تندتر شدن لحن آمریکا علیه تهران / اتهام‌افکنی جدید آمریکا علیه ایران در دریای سرخ

​ آمریکا ادعا کرده که ایران «عمیقا» در حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری دریای سرخ «دخیل» است.

تندتر شدن لحن آمریکا علیه تهران / اتهام‌افکنی جدید آمریکا علیه ایران در دریای سرخ

کاخ سفید  مدعی شد که ایران «عمیقاً در برنامه‌ریزی عملیات‌های انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری دریای سرخ نقش داشته و اطلاعاتی که در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده، برای هدف قرار دادن کشتی‌ها حیاتی بوده است».

 آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت که کشورش درباره نحوه واکنش نشان دادن به حملات حوثی‌های یمن «رایزنی‌های فشرده‌ای» با متحدان و شرکای خود انجام می‌دهد.

وی گفت: «ما هیچ دلیلی در دست نداریم که فکر کنیم ایران حوثی‌ها را از ادامه اقدام‌های غیرمسئولانه‌شان باز می‌دارد.»

این مقام آمریکایی افزود که ایران با «تحویل تجهیزات نظامی تخصصی»، «انتقال اطلاعات»، «کمک مالی» و «آموزش دادن» از حوثی‌ها یمن و حملات آنها حمایت می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایران «تصمیم‌گیری‌های عملیاتی» در مورد حملات در دریای سرخ را به نیروهای حوثی واگذار کرده است. آدرین واتسون تاکید کرد که حوثی‌های یمن بدون کمک ایران برای «شناسایی و حمله» به کشتی‌های تجاری با مشکل روبرو خواهند بود.

به نوشته رویترز، حوثی‌ها که می‌گویند حملاتشان در حمایت از فلسطینی‌های تحت محاصره اسرائیل در غزه است، کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک هدف قرار داده و آن‌ها را مجبور به تغییر مسیر و انتخاب راه‌های طولانی‌تر در اطراف جنوب آفریقا کرده‌اند.

ایران دست داشتن در حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را رد می‌کند.

هفته گذشته ایالات متحده یک ائتلاف دریایی شامل ۲۰ کشور را با هدف کمک به محافظت از کشتی ها در برابر حملات در دریای سرخ اعلام کرد. برخی از کشورهای درگیر گفته اند که عملیات حفاظت از ترافیک تجاری به عنوان بخشی از توافقنامه های دریایی موجود خواهد بود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119227

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر