عبور قایق بدون سرنشین آمریکا از تنگه هرمز / واکنش نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار یک قایق بدون سرنشین را از تنگه هرمز واقع در خلیج فارس عبور داد.

عبور قایق بدون سرنشین  آمریکا  از تنگه هرمز / واکنش نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار یک قایق بدون سرنشین را از تنگه هرمز واقع در خلیج فارس عبور داد.

به گزارش عرشه آنلاین، نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار یک قایق بدون سرنشین را از تنگه هرمز واقع در خلیج فارس عبور داد.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده گفت که عبور این قایق مجهز به دوربین و حسگر، توجه نیروهای سپاه پاسداران ایران را به خود جلب کرد اما برخوردی بین دو طرف روی نداد. دو قایق متعلق به گارد ساحلی آمریکا قایق بدون سرنشین این کشور را که طول آن ۱۳ متر است هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی می‌کردند.

مقام‌های ایران طی سال‌های اخیر چند بار تهدید کردند که تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. یک پنجم از نفتی که در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد از تنگه هرمز عبور می‌کند.

سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی آمریکا گفت: «ایرانی‌ها نظاره‌گر عبور قایق بدون سرنشین بودند که عبورش طبق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.»

وی افزود که سپاه پاسداران ایران با یک فروند پهپاد و یک شناور تندروی تهاجمی، وضعیت در تنگه هرمز را زیر نظر داشت.

مقام‌های ایران بارها از حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس انتقاد کرده‌اند و آن را با حضور احتمالی نیروهای خود در خلیج مکزیک در نزدیکی ساحل ایالات متحده مقایسه کرده‌اند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است سال گذشته تصمیم به تشکیل گروه ضربت متشکل از قایق‌های بدون سرنشین در خلیج فارس گرفت.

نیروی دریایی ایالات متحده در همین راستا در نظر دارد تا از حدود یکصد قایق بدون سرنشین که هم قادر به دریانوردی هستند و هم توانایی عبور از زیر آب دارند استفاده کند. ایران تابستان گذشته برای مدت کوتاهی چند پهپاد دریایی آمریکا را توقیف کرده بود. / یورونیوز

جزییات هشدار و شناسایی زیردریایی امریکا در تنگه هرمز

امیردریادار ایرانی  فرمانده نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: اینکه زیر دریایی آمریکایی حریم مرزی ما را نقض کرده است را به مبادی بین‌المللی منعکس خواهیم کرد و باید جوابگو باشند و اینگونه حضور غیرموجه و خطرناک همه را به چالش می‌کشد و مسئولانشان باید پاسخگو باشند.

امیردریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، در گفت‌وگویی با شبکه خبر گفت: زیردریایی آمریکا در سکوت کامل و در زیر آب در حال نزدیک شدن و عبور بود که زیردریایی تمام ایرانی «فاتح» آن را رصد و مجبورش کرد به سطح آب بیاید و مسیر تنگه را از سطح آب عبور کند.

وی ضمن اشاره به اینکه این زیر دریایی مقداری وارد آب‌های سرزمینی ما شد که هشدار لازم به آن داده شد و سپس با یگان همراهش مسیرشان را تغییر و تصحیح کردند، ادامه داد: این زیردریایی تلاشش را کرده بود که در سکوت کامل عبور کند که قابل دیدن با چشم نباشد اما تجهیزاتی که فاتح در اختیار دارد توانست آن را به راحتی رصد کند.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: اینکه این زیردریایی حریم مرزی ما را نقض کرده است را به مبادی بین‌المللی منعکس خواهیم کرد و باید جوابگو باشند و اینگونه حضور غیرموجه و خطرناک همه را به چالش می‌کشد و مسئولانشان باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه باید برابر قوانین از آبراه‌های بین المللی عبور و مرور داشته باشند، متذکر شد: زیردریایی آمریکایی هسته ای( فلوریدا) و به روزترین زیردریایی هسته‌ای آمریکا بوده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82967

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر