زلزله شدید و هشدار سونامی در جزایر آرام

به دنبال وقوع زلزله ۷.۱ ریشتری در سواحل جزایر کالدونیای اقیانوس آرام، هشدار سونامی صادر شد.

زلزله شدید و هشدار سونامی در جزایر آرام

زلزله‌ای با قدرت ۷.۱ ریشتر در سواحل کالدونیای جدید در اقیانوس آرام رخ داد. هشدار احتمال امواج سونامی در سواحل این جزایر نیز داده شده است. هنوز گزارشی درباره خسارت و تلفات احتمالی این زلزله منتشر نشده است.

سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی هفت و یک دهم ریشتر سواحل کالدونیای جدید را لرزاند. 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته این سازمان، این زمین لرزه در عمق حدود ۳۶ کیلومتری زمین در ساعت ۰۱:۵۱ به وقت گرینویچ روز شنبه، حدود ۲۶۱ مایلی شمال غربی نومئا، پایتخت کالدونیای جدید رخ داد. 

قبل از اینکه قدرت زلزله به هفت و یک دهم ریشتر کاهش پیدا کند، در ابتدا زلزله‌ای با قدرت هفت و چهار دهم ریشتر ثبت شده بود.

پس لرزه‌ای به بزرگی شش و نیم ریشتر تقریبا ۲۰ دقیقه پس از زمین لرزه اولیه ثبت شد. 

کارشناسان هشدار دادند امواج سونامی برای سواحل در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از کانون این زمین لرزه امکان پذیر است، اما احتمال ایجاد امواج کمتر از ۳ متر وجود دارد. 

هشدار احتمال امواج سونامی در سواحل این جزایر نیز داده شده است. هنوز گزارشی درباره خسارت و تلفات احتمالی این زلزله منتشر نشده است.

رسانه‌ها روز جمعه نیز از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتری در این منطقه خبر دادند.

کالدونیای جدید یا کالدونیای نوبه فرانسوی «Nouvelle-Calédonie»، نام‌های عامیانه: Kanaky و Le caillou) مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه (از ۱۸۵۳) در اقیانوس آرام است. این جزایر در محدوده ملانزی در جنوب باختری اقیانوس آرام قرار دارند. کالدونیای نو از جزیره اصلی (Grande Terre)، جزیره‌های لویالتی و چند جزیرهٔ کوچک تشکیل شده‌است. جمعیت کالدونیای جدید برابر با ۲۸۵/۰۰۰ نفر برآورد شده‌است.

دریادار جیمز کوک آن را در ۱۷۷۴ نامگذاری کرد. کوه‌های این جزیره او را به یاد اسکاتلند (در لاتین: کالدونیا) می‌انداخت.

در حال حاضر در خصوص خسارت یا تلفات جانی گزارش دریافت نشده است.

این زمین لرزه در اوایل روز جمعه پس از وقوع زمین لرزه قدرتمند هفت و هفت دهم ریشتری در امتداد خط ساحلی کالدونیای جدید با دو پس‌لرزه به بزرگی پنج و نه دهم ریشتر و پنج و چهاردهم ریشتر رخ داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87964

ارسال نظر