وزیر خارجه عراق: ایران و امریکا اختلافاتشان را در خاک ما تسویه می کنند/ ایران باید عذرخواهی کند

فواد حسین گفت: «یک چیز برای ما روشن است، درگیری امریکا و ایران به سال ۱۹۷۹ برمی گردد، اما امروزه تنش بالایی بین دو کشور وجود دارد. آنها گاهی اختلافاتشان را در خاک ما تسویه می کنند و ما به هر دو طرف گفته‌ایم که این قابل قبول نیست.»

وزیر خارجه عراق: ایران و امریکا اختلافاتشان را در خاک ما تسویه می کنند/ ایران باید عذرخواهی کند

به گزارش عرشه آنلاین،فواد حسین گفت: «یک چیز برای ما روشن است، درگیری امریکا و ایران به سال ۱۹۷۹ برمی گردد، اما امروزه تنش بالایی بین دو کشور وجود دارد. آنها گاهی اختلافاتشان را در خاک ما تسویه می کنند و ما به هر دو طرف گفته‌ایم که این قابل قبول نیست.»

وزیر خارجه عراق گفت: ایران باید از ما عذرخواهی بکند؛ سندی هم درمورد پایگاه موساد در اربیل ارائه کند.

تشریه نشنال امارات نوشت: فواد حسین، وزیر خارجه عراق، روابط کشورش با ایالات متحده را «آسیب دیده» توصیف کرد، اما گفت که در حال «ترمیم» است. ظاهرا رابطه با واشنگتن تنها رابطه ای نیست که نیاز به ترمیم دارد زیرا وزیر خارجه عراق روابط بغداد-تهران را نیز «آسیب دیده» دانست.

به نقل از انتخاب،  فواد حسین یک سیاستمدار باتجربه عراقی است که شبکه وسیعی از ارتباطات و دوستی ها از واشنگتن تا تهران دارد و ماموریت این روزهای او شامل مذاکره برای توافق با ایالات متحده در مورد آینده روابط نظامی دو کشور و در نتیجه کل روابط دوجانبه دوکشور است.

فواد حسین در مصاحبه ای مفصل با The National در کنفرانس امنیتی مونیخ، مواضع دولت عراق را بیان کرد. وی در پاسخ به این سوال که رابطه با آمریکا را چگونه توصیف می کند، گفت: «برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۳ آسیب هایی در این رابطه وجود داشت، اما ما شروع به ترمیم آن کرده ایم» او تصریح کرد که این آسیب «به دلیل حمله و ضدحمله» ایران و امریکا بوده است.

وی افزود: «من به عنوان وزیر خارجه به لزوم روابط خوب با کشورهای مختلف اعتقاد دارم و می دانم که عراق به آمریکا نیاز دارد. ما ایالات متحده را متحد خود می دانیم. ایالات متحده در مبارزه با داعش با ما بود. با هم انجامش دادیم و آنها مانند ما در داخل عراق فداکاری می کنند. ما باید رابطه بسیار خوبی با ایالات متحده داشته باشیم. من رابطه با آمریکایی‌ها را منفی نمی‌ دانم، اما ما در مورد چگونگی تغییر شکل روابط خود صحبت می‌کنیم.»

فواد حسین درباره شکایت عراق علیه ایران به شورای امنیت گفت: ما نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل فرستادیم، اما درخواست برای جلسه موضوع دیگری است. وی افزود: «نامه هنوز وجود دارد»، به این معنی که اگر چنین جلسه ای نیاز بود، می توان آن را درخواست کرد.

وزیر خارجه عراق در مورد اینکه چگونه می توان عراق را از حملات بیشتر و حملات تلافی جویانه محافظت کرد، گفت: «یک چیز برای ما روشن است، درگیری امریکا و ایران به سال ۱۹۷۹ برمی گردد، اما امروزه تنش بالایی بین دو کشور وجود دارد. آنها گاهی اختلافاتشان را در خاک ما تسویه می کنند و ما به هر دو طرف گفته‌ایم که این قابل قبول نیست.»

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق اظهار داشت: «اگر امریکایی‌ها با ایرانی‌ها مشکل دارند، می‌دانند ایران کجاست. و اگر ایرانی‌ها با اسرائیلی‌ها و امریکایی‌ها مشکل دارند، می‌دانند چگونه با آنها ارتباط برقرار کنند.» وی افزود: «خیلی عجیب است. ما روابط بسیار خوبی با هر دو طرف داریم. ما امریکا را متحد می دانیم و در مبارزه با داعش در کتار هم بودیم. ایران نیز همسایه ماست و ما با آنها رابطه بسیار خوبی داریم، حتی با آنها به توافق امنیتی رسیده ایم. و خیلی راضی بودند و از امضای این قرارداد تشکر می کردند. با این حال آنها به ما حمله می کنند. این قابل قبول نیست.»

فواد حسین از حمله موشکی انتقاد کرد و گفت: «ایرانی ها ادعا می کنند که به پایگاه های موساد حمله کرده اند، این اولین بار نیست بلکه دومین بار است که به اربیل حمله می کنند و از راکت استفاده می کنند و می دانند [اتهام حضور موساد] بی اساس است.»

وزیر خارجه عراق گفت: «آنها در مورد تروریست ها و پایگاه موساد صحبت می کنند. البته هیچ کس آنها را باور نمی کند.»

پس از اولین حمله به اربیل، آقای حسین گفت که برای گفت‌وگو درباره این حمله به تهران سفر کرده است و «ما به آنها گفتیم آنچه شما در مورد آن صحبت می‌کنید بی‌اساس است».

وزیر خارجه عراق با یادآوری سفرش به تهران پس از اولین حمله موشکی ایران به اربیل گفت: «راستش را بخواهید، حتی خودشان هم نمی‌دانستند درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. هر یک از مقامات در همان جلسه در مورد چیز دیگری صحبت می کردند.»

وی افزود: «ما به یک عذرخواهی نیاز می خواهیم، به مدرک نیاز داریم… آنها در مورد پایگاه موساد صحبت می کنند، به ما مدرک بدهید.»

فواد حسین به تهران هشدار داد که کشورش همچنان می‌تواند برای طرح شکایت رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد دعوت کند. او گفت: «البته اگر آنها ادامه دهند، داستان متفاوت خواهد بود.»

این دیپلمات ارشد عراقی، وضعیت عراق را با پاکستان مقایسه کرد که ایران ماه گذشته به آنجا نیز حمله کرد و توضیح داد که «آنها به پاکستان حمله کردند. یک روز پس از حمله متقابل پاکستانی ها به آنها، برای عذرخواهی به پاکستان رفتند.»

فواد حسین از همین اصطلاح «آسیب دیده» که برای توصبف روابط با واشنگتن استفاده کرده بود، برای اشاره به روابط با ایران نیز استفاده کرد. وی در پاسخ به این سوال که رابطه با ایران را چگونه توصیف می کند، پاسخ داد: «این رابطه هنوز آسیب دیده است، ما به [یک] ابتکار از جانب ایران نیاز داریم. یک بحث باز و منطقی در مورد روابطمان لازم است. آنها نباید طوری با ما برخورد کنند که گویی ما تابع آنها هستیم.»

وی با اذعان به روابط عمیق با ایران و با اشاره به نفوذ تهران در بسیاری از احزاب سیاسی در عراق، گفت: «ما به آنها احترام می گذاریم اما برابر هستیم. ما یک کشور متفاوت هستیم. ما بخشی از ایران نیستیم»

وزیر خارجه عراق توضیح داد: «اکثریت مردم عراق کاری را که ایرانی‌ها در داخل عراق انجام می‌دهند، نمی‌پذیرند. امروزه ما در مورد آن صحبت می کنیم. ما در گذشته در جلساتی که با آنها داشتیم در مورد این موضوع صحبت می کردیم، اما امروزه به صورت علنی صحبت می کنیم. ما به نوع دیگری از رابطه با ایران نیاز داریم.»

منبع: انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127719

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر