تصاویر | دلجویی به سبک آمریکایی | عبارات خاص بایدن به مکرون در کنار مهمانی عصرانه جیل و بریژیت

بایدن در سفر خود به اروپا برای حضور در نشست گروه ۲۰ و سپس حضور در اجلاس آب و هوایی گلاسکو به دیدار مکرون رفت و با عباراتی خاص سعی در دلجویی از این متحد قدرتمند اروپایی خود کرد.

تصاویر | دلجویی به سبک آمریکایی | عبارات خاص بایدن به مکرون در کنار مهمانی عصرانه جیل و بریژیت

 

تیرگی روابط آمریکا و فرانسه به دلیل قرارداد زیردریایی های استرالیا با اولین دیدار رسمی روسای جمهور این دو کشور در حاشیه اجلاس گروه بیست به مرحله‌ای جدید وارد شد.

جیل بایدن و بری‍ژیت مکرون

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای فروش زیردریایی‌ به استرالیا که باعث تیرگی روابط آمریکا و فرانسه شده بود با تلاش‌های زیاد آمریکا رفع و رجوع شد!

بایدن در سفر خود به اروپا برای حضور در نشست گروه ۲۰ و سپس حضور در اجلاس آب و هوایی گلاسکو به دیدار مکرون رفت و با عباراتی خاص سعی در دلجویی از این متحد قدرتمند اروپایی خود کرد.

رئیس جمهور آمریکا به رئیس جمهور فرانسه گفت که ایالات متحده در معامله با استرالیا «دست و پا چلفتی» بود. او فرانسه را با عنوان «شریک ارزشمند» ستایش کرد.

 

دیدار جو بایدن با امانوئل مکرون اولین دیدار رهبران ایالات متحده و فرانسه پس از مناقشه دیپلماتیک بر سر پیمان امنیتی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا بودند که دو ماه قبل منعقد شد.

مکرون ابتدا در حالی که بایدن به او گوش می داد، به زبان فرانسوی صحبت کرد و این دیدار «مهم» را در جهت «نگاه به آینده» و حل و فصل چالش‌های فی‌مابین دانست.

مکرون پس این نشست که در ویلا بناپارت، سفارت فرانسه در واتیکان، رم، برگزار شد، گفت اعتماد مانند عشق است، باید آن را به دست آورد.

 

بایدن و مکرون پیش از دیدار با یکدیگر دست دادند و احوالپرسی کردند با این حال آمریکا رسما عذرخواهی نکرد و تنها پذیرفت که ایالات متحده نباید قدیمی‌ترین متحد خود را با توافق استرالیا غافلگیر می‌کرد.

بایدن گفت: «فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاد استفاده از یک عبارت انگلیسی بود: کاری که ما انجام دادیم ناشیانه بود؛ من فکر می‌کردم که فرانسه از قبل از آن مطلع شده است.»

مکرون در پاسخ به سوال رسانه‌ها در مورد اینکه آیا روابط ایالات متحده و فرانسه ترمیم شده است، گفت: «ما با هم آنچه را که باید روشن می‌شد روشن کردیم.»

وی همچنین از بایدن به خاطر «تصمیمات بسیار عملیاتی و ملموس»  هفته‌های اخیر برای کمک به ارتش فرانسه در منطقه ساحل آفریقا تشکر کرد.

فرانسه حدود ۵۱۰۰ سرباز مستقر در چاد و مالی دارد که در حال اجرای عملیات نظامی ائتلافی علیه گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش در ساحل هستند.

وی افزود: «آنچه در حال حاضر واقعا اهمیت دارد این است که در هفته‌های آینده، ماه‌های آینده و سال‌های آینده با هم چه خواهیم کرد.»

فرانسه، آمریکا و استرالیا را به «دروغگویی» در مورد قرارداد زیردریایی متهم کرده بود؛ با لغو خرید زیردریایی‌های فرانسوی، فرانسه حدود ۶۰ میلیارد دلار ضرر کرد.

تصاویر | دلجویی به سبک آمریکایی | عبارات خاص بایدن به مکرون در کنار مهمانی عصرانه جیل و بریژیت

در همین حال، جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده، بعدازظهر جمعه میزبان بریژیت ماکرون برای «تعامل دوجانبه» بود.

این دیدار به صرف عصرانه در کافه ایل مارسی رم برگزار شد. کافه‌ای که اولین محل سرو نوشیدنی سنتی ایتالیا در اروپاست و پانصد سال قدمت دارد.

این کافه به طراحی داخلی چشم نواز خود که به سبک فرانسوی است مشهور است و سبک سرو غذا در آن یک سبک خاص ایتالیایی است.

جیل، ۷۰ ساله، که شبیه بری‍ژیت، کت و دامن مشکی پوشیده بود، گفت که او و بانوی اول ۶۸ ساله فرانسه مانند «دو دوست، درست مثل خواهر» بودند.

این دیدار که در ساختمان پرآذین این کافه در نزدیکی رودخانه تیبر برگزار شد، به عقیده بانوی اول آمریکا «فوق‌العاده» بود.

تصاویر | دلجویی به سبک آمریکایی | عبارات خاص بایدن به مکرون در کنار مهمانی عصرانه جیل و بریژیت

او به خبرنگاران گفت: «ما بارها به اینجا آمده‌ایم. من عاشق ایتالیا هستم، بریژیت هم ایتالیا را دوست دارد. چه کسی ایتالیا را دوست ندارد؟ چیزی نیست که ما نتوانیم آن را دوست داشته باشیم، درست است؟»

منابع: رویترز، الجزیره، پیپل

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1598

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر