مرد شماره یک امنیتی ترکیه وزیر خارجه شد | یک کرد معاون اول رئیس جمهور

مرد شماره یک امنیتی ترکیه وزیر خارجه شد | یک کرد معاون اول رئیس جمهور

هاکان فیدان وزیر خارجه جدید ترکیه شد

هاکان فیدان، رییس سرویس اطلاعاتی میت ترکیه در دولت جدید اردوغان وزیر خارجه خواهدبود.او  در حوزه تعامل و مذاکره با کردها از جایگاه و اختیارات ویژه ای برخوردار بوده‌است

سارا معصومی در کانال جهان دیپلماسی نوشت :  «فیدان در سال ۲۰۰۱ به دانشگاه مریلند آمریکا رفته و در رشته های مدیریت و علوم سیاسی تحصیل کرد. سپس با پایان نامه "نقش سرویس های امنیت در سیاست خارجی: مقایسه سرویس های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و ترکیه" فوق لیسانس خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه بیلکنت دریافت کرد و در همین دانشگاه در سال ۲۰۰۶ در رشته روابط بین الملل دکترا گرفت.»

«یکی از اصول مهم تز دکترای هاکان فیدان، ضرورت پررنگ کردن نقش اطلاعات و امنیت در سیاست خارجی است.»

«یکی از تحولاتی که هاکان فیدان در میت به وجود آورد، بازکردن دروازه های میت به روی خبرنگاران و فعالان رسانه ای و توسعه دادن به پایگاه اینترنتی میت به زبان های ترکی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی بود.»

«فیدان بر این باور است که "اطلاعات خوب همیشه منجر به گرفتن تصمیم خوب نمی شود اما اطلاعات غلط و ناقص قطعا شکست سیاست خارجی را به دنبال می آورد.»

فیدان سفیر ترکیه در استرالیا و نیز نماینده ترکیه در سازمان بین المللی انرژی اتمی خدمت کرده است و در همین سازمان بود که از حق ایران برای دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت کرده است .

روزنامه هاآرتص اسراییل در باره فیدان نوشته‌بود: «فیدان در دوره‌ای که نماینده ترکیه در سازمان بین المللی انرژی اتمی بوده است ، نقش بسیار مهمی در نزدیک کردن ارتباط ترکیه با ایران و انعقاد بیانیه تهران با ایران و برزیل داشت.»

 

رئیس جمهور ترکیه «تورم» را فوری‌ترین مسئله ترکیه نامید

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» اردوغان روز شنبه گفت که کابینه اولین جلسه خود را روز سه شنبه برگزار خواهد کرد. اردوغان در مراسم تحلیف خود وعده داد که مدیریت مالی مناسبی راه اندازی کند. رئیس جمهور ترکیه «تورم» را فوری‌ترین مسئله ترکیه نامید.

حساب توییتری خبرگزاری «آناتولی» نیز شنبه شب برخی اعضای جدید کابینه ترکیه را نام برد. این خبرگزاری از «جودت یلماز» در سمت معاون رئیس جمهور، «هاکان فیدان» وزیر خارجه، «مهمت شیمشک» وزیر دارایی «یاشار گولر» وزیر دفاع و «علی یرلیکایا» وزیر کشور نام برده است.

رجب طیب اردوغان بعدازظهر شنبه، در پارلمان ترکیه به عنوان رئیس‌جمهور این کشور سوگند یاد کرد. اردوغان پس از ورود به صحن پارلمان، از سوی «دولت باغچلی» رئیس‌ موقت پارلمان مورد استقبال قرار گرفت.

براساس گزارش منابع خبری، ۷۸ مقام رسمی از کشورهای مختلف از جمله ۲۱ رئیس جمهور و ۱۳ نخست‌وزیر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ترکیه شرکت کرده‌اند. پس از تفویض حکم ریاست‌جمهوری به اردوغان، وی در ساعت ۱۵:۰۰ بر سر مزار «مصطفی کمال آتاتورک» بنیانگذار جمهوری ترکیه حاضر خواهد شد و در ساعت ۱۷:۰۰ به مجتمع ریاست جمهوری برای شرکت در مراسم آغاز مسئولیتش خواهد رفت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90384

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر