جنگ اوکراین چقدر برای آلمان هزینه داشت؟

یک مقام بلندپایه اقتصادی آلمان روز یکشنبه میزان هزینه جنگ اوکراین را برای اقتصاد کشورش تا پایان سال جاری نزدیک به ۱۶۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) برابر با نزدیک به چهار درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان ارزیابی کرد.

جنگ اوکراین چقدر برای آلمان هزینه داشت؟

ایرنا نوشت: یک مقام بلندپایه اقتصادی آلمان روز یکشنبه میزان هزینه جنگ اوکراین را برای اقتصاد کشورش تا پایان سال جاری نزدیک به ۱۶۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) برابر با نزدیک به چهار درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان ارزیابی کرد.

از خبرگزاری رویترز؛ پتر آدریان رئیس این نهاد آلمانی به روزنامه "راینیشه پست" گفت که این زیان به علت ازبین رفتن کاهش میزان ایجاد ارزش در بزرگ ترین اقتصاد اروپا، به معنی کم شدن سرانه تولید ناخالص داخلی به میزان ۲هزار یورو نسبت به دوره مشابه در صورت رخ ندادن این جنگ، خواهد بود.

صنعت که بخش بزرگتر اقتصاد آلمان را نسبت به دیگر کشورها تشکیل می دهد و بخش عمده آن انرژی محور است، به این معناست که شرکت های این کشور به ویژه به شدت از اوج گیری بهای انرژی زیان دیده اند که در سال گذشته در این قاره به میزان بی سابقه ای رسید.

بر اساس پیش بینی ماه گذشته "الیانز ترید"؛ بخش صنعت آلمان در ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از ۲۰۲۱ پیش از بحران ناشی از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) سال گذشته، برای انرژی هزینه پرداخت خواهد کرد.

به گفته آدرین، دورنمای رشد ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ آلمان همانند سال گذشته، کمتر از بسیاری از دیگر کشورهاست و بهای گاز در آلمان نزدیک به سه تا پنج برابر ایالات متحده و بهای برق در آلمان چهار برابر فرانسه است.

هزینه انرژی در آلمان با وابستگی به گاز نستبا ارزان بهای روسیه در چند دهه گذشته که از طریق خط لوله انتقال می یافته، در مقایسه با ایالات متحده که برخوردار از ذخایر گاز طبیعی است و همچنین فرانسه که به برق هسته ای دسترسی دارد، افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73384

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر