پیش بینی زلزله در خوزستان چقدر صحت دارد؟

چهارشنبه گذشته بود که فرانک هوگربیتز هلندی در توییتی جدید درباره وقوع زلزله غریب الوقوع در مرزهای فلسطین ، کرانه باختری و سپس در گسلی در مرزهای شمالی عراق و جنوبی ایران نوشت. ادعایی که دوباره بر اساس یافته و تخمین‌هایش از صور فلکی و تحت تاثیر تغییرات لایه‌های زمین پس از زلزله مهیب ترکیه مطرح کرد.

پیش بینی زلزله در خوزستان چقدر صحت دارد؟

تجارت نیوز نوشت: چهارشنبه گذشته بود که فرانک هوگربیتز هلندی در توییتی جدید درباره وقوع زلزله غریب الوقوع در مرزهای فلسطین ، کرانه باختری و سپس در گسلی در مرزهای شمالی عراق و جنوبی ایران نوشت. ادعایی که دوباره بر اساس یافته و تخمین‌هایش از صور فلکی و تحت تاثیر تغییرات لایه‌های زمین پس از زلزله مهیب ترکیه مطرح کرد.

حالا با گذشت چند روزی از آن فریبرز ناطقی الهی استاد دانشگاه تهران و رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی که خود سال‌هاست درباره زلزله‌های شدید در ایران و ضرورت مقاوم‌سازی شهر ها بخصوص در تهران هشدار می‌دهد ، می‌گوید:« این دوست عزیز هلندی که پس از توییتی که درباره زلزله ترکیه داشت به شهرت رسیده و به نظر میرسد از این مدل پیش‌بینی‌ها خوشش آمده. من کارش را نکوهش نمیکنم چون دارد از این مسیر فالوور میگیرد اما میگویم گفته‌هایش یک سری بدیهیات کلی است که بدون پشتوانه علمی و مطالعات اثبات شده بیان میشود.»

ناطقی درباره پیش‌بینی‌های بعدی این زلزله‌شناس هلندی که در تصاویرش نقاطی از مرزهای سرزمینی ایران و عراق را هم نقاط بحران معرفی کرده است ، می‌گوید:« ببینید من این توییت را دیدم. او خیلی باز درباره نقاط مختلفی که گسل‌های معروفی دارند اشاراتی داشته. بله اینکه گسل خوزستان و عراق یا گسل‌های منطقه فلسطین احتمال تولید زلزله بالای ۶ ریشتر را داشته باشند چیزی نیست که بشود کتمانش کرد. اما آوردن قید زمانی تنها با هدف جذب مخاطب است و در بازه ادعایی‌اش هم خواهید دید که انشالله اتفاقی نمی‌افتد . که نیفتاده است. ولی آنچه باید به مردم و مسئولین گوشزد کرد این است که باید اصول شهرسازی در این مناطق رعایت شود چون در یک بازه هر دویست سال یک بار گسل‌های خوزستان و عراق سابقه لرزش‌های بالای ۶ درجه ریشتر را داشته‌اند. اینکه چه روزی این اتفاق ممکن است رخ دهد و با چه قدرتی به وقوع می‌پیوندد را هیچکس نمی‌تواند درست پیش‌بینی کند.»| تجارت‌نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 71937

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر