جنجال بایدن و اسناد محرمانه بزرگتر می شود

تفتیش اف‌بی‌آی از خانه رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن و کشف مطالب محرمانه‌ تر، جدیت جنجال اسناد محرمانه او را عمیق‌تر کرد و پیامدهای سیاسی را بدتر کرد.

جنجال بایدن و اسناد محرمانه بزرگتر می شود

جماران نوشت: تفتیش اف‌بی‌آی از خانه رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن و کشف مطالب محرمانه‌ تر، جدیت جنجال اسناد محرمانه او را عمیق‌تر کرد و پیامدهای سیاسی را بدتر کرد.

به نقل از سى ان ان وکلای بایدن استدلال کردند که جست و جوی روز جمعه بر همکاری او با تحقیقات بازپرس ویژه تاکید کرد - به طور ضمنی او را از رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در رسوایی اسناد طبقه بندی شده خود متمایز می کرد.

با این حال، واقعیت جستجوی افسران اف‌بی‌آی در اقامتگاه شخصی یک رئیس‌جمهور مستقر، یک واقعیت خارق‌العاده است، با این حال کاخ سفید به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن آن است. این موضوع پرسش‌های جدیدی را برانگیخت که چرا بایدن هنوز اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای از دوران معاونت خود را در اختیار داشت. چگونه موادی که معمولاً توسط کارمندان فدرال با احتیاط شدید رفتار می‌شد، در اقامتگاه خصوصی او به پیدا شد. و اینکه آیا در سال هایی که آنجا بود از چشمان کنجکاو ایمن بود یا خیر.

اکتشافات جدید حتی در میان دموکرات ها به انتقاد شدید از رئیس جمهور منجر شد. مدیریت کاخ سفید بر این مناقشه، که چرخه کلاسیک قطره چکان رسوایی واشنگتن را که به کندی در حال ظهور است تغذیه می کند، حواس را از یک دوره موفقیت سیاسی برای رئیس جمهور منحرف کرده و فرصت هایی را برای اکثریت جدید مجلس نمایندگان جمهوریخواه فراهم کرده است.

ویپ دیک دوربین، اکثریت مجلس سنا، روز یکشنبه در برنامه «وضعیت اتحادیه» سی‌ان‌ان گفت: «وقتی این اطلاعات پیدا می‌شود، قد و قامت هر فردی که آن را در اختیار دارد کاهش می‌دهد، زیرا قرار نیست این اتفاق بیفتد. چه تقصیر کارمند باشد یا یک وکیل، فرقی نمی کند. دموکرات ایلینوی افزود: مقام منتخب مسئولیت نهایی را بر عهده دارد.

دوربین، مانند سایر دموکرات‌ها، تلاش کرد تا مقایسه‌های دقیقی بین همکاری بایدن با وزارت دادگستری و ماه‌ها ابهام آشکار ترامپ و حتی مانع‌تراشی جنایی احتمالی در مورد حجم وسیع‌تری از اسناد طبقه‌بندی شده خودش انجام دهد. با این حال، جمهوری‌خواهان ارشد با استفاده از فرصت‌هایی که بایدن به دشمنان سیاسی‌اش ارائه کرد، به دنبال عمیق‌تر کردن ناراحتی بایدن بودند.

مایکل مک کال، رئیس امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با دانا باش از سی‌ان‌ان در مورد «وضعیت اتحادیه» گفت: «فکر می‌کنم آنچه مهم است، به عنوان یک دادستان فدرال سابق، این است که آن‌ها دیگر به وکلای دادگستری برای رعایت کردن تکیه نمی‌کنند، اگرچه این جست‌وجو بر اساس توافق صورت گرفت.  جمهوری خواه تگزاس ادامه داد: «اما واقعیت این است که  اف‌بی‌آی این جست و جو را انجام داد، نه وکلای او. این واقعاً تحقیقات را سخت می کند.»

در حالی که تفاوت‌های حقوقی ظریفی بین پرونده بایدن و ترامپ وجود دارد، بسیاری از رأی‌دهندگان ممکن است به سادگی تصور کنند که هر دو مربوط به موضوع گسترده‌تر مطالب طبقه‌بندی شده توسط بایدن و ترامپ است. و در حالی که سال‌ها بعد، زمانی که میراث رئیس‌جمهور فعلی ارزیابی می‌شود، شرم‌آوری فعلی او ممکن است تنها یک ضربه باشد، این نشان‌دهنده یک شکست بزرگ برای مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۴ است زیرا به نظر می‌رسد یکی از قوی‌ترین خطوط حمله اولیه علیه او را نادیده می‌گیرد.

اکتشافات جدید حتی در میان دموکرات ها به انتقاد شدید از رئیس جمهور منجر شد. مدیریت کاخ سفید بر این مناقشه، که چرخه کلاسیک قطره چکان رسوایی واشنگتن را که به کندی در حال ظهور است تغذیه می کند، حواس را از یک دوره موفقیت سیاسی برای رئیس جمهور منحرف کرده و فرصت هایی را برای اکثریت جدید مجلس نمایندگان جمهوریخواه فراهم کرده است.

ویپ دیک دوربین، اکثریت مجلس سنا، روز یکشنبه در برنامه «وضعیت اتحادیه» سی‌ان‌ان گفت: «وقتی این اطلاعات پیدا می‌شود، قد و قامت هر فردی که آن را در اختیار دارد کاهش می‌دهد، زیرا قرار نیست این اتفاق بیفتد». "چه تقصیر کارمند باشد یا یک وکیل، فرقی نمی کند. دموکرات ایلینوی افزود: مقام منتخب مسئولیت نهایی را بر عهده دارد.

دوربین، مانند سایر دموکرات‌ها، تلاش کرد تا مقایسه‌های دقیقی بین همکاری بایدن با وزارت دادگستری و ماه‌ها ابهام آشکار ترامپ و حتی مانع‌تراشی جنایی احتمالی در مورد حجم وسیع‌تری از اسناد طبقه‌بندی شده خودش انجام دهد. با این حال، جمهوری‌خواهان ارشد با استفاده از فرصت‌هایی که بایدن به دشمنان سیاسی‌اش ارائه کرد، به دنبال عمیق‌تر کردن ناراحتی بایدن بودند.

مایکل مک کال، رئیس امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با دانا باش از سی‌ان‌ان در مورد «وضعیت اتحادیه» گفت: «فکر می‌کنم آنچه مهم است، به عنوان یک دادستان فدرال سابق، این است که آن‌ها دیگر به وکلای دادگستری برای رعایت کردن تکیه نمی‌کنند، اگرچه این جست‌وجو بر اساس توافق صورت گرفت. " جمهوری خواه تگزاس ادامه داد: «اما واقعیت این است که اف بى آى این جست و جو را انجام داد، نه وکلای او. این واقعاً تحقیقات را سخت می کند.»

این تلاشی آشکار برای تمایز وضعیت رئیس‌جمهور از وضعیت ترامپ است، که در برابر تلاش‌ها برای وادار کردن او به تحویل اطلاعات طبقه‌بندی شده در اقامتگاهش در مار-آ-لاگو مقاومت کرد، ظاهراً بازرسان را در مورد چیزهایی که در اختیار داشت گمراه کرد و اف‌بی‌آی را به جاسازی اطلاعات مجرمانه متهم کرد. و ادعا کرد که قبلاً آن را از طبقه بندی خارج کرده است، حتی اگر هیچ نشانه ای از نوع محاکمه کاغذی که چنین رویه ای را پیشنهاد کند وجود نداشت.

از جمله اتهامات احتمالی ترامپ در تحقیقات بازپرس ویژه خود، ممانعت از اجرای عدالت است. به نظر نمی رسد رفتار بایدن نشان دهد که او با قرار گرفتن در معرض مشابهی روبرو است، حتی اگر تفسیر دستورالعمل های گذشته وزارت دادگستری مبنی بر مصون ماندن روسای جمهور فعلی در برابر پیگرد قانونی از او محافظت نشده باشد.

در تئوری، ممکن است توجیه نهایی برای پیگرد قانونی ترامپ، به عنوان مثال، مانع تراشی، اگر شواهد مستلزم چنین اقدامی باشد، و برای فرار بایدن از سرزنش، توجیه شود. اما در حالی که ممکن است چنین تمایزات قانونی وجود داشته باشد، پیامدهای سیاسی چنین مسیری التهاب آور خواهد بود. این سوال که آیا ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق و کاندیدای فعلی کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ محاکمه شود - به خاطر حماسه اسناد و نقش او قبل از شورش کنگره ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ - قبلاً رادیواکتیو بود. هر گونه تصوری مبنی بر اینکه با بایدن، با دو رقیب بالقوه مخالف در سال ۲۰۲۴، رفتار متفاوتی با بایدن داشته باشد، جهنمی سیاسی ایجاد می کند که ترامپ مطمئناً از آن سوء استفاده خواهد کرد.

قطره، قطره رسوایی

کشف اسناد جدید در روز شنبه نشان‌دهنده آخرین نمونه‌ای بود که رویدادهای بعدی - از جمله کشف مواد محرمانه‌تر - به دنبال تلاش‌های کاخ سفید و رئیس‌جمهور برای به حداقل رساندن این ماجرا بود.

پس از اینکه بایدن قبلاً گفته بود که اسناد طبقه بندی شده در گاراژ او ایمن هستند زیرا برای محافظت از کوروت محبوبش قفل شده بود، به خبرنگارانی که از او در مورد وضعیت روز پنجشنبه پرسیدند گفت: "هیچ جایی وجود ندارد."

با این حال، روز بعد، بازرسان اف بی آى که خانه  ویلمینگتون را با حضور تیم حقوقی‌اش بازرسی کردند، مطالب محرمانه‌تری پیدا کردند به گونه‌ای که تمایز بین پرونده او و ترامپ را بیشتر مبهم کرد. در حالی که دموکرات‌ها از رئیس‌جمهور دفاع کرده‌اند، نشانه‌های آشکاری از نگرانی و حتی ناامیدی در میان متحدان او در کنگره وجود دارد که کاخ سفید تاکنون این مناقشات را پوشش نداده است.

به عنوان مثال، تیم کین، سناتور دموکرات ویرجینیا، روز یکشنبه گفت با وجود اینکه رئیس جمهور با تحقیقات همکاری می کند، سؤالات مهم باقی مانده است.

"بنابراین به همین دلیل است که باید این تحقیقات مستقل انجام شود. ... در مورد چند سند صحبت می کنیم؟ ده ها، یک مشت یا صدها؟ چقدر جدی هستند؟ چرا آنها را گرفتند؟ آیا کسی به آنها دسترسی داشت؟» کین در برنامه سى بى اس  با عنوان Face the Nation گفت.

جو مانچین، سناتور ویرجینیای غربی - که گاهی مواضعی را اتخاذ می کند که با رهبران حزب دموکرات در تضاد است، تا حدی به دلیل محبوبیت ترامپ در ایالت زادگاهش - از بایدن انتقاد کرد و همچنین خواستار پاسخ بود.

غیر قابل باور است که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد. این کاملاً غیرمسئولانه است،" او به سى ان ان  گفت. «آنچه باید انجام شود دقیقاً همان کاری است که مریک گارلند (دادستان کل) انجام داد. مشاور ویژه قرار دهید. صبر کنیم و ببینیم. بعضی ها طرف می گیرند. "خوب، این فاجعه آمیزتر از کاری بود که پرزیدنت ترامپ و بایدن انجام داد." و شاید این درست باشد. من نمی دانم. شاید درست نباشد. بیایید بفهمیم.»

به نظر می رسد جست و جوی روز جمعه FBI و همکاری ظاهری تیم حقوقی بایدن یکی از مهمترین نکات صحبت را از جمهوری خواهان گرفته است - اینکه ترامپ با ناعادلانه رفتار شده است زیرا دارایی او "هجوم برده شده" و بایدن مورد حمله قرار نگرفته است. جمهوری‌خواهان از این خط استفاده می‌کردند، حتی اگر تفتیش مار-آ-لاگو ترامپ در سال گذشته با حکم دادگاهی مجاز بود که اف‌بی‌آی را ملزم می‌کرد قاضی را متقاعد کند که دلیل احتمالی وجود دارد که فکر کند ممکن است جنایتی انجام شده باشد.

اما تعداد کمی از جمهوری خواهان به چنین تفاوت هایی اشاره کرده اند. ریک اسکات، سناتور فلوریدا در توییتی نوشت: «درباره این فکر کنید – جو بایدن سال‌ها اسناد طبقه‌بندی شده در اطراف خانه‌اش را بدون هیچ توضیح یا پاسخگویی در مورد دلیل آن در اختیار داشت. جاش هاولی، سناتور میسوری، در میان توئیت‌های تحسین‌آمیز دیگر جمهوری‌خواهان، اضافه کرد: «به نظر الگوی تحقیر سریالی قانون است. مردم آمریکا حق دارند بدانند در تمام این اسناد چه چیزی وجود دارد که بایدن به طور غیرقانونی احتکار کرده است. و چه کسی دیگر به آنها دسترسی داشت.»

شادی حزب جمهوری‌خواه نشان‌دهنده میزانی است که اکنون پس از شروع ضعیف کمپین ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۲۴، فرصتی برای جمهوری‌خواهان وجود دارد و شانسی شگفت‌انگیز برای ترامپ.

منبع: جماران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 68358

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر