آغاز دور دوم انتخابات ترکیه؛ اردوغان به هواداران: فکر نکنید پیروزی حتمی است

در حالی که رأی‌گیری در مرحله دوم و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در روز یک‌شنبه، هفتم خرداد، از ساعت هشت بامداد به‌وقت محلی در جریان است، رجب طیب اردوغان با تشویق هوادارانش برای رفتن به پای صندوق‌های آرا گفت فکر نکنید که پیروزی حتمی است.

آغاز دور دوم انتخابات ترکیه؛ اردوغان به هواداران: فکر نکنید پیروزی حتمی است

در حالی که رأی‌گیری در مرحله دوم و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در روز یک‌شنبه، هفتم خرداد، از ساعت هشت بامداد به‌وقت محلی در جریان است، رجب طیب اردوغان با تشویق هوادارانش برای رفتن به پای صندوق‌های آرا گفت فکر نکنید که پیروزی حتمی است.

اما کمال قلیچداراوغلو، رقیب آقای اردوغان، در مطالبه‌ای غیرمنتظره از مردم خواست اگر به او رأی نمی‌دهند، در این روز از خانه خود بیرون نیایند.

حوزه‌ها در سراسر ترکیه تا ساعت ۱۷ به وقت محلی باز است و احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات، گفت شمارش آرا سریع‌تر از دور نخست اعلام خواهد شد زیرا این بار تنها آرای دو نامزد رقیب باید خوانده شود.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، نیز گفت روند رأی‌گیری در امنیت جریان دارد. او انتخابات را «جشن دموکراسی» نامید.

پیروز انتخابات، سیزدهمین رئیس‌جمهوری در تاریخ نوین ترکیه برای یک دوره پنج ساله خواهد بود.

نظرسنجی‌های صورت گرفته برای دور دوم، پیروزی آقای اردوغان را با کسب حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد آرا محتمل‌تر دانسته اما او در آخرین اظهارات پیش از گشایش حوزه‌های رأی‌گیری در روز یک‌شنبه، با اشاره به نادرست بودن نظرسنجی‌های دور اول، درستی آن‌ها را برای این دور نیز به چالش کشید.

آقای اردوغان، ۶۹ ساله، در روزهای اخیر به مردم گفت در حالی که سرنوشت کرسی‌های پارلمانی تعیین شده و حزب عدالت و توسعه و هم‌پیمانانش اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند، اگر رقیب او بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند، اتخاذ تصمیمات مهم برای بهبود اوضاع اقتصادی بغرنج خواهد شد.

آقای قلیچداراوغلو، ۷۴ ساله، روز شنبه نیز در تجمع‌های متعدد هوادارانش، ابراز اطمینان کرد که نام او به عنوان برنده انتخابات اعلام خواهد شد. با این وجود، او به کسانی که حامی‌اش نیستند، گفت اگر برای رأی‌دادن به من از خانه خارج نمی‌شوید، در خانه بمانید بهتر است.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده که رأی‌گیری از میان حدود ۳.۵ میلیون ترکیه‌ای‌های ساکن کشورهای خارج که هفته گشته برگزار شد، مشارکتی بالاتر از دور اول را نشان داده است. صندوق‌های آرای شهروندان از خارج به داخل انتقال یافته تا آرای آن با رأی مردم داخل، همزمان خوانده و ثبت شود.

۸۸٫۹۲ درصد از دارندگان حق رأی از میان حدود ۶۱ میلیون ترکیه‌ای داخل کشور که واجد شرایط رأی دادن هستند، در دور اول مشارکت کرده بودند.

رأی‌گیری دور دوم در شرایطی آغاز شد که ارزش لیر ترکیه در روزهای جمعه و شنبه کماکان پایین بود و اظهارات آقای اردوغان در خصوص «انتقال مبالغ کلان ارز از امیرنشین‌های خلیج فارس» به بانک‌های ترکیه، ارزش لیر را بهبود نداد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که تراز ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه برای نخستین‌بار در ۲۱ سال اخیر به زیر صفر کاهش یافته و در کنار آن، اوراق بهادار و اوراق دلاری ترکیه نیز با کاهش جدی روبرو شده است.

به نوشته رویترز، در دور نخست انتخابات نیروی قدرتمند ملی‌گرایی در سیاست این کشور که نتیجه سال‌ها درگیری نظامی با شبه‌نظامیان کرد، کودتای نافرجام هفت سال پیش و نیز ورود میلیون‌ها پناهجوی سوری به ترکیه بوده، خود را به خوبی نشان داد.

انتخابات این دور از مدت‌ها پیش به دلیل تعیین سرنوشت سیاسی آقای اردوغان که در ۲۰ سال گذشته رهبری بلامنازع را در دست داشته، در وضعیت کنونی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور ۸۵ میلیون نفری، با اهمیت زیاد تلقی شده و این اولین بار در دو دهه اخیر است که او با یک رقیب جدی روبه‌رو شده است.

در دور نخست انتخابات که روز ۲۴ خرداد برگزار شد، سرنوشت ۶۰۰ کرسی پارلمانی از میان ده‌ها حزب و فهرست ائتلافی، تعیین شد اما دو سیاستمدار اصلی رقیب نتوانستند به بیش از ۵۰ درصد آرا، که حدنصاب لازم، برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری است، دست یابند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89220

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر