علی‌اف رای خود را در خانکندی به صندوق انداخت

الهام علی اف دوباره رئیس جمهور آذربایجان شد / قره باغ برگ پیروزی شد

الهام علی اف دوباره  رئیس جمهور آذربایجان شد / قره باغ برگ پیروزی شد

انتخابات ریاست‌ جمهوری آذربایجان از ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی در بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شعبه رای‌گیری در ۱۲۵ حوزه انتخاباتی آغاز شد.

خبرگزاری آذرتاج نوشت که حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات بوده و نزدیک به ۱۰۹ رسانه بین‌المللی آن را پوشش می‌دهند.

الهام علی‌اف رای خود را در شهر آزاد شده خانکندی، پایتخت جمهوری منحل شده جدایی طلبان ارمنی، به صندوق انداخت.

با بازگشت منطقه ناگورنو - قره‌باغ و آزادسازی مناطق اشغال شده، پیش‌بینی می‌شود که الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری کنونی پیروز این رای‌گیری باشد.

انتخابات ریاست‌ جمهوری آذربایجان بنا بود اوایل پاییز ۲ سال دیگر (اکتبر ۲۰۲۵) برگزار شود که با فرمان ۱۶ آذر الهام علی‌اف، به امروز منتقل شد.

با توجه به آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان و انحلال جمهوری خودخوانده آرتساخ در سال‌های اخیر، باکو انتخابات امروز را "انتخابات پیروزی" لقب داده است.

علاوه بر رئیس‌جمهوری کنونی، ۶ نامزد دیگر نیز در انتخابات فردا شرکت کرده‌اند: زاهد اروج (نامزد مستقل)، رازی نورولایف از حزب جبهه ملی، قدرت حسن ‌قلی‌اف از حزب جبهه خلق کل (جمهوری) آذربایجان، فضلی مصطفی از حزب نظم کبیر، الشاد موسایف از حزب آذربایجان بزرگ و فواد علی ‌اف (رئیس اتحادیه همگانی صیانت از حقوق بشر).

احزاب مخالف مساوات و جبهه خلق با تحریم انتخابات و عدم معرفی نامزد، از رای‌ دهندگان خواسته‌ اند با توجه به "ماهیت غیر دموکراتیک" این دوره از انتخابات از حضور در پای صندوق‌ های رای آن خودداری کنند.

بر اساس یافته ‌های نظرسنجی ۱۳ بهمن موسسه استرالیایی "گروه مشاور اوراکل"، الهام علی‌اف ۶۲ ساله با ۹۷ درصد آراء شانس اصلی پیروزی در انتخابات فردا است و به زمامداری ۲۰ ساله خود هفت سال دیگر ادامه خواهد داد. اروج با کسب ۱.۲ درصد اقبال شرکت ‌کنندگان در این نظرسنجی در جایگاه دوم قرار داشته و میزان حمایت از دیگر نامزدها کمتر از یک درصد است.

به نوشته خبرگزاری آذربایجانی ترند، ۷۹۰ ناظر از ۷۲ سازمان بین‌المللی و ۸۹ کشور بر فرآیند برگزاری انتخابات نظارت خواهند کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125639

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر