سرنوشت شگفت‌انگیز دختر افغان پس از بازگشت طالبان

دختر چشم‌آبی افغان کجاست؟

دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا امروز (پنجشنبه، ۴ آذر/قوس) اعلام کرد که شربت گل، به رُم رسیده است.

دختر چشم‌آبی افغان کجاست؟

«دختر افغان»، صاحب شناخته‌شده‌ترین تصویر روی جلد تاریخ نشریه معتبر نشال جئوگرافیک پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان به اروپا رفت و این روزها در ایتالیا زندگی می‌کند.

به گزارش عرشه آنلاین  شربت‌گل زمانی زنی است ۴۹ ساله از اهالی ننگرهار افغانستان که تصویرش در ۱۲ سالگی در قاب دوربین استیو مک‌کری، عکاس آمریکایی ثبت شد و روی جلد نشریه نشنال جئوگرافیک رفت. بسیاری از کارشناسان «دختر چشم‌آبی افغان» را مشهورترین تصویر روی جلد تاریخ ۱۳۳ ساله نشریه معتبر آمریکایی می‌دانند و آن را «مونا لیزای جهان سوم» نام نهاده‌اند.

مک‌کری که عکاس جنگ است، نخستین‌بار شربت‌گل را سال ۱۹۸۴ در اردوگاه آوارگان افغان در پاکستان پیدا کرد و تصویر او با چشمان نافذ سبز روی جلد نشنال جئوگرافیک رفت. از آن زمان خیلی‌ها در دنیا پیگیر دانستن سرنوشت این دختر افغان بودند.

مک‌کری سال‌ها بعد در ۲۰۰۲ بار دیگر شربت‌گل را دید اما تصویری که از او ثبت شد، دیگر چندان به آن تصویر تاریخی روی جلد نشنال جئوگرافیک شبیه نبود. این زن افغانستانی که سه فرزند هم داشت، تا ۲۰۱۴ در پاکستان زندگی می‌کرد اما پس از روبه‌رو شدن با اتهام داشتن برگه‌های جعلی هویت به افغانستان بازگردانده شد و رئیس جمهوری وقت سرزمین مادری شربت‌گل از او به گرمی و با کلید یک واحد آپارتمان در کاخ ریاست جمهوری استقبال کرد.

 

سرنوشت شگفت‌انگیز دختر افغان پس از بازگشت طالبان | شربت‌گل کجاست؟

 

شربت گل کجاست؟

دفتر ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد پس از رسیدن درخواست کمک شربت‌گل برای خروج از افغانستان، دولت سرزمین چکمه‌ای اروپا دختر افغان و خانواده‌اش را از خاک افغانستان بیرون برده و در ایتالیا پناه داده است. 

ایتالیا یکی از کشورهایی است که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان، به خروج گروهی از شهروندان افغان کمک کرد و آنها را به خاک اروپا برد.

 
 

به گزارش بی بی سی، دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا امروز (پنجشنبه، ۴ آذر/قوس) اعلام کرد که شربت گل، به رُم رسیده است.

در بیانیه منتشرشده از سوی دفتر دراگی آمده است که پس از حوادث ماه آگوست (تسلط طالبان بر افغانستان) برخی فعالان جامعه مدنی از دولت ایتالیا درخواست کرده بودند که شربت‌ گل را برای خارج شدن از افغانستان کمک کند که در نتیجه شورای وزیران و ریاست جمهوری ایتالیا امکان سفر او به این کشور را بخشی از برنامه بزرگتر اسکان و پناه دادن به افغان‌ها بود، فراهم کرد.

 

مونالیزای افغانستان کجاست؟
این عکس شربت‌گل را اداره تحقیقات فدرال پاکستان در بازداشت منتشر کرده بود

از شهرت جهانی تا بازداشت در پاکستان

 

عکس اصلی شربت‌گل را استیو مک‌کوری در سال ۱۹۸۴ زمانی که افغانستان تحت اشغال شوروی بود، در یک اردوگاه پناهندگان در شمال غرب پاکستان گرفته شده بود که دختر افغان با چشم‌های سبز منحصربه‌فرد را نشان می‌داد. این عکس سال بعد (۱۹۸۵) در روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شد و او او به یک چهره جهانی تبدیل کرد.

استیو مک‌کوری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت‌گل را در یک روستای دوردست در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی‌که او ازدواج کرده بود و مادر سه فرزند شده بود.

او سال‌ها بعد از آن هم در پاکستان به سر می برد تا این که در سال ۲۰۱۶ گزارش شد که پلیس پاکستان شربت گل را "به اتهام حمل کارت جعلی هویت پاکستانی (شناختی کارت)" بازداشت کرده و سپس دادگاهی در پاکستان رای به اخراج شربت گل از این کشور داد.

او در بازداشتگاهی در شهر پیشاور پاکستان به سر می‌برد و دادگاه برای او ۱۵ روز زندان تعیین کرد و قرار شد در پایان ۱۵ روز او از پاکستان اخراج شود. شربت گل، قبل از ختم دوره ۱۵ روز، به منظور مداوا به شفاخانه‌ای منتقل شده بود.

بازداشت شربت گل، در پاکستان واکنش‌های زیادی را در پی داشت و مقامات دولت وقت افغانستان از جمله سفیر این کشور در پاکستان تلاش‌های دیپلماتیک فوری را برای آزادی او به راه انداختند که در نتیجه او به کشور خود افغانستان بازگشت و از سوی اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین استقبال شد. ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که به شربت گل خانه‌ای نیز در قصبه کابل داده شده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3012

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر