شگفتی‌های خاصی قوانین انتخاباتی در ترکیه

قوانین انتخاباتی در ترکیه، شگفتی‌های خاصی دارد. به عنوان مثال، هر شهروندی، فقط در یک نقطه از پیش تعیین شده حق دارد پای صندوق رأی برود.

شگفتی‌های خاصی قوانین انتخاباتی در ترکیه

قوانین انتخاباتی در ترکیه، شگفتی‌های خاصی دارد. به عنوان مثال، هر شهروندی، فقط در یک نقطه از پیش تعیین شده حق دارد پای صندوق رأی برود.

یک شبکه اطلاعاتی بسیار گسترده تحت امر وزارت کشور و پست، با استفاده از شورایاری محلات، کدخداهای روستاها و دهدارها و شوراهای محله، اطلاعات سکونت شهروندان را ثبت می‌کنند و آنان موظفند در نزدیکترین صندوق رأی به محل اقامت، رأی دهند. این محل، از پیش به شهروند ابلاغ شده و او می‌داند که مثلاً صرفاً حق دارد در محله بایرام پاشا در مدرسه آتاتورک باید رأی دهد. او به صندوق مزبور مراجعه می‌کند و نام خود را در لیست شهروندانی که حق رأی دادن دارند، پیدا می‌کند و رأی خود را به صندوق می‌اندازد. این سازماندهی گسترده، چند حُسن دارد. اول این که مسئولین هر صندوق می‌دانند که دقیقاً با فرض مشارکت کامل، چند برگه رأی دریافت خواهند کرد. تمام صندوق‌ها بر اساس معادلات جمعیتی تنظیم شده اند و نیازی به تمدید مجدد و مکرر انتخابات نیست. دوم این که بازه زمانی تقریبی برای پایان دادن به رأی گیری و گشودن صندوق و شمارش آرا روشن است و تقریباً در هیچ حوزه‌ای کار رأی گیری و شمارش، به تاریکی شب نمی‌کشد و نیروهای صندوق، با خستگی و فشار فیزیکی چندانی مواجه نمی‌شوند. یکی دیگر از محاسن و نکات مثبت این رویه از رایگیری، این است که امکان مداخله و تقلب، کمتر می‌شود.

ممنوعیت‌های قانونی در روز برگزاری انتخابات

شورای عالی انتخابات ترکیه، دسته نخست ممنوعیت‌ها را از ۱۰ روز مانده به برگزاری انتخابات اعلام کرده که مهمترین آن، انتشار نتایج هر نوع نظرسنجی میدانی و پیش بینی انتخاباتی است.

در روز برگزاری انتخابات نیز ممنوعیت‌های مهمی در جریان است که برخی از آنها عبارتند از:

-ممنوعیت فروش مشروبات الکلی.

-منع حمل سلاح برای افرادی غیر از پلیس و نیروهای امنیتی.

-ممنوعیت فعالیت کافه، رستوران و اماکن عمومی.

سرعت بالا در شمارش آرا

یکی از ویژگی‌های مهم انتخابات ترکیه، سرعت بالا در شمارش آرا است. با توجه به ساختار انتخاباتی ترکیه و وضعیت روشن تعداد آرا در صندوق‌هایی که از قبل برای رأی دهنده تعیین شده اند، معمولاً کار شمارش و اعلام نتایج ۹۰ درصدی، در همان ۱۲ ساعت نخست بعد از انتخابات به پایان می‌رسد.

خبرگزاری رسمی و دولتی آناتولی، تنها نهاد رسانه‌ای ترکیه است که اجازه دارد اطلاعات اولیه را از ستاد انتخابات کشور دریافت و در اختیار دیگر رسانه‌ها بگذارد. اما این بار، مخالفین ترکیه اعلام کرده اند که با توجه به رویکرد گزینشی، آناتولی، خود آنها اطلاعاتی را که شورای عالی برای رهبران احزاب فرستاده، با اطلاعات آناتولی تطبیق می‌دهند و آمار را منتشر می‌کنند.

استانبول، امپراتور کرسی‌های پارلمان

پارلمان ترکیه ششصد کرسی دارد و از این تعدا ۹۸ کرسی به نمایندگان استان استانبول اختصاص دارد. یعنی تقریباً یک ششم از کل کرسی‌های پارلمان، در اختیار استانبول است. در سه دهه گذشته، ساخت و ساز آنقدر گسترش پیدا کرده که عملاً شهرستان‌های استانبول به هم چسبیده اند و استانبول حالا عملاً یک کلان شهر بزرگ با ۱۵ میلیون نفر جمعیت است. این شهر، ترافیک سنگینی دارد و به عنوان قطب تجاری و توریستی ترکیه شناخته می‌شود.

با توجه به وزن و جایگاه استانبول در موازنات پارلمان و معادلات سیاسی و اقتصادی ترکیه، تلاش برای پیروزی در این شهر، هدف کانونی همه احزاب است.

استانبول برای مدتی مدید قلعه اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود اما در جریان انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی، اکرم امام اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفین اردوغان، بن علی ییلدیریم نخست وزیر سابق ترکیه را شکست داد و از آن روز تاکنون، در حال سازماندهی سیاسی و اجتماعی استانبول، برای کنار زدن اردوغان بوده است.

کمال قلیچدار اوغلو اعلام کرده که امام اوغلو شهردار استانبول و منصور یواش شهردار آنکارا، به عنوان دو معاون رئیس جمهور فعالیت خواهند کرد و البته چنین چیزی مستلزم آن است که اولاً قلیچدار اوغلو اردوغان را شکست دهد و دوم این که در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی، پست شهرداری استانبول و آنکارا به دو شهردار دیگر مورد تأیید حزب قلیچدار اوغلو برسد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85977

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر