اعزام هزاران تفنگدار دریایی آمریکایی به خلیج فارس /هدف ایران است؟

هزاران تفنگدار دریایی در حرکت به سمت خلیج فارس هستند

اعزام هزاران تفنگدار دریایی آمریکایی به خلیج فارس /هدف ایران است؟

چهار مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند، ارتش ایالات متحده در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. هدف از این اقدام جلوگیری از توقیف یا مزاحمت برای کشتی‌ها از جانب ایران است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۳ اوت (۱۲ مرداد) به نقل از چهار مقام آمریکایی خبر داد که ارتش ایالات متحده در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری است که از مسیر تنگه هرمز گذر می‌کنند. گفته شده که هدف از این اقدام احتمالی جلوگیری از توقیف یا مزاحمت برای کشتی‌های غیرنظامی توسط نیروی دریایی سپاه   است.

آمریکا حتی در طول به اصطلاح "جنگ نفتکش‌ها" که با نبرد دریایی یک روزه نیروهای دریایی آمریکا و ایران در سال ۱۹۹۸ به اوج خود رسید و بزرگترین نبرد نیروی دریایی از زمان جنگ جهانی دوم بود، چنین اقدامی انجام نداد.

این مقامات جزییات کمی از این طرح ارائه کرده اند، اما گفته شده که هم‌اکنون هزاران تفنگدار دریایی و ملوان در دو کشتی تهاجمی آبی-خاکی "یواس‌اس باتان" و "یواس‌اس کارتر هال" در راه خلیج فارس هستند. این تفنگداران دریایی و ملوانان می‌توانند ستون فقرات هر ماموریت نگهبانی مسلحانه در تنگه هرمز را که ۲۰درصد کل نفت خام جهان از آن عبور می‌کند، فراهم کنند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره این طرح احتمالی آمریکا پاسخ نداده است.

چهار مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس درباره این طرح صحبت کرده‌اند، گفته اند که تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و گفت‌وگوها میان مقامات نظامی آمریکا و متحدان عرب حوزه خلیج فارس آمریکا ادامه دارد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی تنها در صورت درخواست کشتی‌ها امنیت آن‌ها را تامین خواهند کرد. ناوهای جنگی باتان و کارتر هال در ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیرماه) پایگاه نورفولک در ویرجینیا را برای ماموریتی که پنتاگون آن را "پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن" توصیف کرد، ترک کرده اند. کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سوی خاورمیانه از تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه عبور کرده است.

پیش از این، ایالات متحده جنگنده‌هایی از نوع "تاندربولت ای-۱۰"، اف-۱۶ و اف-۳۵ و نیز ناوشکن "یواس‌اس توماس هادنر" را به دلیل اقدامات دریایی ایران به منطقه اعزام کرد.

این اقدامات آمریکا توجه مقامات جمهوری اسلامی را به خود جلب کرده و دیپلمات ارشد این کشور به کشورهای همسایه گفته است که منطقه نیازی به "خارجی‌ها" برای تامین امنیت ندارد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۱ مرداد، یک رزمایش نظامی غیرمنتظره را در خلیج فارس با انبوهی از قایق‌های تندرو کوچک، چتربازان و واحدهای موشکی آغاز کرد.

از سوی دیگر آمریکا همچنین کشتی‌هایی را در سراسر جهان تعقیب کرده است که گمان می‌رود حامل نفت تحریم شده ایران هستند. نگرانی صنعت جهانی نفت در مورد توقیف نفتکش‌ها از سوی ایران در حالی است که یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی تگزاس سرگردان است، زیرا هنوز هیچ شرکتی حاضر به تخلیه آن نشده است.

کشتی های باتان و کارتر هال در ۱۰ ژوئیه بندر نورفولک در ویرجینیا را برای ماموریتی که پنتاگون مدعی شد « پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» است، ترک کردند.

 کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سمت شرق از تنگه جبل الطارق عبور کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این، شبکه خبری فاکس نیوز چهارم مرداد ماه به نقل از نیروی هوایی آمریکا مدعی شد که یک گردان هوایی از جنگنده‌های اف-۳۵ آذرخش ۲ نیروی هوایی ایالات متحده برای تقویت جنگنده‌های آ-۱۰ و اف-۱۶ در انجام ماموریت‌شان برای گشت‌زنی در تنگه هرمز وارد خاورمیانه شده است.

 فاکس نیوز گزارش داد این گردان هوایی متشکل از جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا برای بازدارندگی ایران و کمک به نیروهای آمریکا و متحدانش در سوریه وارد خاورمیانه شده‌اند.

به ادعای فاکس نیوز، این اقدام پس از تلاش‌های متعدد ایران در اوایل ماه جاری برای توقیف نفتکش‌های نزدیک تنگه هرمز صورت گرفته که با واکنش نیروی دریایی ایالات متحده مواجه شده است.

تیم هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پیشتر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود: نیروی دریایی ایران تلاش‌هایی برای توقیف نفتکش‌های تجاری انجام داد که به طور قانونی از آب‌های بین‌المللی عبور می‌کردند و نیروی دریایی ایالات متحده فورا به این امر واکنش نشان داد و از این تشنج جلوگیری کرد.

در پی ادعای روز چهارشنبه ۱۴ تیر نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران جهت توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، یک منبع آگاه دفاعی ایران این موضوع را تکذیب کرد.

همچنین یک مقام دفاعی آمریکا در همین رابطه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ به منظور افزایش دید نظامی ایالات متحده و ایجاد پوشش هوایی برای کشتی‌هایی که در منطقه حرکت می‌کنند، طراحی شده است.

سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون ۲۶ تیرماه در گفت وگو با خبرنگاران مدعی اعزام بیشتر جنگنده‌های آمریکایی به خاورمیانه شد و گفت: آمریکا جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۶ را به همراه یک کشتی جنگی به خاورمیانه اعزام خواهد کرد چرا که پنتاگون به دنبال افزایش حضور و توانایی خود برای نظارت بر تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن است.

پیشتر نیز مرکز تروریستی فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: جنگنده اف-۲۲ رپتورهای نیروی هوایی آمریکا به عنوان بخشی از نمایش حمایت و توانایی آمریکا در پی رفتارهای ناامن و غیرحرفه‌ای فزاینده هواپیماهای روسیه در منطقه، در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر شده‌اند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ۲۲ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد. وی از انتشار جزئیات اقدامات آمریکا برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس در روزهای آینده خبر داده بود.

این مقام آمریکایی که از حضور جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز عصبانی بود، گفت: آمریکا به قدرت‌های منطقه‌ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران می گوید همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید دارد و حضور نیروهای بیگانه و قدرت‌های منطقه‌ای در این آبراهه‌ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100001

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        اگر امریکا حتی یک تیر شلیک کند به او قول میدهیم تمام سپاه و مسئولین ما از ترس فرار میکنند و دوباره مردم عادی را سپر انسانی میکنند تا جنگ نشود

      • ناشناس

        شاهنامه آخرش خوشاست .نتیجه این لشکر کشی آمریکا را خواهیم دید.
        سگ کی باشند که از اونور دنیا در امور همه کشور ها بویژه ایران دخا لت کنند.
        خاک عالم تو سر غرب گرا های خائن بی غیرت

      • حسن خطیبی نسب

        من بعنوان یک ایرانی با حدود شصت سال سن و با توجه دیده ها و شنیده هایم گذشته از اینکه در ارتباط با حکام کشور چه نظری دارم می گویم از جور وظلم و زیاده خواهی غربیها به تنگ آمده خواهان یک رویاروئی تمام قد با آمریکا و تمام مزدورانش در خلیج تماما وتا ابد فارس را دارم وحاضرم تمام قد در دفاع از سرزمینم و بخاک مالیدن پوزه این ابلیسان شرکت نمایم

      • دارا

        خلیج فارس جایی امنی هست مثل خلیج خوک‌ها نیست هر کسی برای تفریح می‌تواند بیاید مهمان ما هستند تا موقعی که سفری سالم تفریحی داشته باشند در غیرت اینصورت وسوء استفاده خاطرات تلخی برای خودشان درست نکنن

      • سلام

        ۴۰سال است که آمریکا می خواهد به ایران
        حمله کند پس چی شد همش بلوف است
        ورسانه های غربگرا این ودارن بزرگ جلوه
        می دن امریکایی که جرات تخلیه نفت
        ایران توخاک خودش راندارد

      • سلا

        ما هم نفتکشهایمان را اسکورت کنیم

      • پژمان

        چه حالی میده این دفعه ناو امریکایی را بازداشت کنیم
        خداییش حال میده درود بر ملت غیور ایران

      • ناشناس

        امریکا وایران یا صلح کنین یا جنگ

      • ناشناس

        بزودی به ایران حمله میکند امریکا

      • ناشناس

        آمریکا موفق عمل کرد ابتدا پول ایران را گرفت بعد بین مسئولین که چپاول مال ملت میکردم با ملت فاصله انداختی الان وقت حمله امریکاست

      • مهران

        مرگ یکبار شیون یکبار بزار بیان ببینن مادر کی پسر زاییده

      • مهران رشیدی بورخانی

        ما آماده جنگیم

      • منصور

        امریکا هزینه امدن بخلیج فارس را از عرب ها می گیرد و ودلارهای نفتی انها را چپاول می کند امریکا برای غارت ثروت عربها امده وهیچگونه جنگی هم راه نمی اندازد چون هزینه سنگین جانی ومالی وشکست برای اودارد

      • اسدالله

        مرگ برامریکا، چی میخواد این از جون مردم جهان .غلط میکندامریگا و اسرائیل که بخواهند نگاه چپ به کشورما ایران بکنند .سربازان و پاسداران جمهوری اسلامی ایران به شدت وقدرت جواب آنها را خواهند داد.

      • ایل بختیاری

        هیچ غلطی نمیتونن بکنن فقط به خطر چین اومدن که داشت قدرت به دست می‌گرفت در کشورهای عربی خیال همه ما راحت هست که برادران شیر ونترس ما چه سپاه وچه ارتش پر قدرت ایستادن خسته نباشید دلاور مردان ایران زمین خدا نگهدارتان

      • ناشناس

        باپای خودشان امدند،امامعلوم نیست باچی برگردند،خیلی اشتباه نمودند،حتمابراشون حلوااماده کرده‌ اند.

      • شاه پور

        وقتی چهار کشتی در تنگه هرمز غرق کردیم میشود گشاده هرمز مسیر شناورهای شما را مین گذاری درسی میکنیم بدبختیهای نوکر جان سربازان خود را این گونه فدا میکنی

      • ناشناس

        البته که ایران هدف اصلی است

      • رسول

        خلیج فارس خانه دلیر مردان ایرانی است.... نیروهای دشمن اگر جونشون را دوست دارند.... تو لونه های خودشون بمونند..... ما یک قرنه که کینه از شما را در دلمان داریم... بترسید از اون روزی که مانند گدازه های آتش فشان بر سر تان فرو بریزیم.... اگر خواستید حمله کنید نوچه اتون انگلیس را هم با خودتان بیاورید.... با اون حسابی کار داریم.

      • ایرانی

        گذشت ان زمان که ان سان گذشت اگر تمام نیروی دریایی امریکا وارد دریای عمان و خلیج فارس شوند انچنان شکستی خواهند خورد که در تاریخ به ثبت خواهد رسید و خلیج فارس گورستان ناو های هواپیمابر و رزمناو های امریکایی خواهد شد البته پایگاه های ما نیز صدمه خواهند خورد ولی ارزش انرا دارد که درسی بیاد ماندنی به این ابر قدرت پوشالی داده شود ،الله و اکبر.

      • مجید

        گوش بفرما ن رهبریم
        این سه کلمه راز پیروزی و غلبه بر آمریکا ست



      • ناشناس

        امریکا با این غلطی که انجام داده باید یه گوشمالی درست حسابی از ایران بخورد وهمچنین ایادی ونوکرانش در منطقه،
        وباید کشتیها وتجهیزاتی که آورده همه را دو دستی تقدیم ایران کند
        خلیج همیشه فارس متعلق به ایران اسلامی است وحق ورود به دریاهای ایران
        را ندارد
        وامریکا بداندبرای این تحریمها ی ظالمانه بر علیه ملت ما باید انتقام پس دهد
        وبداند ما ملت امام حسینیم
        تحریم بر علیه امریکا از تنگه ی هرمز تا باب المندب شروع شده
        وامریکا به زودی زود پشیمان خواهد شد۰

      • کوروش

        مرگ بر آمریکا
        مرگ بر مسئول خائن
        جنگ را نیروی پیاده نظام تمام میکند ما قدرتمندترین نیروی پیاده دنیا رو داریم

      • Amirmohammad

        آمریکا هیچگاه نیروی نظامی را روی کشتیهای تجاری سایر کشورها مستقر نمیکند.چون عواقب مخرب آن و اسارت نیروهایش را هم باید بپذیرد.سوار کردن نیروی نظامی بر کشتیهای تجاری .به مثابه این است که علنا به جمهوری اسلامی اعلان جنگ کرده.آمریکا .آن آمریکای سابق نیست که بتواند در منطقه با سه کشور قدرتمند ایران و چین و روسیه.درگیر شود.نیروهای داوطلب و محلی و خودجوش و مبارز این سه کشور و کشورهای متحد این سه کشور را هم باید آمریکا در نظر بگیرد.جنگ بازی نیست..

      ارسال نظر