خبر مهم روسیه از برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها را برعهده دارد، توئیت جدیدی منتشر کرد.

خبر مهم روسیه از برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران

دیپلمات ارشد روسیه در وین در تداوم انتقاد از مواضع غرب نسبت به برجام گفت میزان تعهد غرب به ازسرگیری اجرای این توافق یک علامت سوال بزرگ است.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد، بامداد چهارشنبه در توئیتی به اظهارات اخیر رئیس جمهور چین در حمایت از برجام اشاره کرد و نوشت: بدون شک چین به برجام پایبند است، اما سوال این است که ایالات متحده و تروئیکا تا چه اندازه به احیای توافق هسته‌ای و صیانت از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متعهد هستند.

او این موضوع را یک علامت سوال بزرگ توصیف کرد و افزود: به نظر می‌رسد آن‌ها (غرب) یک برنامه پنهان دارند.

این دیپلمات روس پیشتر بن‌بست در مذاکرات رفع تحریم‌ها را نیز زمانی که اعضا طرحی برای عبور از مسائل باقی‌مانده ندارند، غیر منطقی دانست و به طور ضمنی خواستار از سرگیری گفتگو‌ها شد.

او در توئیتی نوشت: بن بست در مذاکرات وین ممکن بود تا حدی توجیه شود که اگر شرکت کنندگان «پلن بی» واقع بینانه‌ای داشتند که قادر به حل مشکلات در حوزه‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بود. وی با بیان اینکه «ظاهراً چنین طرحی وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد»، تصریح کرد: بنابراین بن‌بست غیرمنطقی است.

همچنین معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر ضمن تاکید بر اینکه جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد، اعلام کرد که این توافق هنوز نمُرده است.

سرگئی ریابکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو خاطرنشان کرد: طرفین توافق برجام به‌طور دوره‌ای بر تعهد خود به تفاهمات اساسی مندرج در توافق که با موفقیت به حفظ ثبات و تقویت امنیت منطقه‌ای تا لحظه خروج یک‌جانبه آمریکا از آن کمک کرد، تاکید کرده‌اند.

این درحالیست که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در اظهاراتی گفته است که جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد و به تلاش‌ها برای از سرگیری اجرای این توافق ادامه می‌دهد.

همچنین سخنگوی او «پیتر استانو» دیروز در کنفرانس مطبوعاتی از بروکسل تصریح کرد که اتحادیه اروپا روی جمع‌بندی مذاکرات متمرکز است و هدفش این است که تمام تلاش‌ها را برای یافتن راه حلی به منظور اجرای صد درصدی این توافق انجام دهد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفتگو‌های فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72446

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر