میلادی شناسایی کردند که تقریباً با حمله مغول به آسیا و همچنین مرگ سیاه در اروپا در ارتباط است. کاهش دوم ۴٫۶ پی‌پی‌ام نیز بین سال‌های ۱۵۶۰ تا ۱۶۸۰ میلادی مشاهده شده است که با فتح قاره آمریکا و سقوط سلسله مینگ در چین هم‌پوشانی دارد.

هر چهار رویداد جان تعداد زیادی از مردم را گرفتند و این امر پژوهشگران را به این فکر واداشت که آیا کاهش ناگهانی جمعیت جهان ممکن است علت تغییر در سطح کربن دی‌اکسید بوده باشد یا خیر. طبق استدلال آن‌ها، حذف انسان‌ها جنگل‌زدایی را متوقف می‌کرد و به درختان بیشتری اجازه می‌داد تا رشد و کربن را ذخیره کنند.

چنگیز خان

پژوهشگران با استفاده از ترکیبی از نقشه‌های کشاورزی و آمار جمعیتی منتشرشده تغییر در الگوی استفاده از زمین را در سراسر جهان از سال ۸۰۰ میلادی تا به امروز بازسازی کردند. از میان این چهار رویداد تاریخی، حمله مغول که در سال ۱۲۰۰ توسط چنگیزخان آغاز شد و تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت، بیشترین تأثیر را بر اقلیم زمین داشت.

ارتش مغول حدود ۳۰ درصد از ۱۱۵ میلیون نفری را که حین پیشروی با آن‌ها مواجه شد، سلاخی و به رشد مجدد ۱۴۲ هزار کیلومتر مربع درخت کمک کرد. افزایش ناگهانی پوشش گیاهی موجب حذف ۶۸۴ میلیون تن کربن از اتمسفر و کاهش جهانی ۰٫۱۸۳ پی‌پی‌ام کربن شد. درمقابل، مرگ سیاه کربن اتمسفر را ۰٫۰۲۶ پی‌پی‌ام کاهش داد، درحالی‌که فتح قاره آمریکا و سقوط سلسله مینگ کربن اتمسفر را به‌ترتیب ۰٫۰۱۳ و ۰٫۰۴۸ پی‌پی‌ام کاهش داد.

منبع: زومیت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 115640

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر