علت کمبود شیرخشک مشخص شد

درحال حاضر طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، کشور با کسری 5 میلیون عدد شیرخشک مواجه است. کسری که از ماه‌های پیش شروع شده و پیش‌بینی می‌شود، تشدید هم شود.

علت کمبود شیرخشک مشخص شد

ماجرای کسری شیر خشک موضوع تازه‌ای نیست. تقریبا از اوایل سال گذشته بود که تامین ارز شیرخشک با مشکل مواجه شد. برای همین هم شیرخشک رژیمی به شدت محدود شد و از همان سال گذشته تاکنون در بازار تقریبا نایاب شده است. 

اما شیرخشک رگولار که عمده کودکان شیرخوار از آن استفاده می‌کنند، از  حدود دو ماه قبل با کمبود مواجه شده است و هنوز هم با کمبود مواجه است. کمبودی که به دلیل عدم  تخصیص از سوی وزارت بهداشت و تامین به موقع آن از سوی بانک مرکزی شکل گرفت و کماکان ادامه دارد. 

حتی به رغم اعتراض تولیدکنندگان شیر خشک، این سیاست ادامه دارد و کماکان به صورت قطره چکانی به تولیدکنندگان ارز داده می‌شود. به گفته تولیدکنندگان،  درصورتی که تامین ارز  شیر خشک به طور کامل انجام نشود، بازار با کمبود شدیدی مواجه می‌شود. 

این موضوع را هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد در گفتگو با «اکوایران» تایید کرد و گفت:  درحال حاضر کسری ما ۵ میلیون عدد شیرخشک است. در صورتی که تخصیص ارز تولیدکنندگان شیر خشک، کامل انجام نشود، در آینده بازار شیر خشک با کسری بیشتری مواجه خواهد شد.

او علت کسری پیش آمده را ناشی از سیاست‌های سازمان غذا و دارو اعلام کرد و گفت: در شش ماه اخیر وزارت بهداشت به صورت قطره چکانی به ما ارز می‌دهد. البته به یکسری شرکت‌ها چون سال گذشته ارز داده بود، امسال ارزی پرداخت نکرده است.

تحویل‌زاده هشدار داد: سازمان غذا و دارو هر چه سریع‌تر ارز برای تولید کننده تامین کند وگرنه تا دوماه دیگر با بحران مواجه می‌شویم.

ماجرای واردات ۳۰ میلیون شیر خشک

نکته قابل تامل در ماجرای کمبود شیر خشک این است که متولیان تخصیص و تامین ارز شیرخشک از سوی در تامین ارز تولید‌کنندگان شیر خشک تعلل می‌کنند و از سوی پس از بروز  کسری در بازار،  دستور مزایده واردات شیر خشک را مطرح می‌کنند.

تحویل‌زاده در این باره گفت: از ابتدای سال جاری دولت به  یکسری تولیدکنندگان داخلی ارز نداده است. آن موقع وزارت بهداشت مزاید واردات 30 میلیون شیر خشک را می‌دهد. این درحالیکه  ارزبری واردات سه برابر تولید داخل است.

 گذشته از این موضوع،  ریسک تغییر نوع شیر خشک کودکان بسیار زیاد است.

شیرخشک پیدا نمی‌کنم

در یکی دو ماه اخیر خانواده‌ها داری کودکان شیرخوار  با یک بار مراجعه به داروخانه می‌توانند به سرعت با موضوع کمبود شیرخشک مواجه شوند. مادری که یکی از مشتریان شیر خشک رگولار داخلی است به «اکوایران» گفت: بیش از یک ماه است یک هفته در میان شیر خشکی که می‌خوام در بازار  نیست. البته اوایل بعد از رفتن سراغ 8- 7 داروخانه بالاخره پیداش می‌کردم. ولی الان دیگه هر جا میرم نیست. قبلا  چند قوطی شیر خشک می‌خریدم و  تا قبل تمام شدن آن دوباره میرفتم چند تا دیگه میخریدم که با مشکل مواجه نشویم. ولی الان شیرخشک‌های  پسرم تمام شده است و در بازار هم شیرخشک نیست. او افزود: فعلا یک برند دیگه گرفتم امیدوارم به بچه‌ام بسازد. 

 پدری که درحال جستجوی شیر خشک کودکش در یکی دیگر از داروخانه‌های سطح شهر تهران بود، به «اکوایران» گفت: هر بار بخواهم شیر خشک بخرم، باید حداقل به 10 داروخانه سر بزنم که شاید شیر خشکی که برای دخترم نیاز دارم بخرم؛ چون هر شیرخشکی به فرزندم نمی‌سازد. 

با وجود حساسیت زیاد بازار شیر خشک سوال اینجاست، چرا مسئولین وزارت بهداشت در این حوزه برنامه‌ریزی دقیقی ندارند تا بازار با نوسان‌ها شدید مواجه نشود؟

بازاری که به گفته تحویل‌زاده اگر  بزودی ارزش تامین شود، چهار ماه روی آرامش را خواهد دید.

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105071

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر