۱۰۰ میلیون نفر در جهان در سال گذشته آواره شدند!

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که سال گذشته (۲۰۲۲) ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت، مجبور به ترک خانه های خود شدند.

۱۰۰ میلیون نفر در جهان در سال گذشته آواره شدند!

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که سال گذشته (۲۰۲۲) ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت، مجبور به ترک خانه های خود شدند.

به گزارش عرشه آنلاین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره غیرنظامیان در مناطق درگیری مسلحانه در سخنانی گفت: کمتر از شش هفته از آغاز جنگ در سودان می گذرد. در این مدت صدها غیرنظامی از جمله اعضای خانواده سازمان ملل کشته شده اند. ۲۵۰ هزار نفر از سودان گریخته اند. بیمارستان ها اشغال شده و مورد حمله قرار گرفته اند. قیمت کالاها در بخش‌هایی از این کشور چهار برابر شده و انبارهای مواد کمکی در مقیاس وسیع غارت شده است.

گوترش تصریح کرد: گزارش سال ۲۰۲۲ من در مورد حفاظت از غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه نشان می دهد که در سراسر جهان، جنگ زندگی ها را ویران می کند. سلاح های انفجاری همچنان تخریب می کنند و سال گذشته، ۹۴ درصد از قربانیان این سلاح ها در مناطق پرجمعیت غیرنظامی بودند.

وی اظهار داشت: تعداد کل افرادی که دلیل جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت، مجبور به ترک خانه های خود شده اند، در سال گذشته ۱۰۰ میلیون نفر رسید.

گوترش گفت: در افغانستان، ممنوعیت کار زنان در بخش کمک‌های بشردوستانه توسط مقامات موقت، عواقب خطرناکی برای زنان و دختران دارد.

وی تاکید کرد: جنگ به معنی گرسنگی است. درگیری‌های مسلحانه عامل اصلی ناامنی غذایی در سراسر جهان است. در سال گذشته، بیش از ۱۱۷ میلیون نفر عمدتاً به دلیل جنگ و ناامنی با گرسنگی شدید مواجه شدند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: سوریه اکنون ۴۰ درصد آب آشامیدنی کمتری در مقایسه با پیش از جنگ دارد.

وی افزود: پس از سال ها جنگ، سومالیایی ها بدترین خشکسالی خود را در دهه های اخیر تجربه کرده اند. تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳ هزار نفر در این کشور جان خود را به دلیل خشکسالی از دست دادند که نیمی از آنها کودک بودند و میلیون ها نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

گوترش گفت: طرح ارسال غلات دریای سیاه و توافق صادرات غذا و کود روسیه به بازارهای جهانی به ثبات بازارها، کاهش قیمت ها و کاهش بحران غذایی کمک کرد. اوکراین توانسته است بیش از ۳۰ میلیون تن مواد غذایی صادر کند.

وی افزود: در مناطقی که جنگ در آنها ادامه دارد، همه کشورها باید قوانین بین المللی بشردوستانه را رعایت کنند. دولت ها باید قوانین بشردوستانه بین المللی را در قوانین ملی و قوانین نظامی و آموزش خود بگنجانند. دسترسی ایمن فعالان بشردوستانه به مناطق مختلف باید تضمین شود. حملات علیه آنها باید متوقف شود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: کشورهایی که سلاح صادر می کنند باید از تجارت با هر طرفی که قوانین بین المللی بشردوستانه را رعایت نمی کند، خودداری کنند و کسانی که مرتکب جنایات جنگی می شوند باید پاسخگو باشند. /ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88573

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر