گران‌ترین مدارس غیرانتفاعی در ایران

مدارس دولتی سهم قابل‌توجهی از تحصیل دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهند و اگر این مدارس تضعیف شوند و این روند روز به روز شدت پیدا کند، شاهد ناامیدی و بی‌انگیزگی دانش‌آموزانمان خواهیم بود‌.

گران‌ترین مدارس غیرانتفاعی در ایران

مدارس دولتی سهم قابل‌توجهی از تحصیل دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهند و اگر این مدارس تضعیف شوند و این روند روز به روز شدت پیدا کند، شاهد ناامیدی و بی‌انگیزگی دانش‌آموزانمان خواهیم بود‌.

در سال ۱۴۰۱، ۸۵ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور در تصاحب مدارس غیردولتی بوده و سهم مدارس دولتی که بخش قابل‌توجهی از دانش آموزان ما در آن تحصیل می‌کنند فقط ۱۵ درصد بوده است که این سهم در کنکور سال ۱۴۰۲ به ۸ درصد رسیده است و این داده‌ها که خبرگزاری تسنیم آن‌ها را گردآوری کرده، خود به عنوان یک عنصر محرک برای ترغیب والدین در جهت تن دادن به خرید کالایی به نام آموزش کافی است.

به این ترتیب، برخلاف نگرش‌هایی که مدارس غیرانتفاعی را یا محرکی برای گسترش شکاف طبقاتی در جامعه یا به عنوان وسیله‌ای برای کاهش تأثیر دولت در سیستم آموزشی می‌بینند، در تهران و سایر نقاط ایران، بسیاری از والدین این نوع مدارس را یک محیط مناسب برای آموزش فرزندان خود می‌دانند؛ محیطی که آن‌ها آماده‌اند هزینه‌های بالایی را پرداخت کنند حتی با وجود افزایش قیمت‌ها در هر سال تحصیلی.

۱۲ درصد دانش آموزان در غیرانتفاعی‌ها

طبق آخرین داده‌های موجود، تعداد دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند، حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر است، که تقریباً ۱۲ درصد کل دانش‌آموزان ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین، در سرتاسر کشور، حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ مدرسه خصوصی در سطوح مختلف تحصیلی فعالیت می‌کنند. هرچند طبق اظهارات احمد محمودزاده، رییس سازمان مدارس غیردولتی در تیر سال جاری، حداکثر رقم شهریه مصوب این مدارس در سال تحصیلی جاری ۴۸ میلیون تومان است و تا ۳۸ درصد بابت فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند به این شهریه اضافه شود (رقمی معادل ۶۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان). اما جست‌وجو میان داده‌های موجود حکایت از ارقام بالاتری دارد. سایت فرارو در گزارشی مدعی شده که مدارس غیرانتفاعی آن هم در مناطق میانی پایتخت برای ثبت‌نام سال تحصیلی پیش رو، شهریه‌های ۳۶، ۴۰ و ۴۵ میلیون برای دوره ابتدایی و در دیگر نقاط تهران از ۷۰ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای مقطع متوسطه است. هرچند رییس سازمان مدارس غیردولتی گفته آنچه تاکنون به‌عنوان شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جدید اعلام شده فاقد وجاهت قانونی است

روزنامه جام‌جم نیز در گزارشی می‌نویسد: «شهریه مدرسه غیرانتفاعی در ستارخان برای دانش‌آموز کلاس دهم به ۷۲ میلیون تومان رسیده است. کاربری ساکن اردبیل از تابلو اعلانات مدرسه عکس گرفته تا جزییات دقیق‌تری را با بقیه به اشتراک بگذارد. در اطلاعیه روی کلمه علی‌الحساب خط کشیده و به تفکیک نوشته‌اند هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان شهریه ثابت، یک میلیون بابت بیمه، هزینه اردو، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، کتب درسی و مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت هزینه یک‌وعده غذای گرم برای کل سال تحصیلی دریافت می‌شود. تنها لطفی که به والدین کرده‌اند این است که هزینه را در چهار قسط دریافت می‌کنند. فاطمه از مشهد گفته شهریه مدرسه غیرانتفاقی برای مقطع دوازدهم ۸۵ میلیون است».

بررسی میان مدارس غیردولتی و شهر‌های مختلف ایران اطلاعات جالب توجهی به دست خواهد داد. بر این اساس تهران و شهر‌های حومه، اصفهان و البرز، گران‌ترین مدارس غیرانتفاعی را دارند.

تهران: به طور کلی حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی در تهران در مقطع ابتدایی ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، متوسطه اول ۲۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و متوسطه دوم ۳۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. این مبلغ در شهرستان‌های توابع تهران به ترتیب مقطع تحصیلی حداقل ۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

اصفهان: حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی در اصفهان در مقطع ابتدایی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متوسطه اول ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و متوسطه دوم ۲۸ میلیون تومان است.

البرز: حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی در البرز در مقطع ابتدایی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، متوسطه اول ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و متوسطه دوم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

منبع: اقتصاد ۲۴

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107808

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر