مرموز، میانسال و دوربین‌گریز | «سیف‌ العدل» مرد شماره یک القاعده که ادعا می‌کنند در ایران است، کیست؟

«سیف‌ العدل»، مرد شماره یک القاعده که ادعا می‌کنند در ایران است، برخلاف ظواهری، مردی مرموز است که احتمالا بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ در مصر به‌دنیا آمده است.

مرموز، میانسال و دوربین‌گریز | «سیف‌ العدل» مرد شماره یک القاعده که ادعا می‌کنند در ایران است، کیست؟

«سیف العدل» برخلاف ظواهری، مردی مرموز است که احتمالا بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ در مصر به‌دنیا آمده است. همکاری او با گروه‌های سیاسی از سال ۱۹۸۷ و عضویت در سازمان جهاد اسلامی مصر شروع شد.

 «سیف العدل» مرد ۶۲ ساله مصری که کمتر از سنش نشان می‌دهد، ظاهرا جانشین ایمن الظواهری رهبر پیشین القاعده شده که چند ماه قبل در بالکن خانه‌اش در قلب کابل مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت. گروه‌القاعده هنوز به طور رسمی رهبر جدید خود را معرفی نکرده است، با این حال سازمان ملل در گزارش تازه خود از سیف‌العدل به عنوان کسی نام برده که هدایت این گروه تروریستی را برعهده گرفته است.

مرد مرموز القاعده

اطلاعات ما در مورد ایمن الظواهری، اصلا کم نیست. او اهل سروصدا بود. از خودش صدا ضبط کرده و غربی‌ها را تهدید می‌کرد و خودش و خانواده‌اش آنقدر در مصر شناخته شده بودند که هر کسی بداند رهبر القاعده چه کاره است، چه زمانی به دنیا آمده و چه از سر گذرانده است. سر آخر هم همین بی‌احتیاطی‌ها باعث شد تا او در بالکن خانه‌اش در کابل شناسایی و سپس کشته شود.

سیف العدل برخلاف ظواهری، مردی مرموز است که احتمالا بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ در مصر به‌دنیا آمده است. همکاری او با گروه‌های سیاسی از سال ۱۹۸۷ و عضویت در سازمان جهاد اسلامی مصر شروع شد. او در کنار این سازمان قصد سرنگونی دولت وقت مصر را داشت.

سال ۱۹۸۸ سیف‌العدل به افغانستان می‌رود و به مجاهدینی می‌پیوندد که با حضور شوروی در افغانستان مبارزه می‌کردند. او شهرتش را در همین سفر دو ساله به دست آورد و با بن‌لادن و ایمن‌الظواهری رفت‌وآمد پیدا کرد.

متهم در پرونده بمب‌گذاری

سیف العدل به علت بمب‌گذاری‌ در سفارتخانه‌های ایالات متحده در تانزانیا و کنیا تحت تعقیب آمریکا قرار گرفت. این انفجارها در سال ۱۹۹۸ باعث مرگ بیش از ۲۰۰ نفر شدند و واشنگتن سیف‌العدل را یکی از عوامل اصلی این اتفاق می‌داند.

چهره‌های اصلی بمب‌گذاری‌ها در افریقا، اسامه‌بن‌لادن و ایمن‌الظواهری بودند، اما سیف‌العدل نتوانست پشت این نام‌ها پنهان شود و نامش در میان تروریست‌ها قرار گرفت. اف‌بی‌آی برای کسی که بتواند اطلاعاتی از سیف‌الاسلام به این سازمان بدهد، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

رابطه نزدیک با بن‌لادن

سیف‌العدل مسئول اصلی امنیت اسامه بن‌لادن بوده است. گفته می‌شود که او آموزش برخی هواپیماربایان ماجرای ۱۱ سپتامبر را برعهده داشته و برخی گزارشات هم می‌گویند این مرد آموزش نیروهای القاعده را از مصر و افغانستان، تا پاکستان و سومالی و سودان برعهده داشته است. او تنها بازمانده از حلقه اصلی القاعده است.

در گزارش سازمان ملل چه نوشته شده است؟

در حالی که کسی نمی‌داند چه کسی دقیقا قرار است جانشین الظواهری شود و گروه القاعده هم در این زمینه سکوت اختیار کرده، سازمان ملل در گزارشی نوشته که کشورهای عضو به این نتیجه رسیده‌اند که سیف‌العدل جایگزین الظواهری شده. این گزارش از گسترش فعالیت‌های القاعده حکایت دارد.

ادعای  عجیب حضور سیف‌العدل در ایران

گزارشی از کارشناسان مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد منتشر شده که می‌گوید رهبر احتمالی جدید القاعده در ایران زندگی می‌کند. واشنگتن پست از قول این کارشناسان مدعی شده بسیاری از کشور‌های عضو سازمان ملل احتمال می‌دهند که عامل کلیدی پشت سکوت القاعده در معرفی رهبر جدید، اقامت طولانی مدت العدل در ایران بوده است. بر اساس این گزارش گروه تروریستی القاعده، مسلمانان شیعه را مرتد می‌داند. نویسندگان این گزارش مدعی شده‌اند که حضور احتمالی عادل در ایران معضلات دینی و عملیاتی سختی برای القاعده ایجاد کرده است.

علی سوفان نویسنده این گزارش و یکی از مقامات سابق اف‌بی‌آی ادعا می‌کند که العدل پس از حمله آمریکا به افغانستان در ایران زندانی شده. بنا براین ادعا او قبل از مبادله زندانیان بین تهران و القاعده که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، توسط مقامات ایرانی در بازداشت بوده است. سوفان می‌گوید، العدل تا سال ۲۰۱۰ تحت بازداشت به شکل‌های مختلف بوده، اما از سال ۲۰۱۰ اجازه سفر به شمال پاکستان به او داده شده، اما او در سال ۲۰۱۱ به ایران برمی‌گردد.

در گزارش سوفان این ادعا هم مطرح شده که سیف العدل در ایران با ابو محمد المصری نفر دوم القاعده که مدعی‌اند سال ۲۰۲۱ در تهران ترور شده، هم‌بند بوده است.

مرداد ماه امسال که این ادعا برای نخستین بار مطرح شد، فداحسین یک عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس حضور سیف‌العدل از رهبران احتمالی القاعده در ایران را تکذیب کرد و گفت که انتشار چنین اخباری در فضای مجازی صرفا کار بنگاه‌های خبرپراکنی بیگانه و آمریکا است.

 

منبع: شرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73660

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر