واکنش فوری عراق به هشدار حمله نظامی ایران به شمال عراق

فواد حسین درخصوص توافق تهران و بغداد درمورد نیروهای کرد معارض جمهوری اسلامی ایران که در اقلیم کردستان مستقر هستند گفت: یک نیروهای سیاسی پناهنده نمی تواند مسلح باشد و این یک اصل در قانون اساسی عراق است و نمی توانیم به آن پایبند نباشیم.

واکنش فوری عراق به هشدار حمله نظامی ایران به شمال عراق

 وزیر خارجه عراق در مورد فعالیت احزاب مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان گفت که یک نیروی سیاسی پناهنده نمی تواند مسلح باشد.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت وگو با شبکه رووداو در پاسخ به سوالی درخصوص توافق تهران و بغداد درمورد نیروهای کرد معارض جمهوری اسلامی ایران که در اقلیم کردستان مستقر هستند گفت: یک نیروهای سیاسی پناهنده نمی تواند مسلح باشد و این یک اصل در قانون اساسی عراق است و نمی توانیم به آن پایبند نباشیم.

وی گفت: زمانی که منزل شیخ برزنچی مورد حمله قرار گرفت چندین بار به ایران رفتم و با مقامات آن کشور رایزنی کردم و این رایزنی منجر به توقف حملات برای یک مدت معین شد.

فواد حسین تاکید کرد که اکنون یک توافق امنیتی میان ایران و عراق وجود دارد که رویکرد اقلیم کردستان را نیز درنظر گرفته است.

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  اخیرا در اظهاراتی وضعیت امنیتی مرزها را نسبت به گذشته فوق‌العاده بهتر توصیف و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از کشورهای همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرزها به درستی عمل نمی‌کنند. در شمال عراق گروه‌های تجزیه طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرزهای ما ایجاد می‌کنند.

باقری ادامه داد: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تاثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از اینکه دولت عراق متعهد شد تا شهریورماه این گروه‌ها را خلع سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند، این عملیات متوقف شد.

وی افزود: تا شهریور ماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق به مسئولیتش عمل کند، اما اگر این زمان بگذرد و این‌ گروه‌ها، مسلح باقی بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعاً عملیات‌های ما علیه آن‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد که ۴۳ درصد از تولید برق این کشور متکی بر واردات گاز از ایران است؛ برق مناطق خانقین و دیالی و سه نیروگاه مهم دیگر تولید برق به طور کامل متکی بر گاز ایران هستند، بنابراین ۴۳ درصد از برق عراق وابسته به ایران است و اگر صادرات گاز از ایران متوقف شود روزانه ۸ الی ۹ ساعت برق نخواهیم داشت.

شب گذشته محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در اظهاراتی گفت که راه حل هایی برای حل بحران برق از جمله راه حل های آنی، میان مدت و بلند مدت وضع کردیم.

وی با بیان اینکه تولید برق به دلیل اقدامات دولت به ۲۶ هزار مگاوات رسیده است، تاکید کرد که راه حل های میان مدت به بحران برق و واردات گاز پایان می دهد.

السودانی گفت که عراق همه بدهی های خود را پرداخت کرده و مطالبات ایران را در حساب شرکت های ایرانی قرار داده است.

وی گفت که صادرات گاز ایران به دلیل تحریم های آمریکا متوقف شده است.

نخست وزیر عراق گفت که با ایران توافق کردیم که در مقابل نفت از آن کشور گاز وارد کنیم.

وی اعلام کرد که اکنون بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه های برق به پایان رسیده است و واردات گاز از ایران از سر گرفته شد.

اخیرا احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق مدعی شد: در حالی که درجه هوا به ۵۱ درجه رسیده است ایران بدون اطلاع قبلی صادرات گاز به عراق را متوقف کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97032

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر