هندی‌ها رکورد رشد جمعیت را زدند!

ایسنا/خراسان رضوی داده‌های رسمی اداره آمار چین نشان می‌دهد که کاهش جمعیت چین در سال ۲۰۲۳ شتاب گرفته و با بیشتر از ۶ دهه رشد، در زمانی که این کشور با بحران جمعیتی مبارزه می‌کند، روند نزولی پیش گرفته است.

هندی‌ها رکورد رشد جمعیت را زدند!

داده‌های رسمی اداره آمار چین نشان می‌دهد که کاهش جمعیت چین در سال ۲۰۲۳ شتاب گرفته و با بیشتر از ۶ دهه رشد، در زمانی که این کشور با بحران جمعیتی مبارزه می‌کند، روند نزولی پیش گرفته است.

به گزارش عرشه آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سال گذشته، رشد جمعیت هند از رشد جمعیتی چین که زمانی پرجمعیت‌ترین کشور جهان بود، سبقت گرفت.

اکنون پکن در تلاش است تا از طریق یارانه‌ها و تبلیغات باروری، کاهش نرخ زاد و ولد این کشور را جبران کند.

اداره ملی آمار پکن (NBS) اعلام کرد: «تا پایان سال ۲۰۲۳، جمعیت چین به ۱۴۰۹.۶۷ میلیون نفر رسید که کاهش ۲.۰۸ میلیونی نسبت به پایان سال  ۲۰۲۲ ثبت کرده است».

سال گذشته جمعیت چین بیش از دو برابر سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، زمانی که این کشور ۸۵۰ هزار نفر را از دست داد زیرا جمعیت آن برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۰ کاهش یافت.

اداره ملی آمار پکن گفت: در سال ۲۰۲۳، تعداد تولدها ۹.۰۲ میلیون با نرخ تولد ۶.۳۹ در ۱۰۰۰ بود.

چین در سال ۲۰۱۶ به «سیاست تک فرزندی» سختگیرانه خود پایان داد، سیاستی که در دهه ۱۹۸۰ در میان ترس از جمعیت بیش از حد اجرا شد و در سال ۲۰۲۱ به زوج‌ها برای داشتن سه فرزند مجوز داد اما این مورد نیز نتوانسته است کاهش جمعیتی را برای کشوری جبران کند که مدتهاست به نیروی کار گسترده خود به‌عنوان محرک رشد اقتصادی متکی است.

بسیاری کاهش نرخ زاد و ولد را به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی همچنین افزایش تعداد زنانی که وارد نیروی کار می‌شوند و به دنبال تحصیلات عالی هستند، مقصر می‌دانند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122754

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر