پیام جدید ایران به اسرائیل و آمریکا /نمی توانیم فقط نظاره گر باشیم

ایران نمی‌تواند صرفا نظاره‌گر این وضعیت باشد. اگر دامنه جنگ گسترش پیدا کند، خسارات سنگینی به آمریکا نیز وارد خواهد شد.

پیام جدید ایران به اسرائیل و آمریکا  /نمی توانیم فقط نظاره گر باشیم

پای ایران به جنگ منطقه باز می‌شود؟

در حالی که موضوع جنگ میان حماس و اسرائیل به مهمترین رویداد برای بازارهای مالی تبدیل شده است، روز گذشته آکسیوس به نقل از دو منبع دیپلماتیک آگاه ادعا کرد که ایران روز شنبه پیامی به اسرائیل فرستاده و تاکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، مداخله خواهد کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۲ مهرماه جاری در واکنش به حملات رژیم اسرائیل گفت: اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم آپارتاید اسرائیل فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای داشته باشد که مسئولیت آن بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند.

در همین حال وال استریت ژورنال نوشت: سپاه پاسداران در حال انتقال برخی از عوامل خود به سمت مرز اسرائیل است و این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است جبهه جدیدی در درگیری بین تل آویو و کشورهای منطقه ای باز شود.

به گفته یکی از مشاوران دولت سوریه و یکی از فعالان دیرالزور، سپاه پاسداران نیروهای خود را از شهر دیرالزور در شرق سوریه به سمت جنوب به منطقه ای نزدیک به دمشق اعزام کرده ، این فعال گفت در بین برخی از نیروها مستقر شده کارشناسان موشکی نیز دیده میشود. 

این گزارش حاکی است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اگر دامنه جنگ علیه غزه گسترش پیدا کند، خسارات سنگینی به آمریکا وارد خواهد شد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه تأکید کرد که اگر جنگ علیه غزه متوقف نشود، گسترش جبهه‌های جنگ هم بعید نیست.

امیرعبداللهیان به شبکه خبری الجزیره گفت: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کردیم که اگر از جنایات خود در غزه دست برندارد، دیگر فردا دیر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ایران نمی‌تواند صرفا نظاره‌گر این وضعیت باشد. اگر دامنه جنگ گسترش پیدا کند، خسارات سنگینی به آمریکا نیز وارد خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که تلاشهای سیاسی مانع از گسترش جنگ شود؛ زیرا هیچ کس نمی‌داند که بعدا چه اتفاقی رخ نخواهد داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ادامه حملات صهیونیستها و فقدان راهکار سیاسی باعث شعله‌ور شدن وضعیت خواهد شد، خاطر نشان کرد: احتمال دارد وضعیت از کنترل خارج شود. منطقه و کنشگران حاضر در آن، نظاره‌گر نخواهند ماند

از سوی دیگر آکسیوس به نقل از دو منبع دیپلماتیک آگاه ادعا کرد که ایران روز شنبه پیامی به اسرائیل فرستاد و تاکید کرد که خواهان تشدید بیش‌تر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه مداخله می‌کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۲ مهرماه جاری در واکنش به حملات رژیم اسرائیل گفت: اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم آپارتاید اسرائیل فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای را داشته باشد که مسئولیت آن بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در سفر منطقه ای به سر می برد، در بیروت گفت: اعلام ساعت صفر (جنگ تمام عیار) برای هرگونه اقدامی علیه تداوم جنایت جنگی در اختیار مقاومت است.

این مسئله از این بابت مهم است که اگر ایران مستقیم یا غیرمستقیم درگیر شود، نبرد بین حماس و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل می‌شود، مثلاً از طریق یک گروه شبه‌نظامی در سوریه یا با حمایت از تصمیم حزب‌الله برای پیوستن کامل به جنگ.

این گزارش مدعیست پیام ایران که از طریق سازمان ملل به اسرائیل فرستاده شده است، در حالی رخ داده که دولت بایدن در تلاش بوده تا ایران و حزب الله را از درگیری دور نگه دارد. این هفته، ایالات متحده یک گروه ناو هواپیمابر و جت های جنگنده را به منطقه فرستاد.

به طور هم‌زمان، امیرعبداللهیان در روز شنبه در بیروت با تور ونسلند فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه دیدار کرد. ونسلند از امیرعبداللهیان خواست کمک کند تا از سرایت درگیری غزه و اسرائیل به منطقه گسترده‌تر در خاورمیانه جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد که ایران نمی‌خواهد درگیری به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و می‌خواهد برای آزادی اسرای در دست حماس، کمک کند.اما امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران خطوط قرمز خود را دارد. به گفته این منابع، اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند – و به ویژه اگر اسرائیل به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند – ایران باید پاسخ دهد.

او همچنین شامگاه شنبه با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و تعدادی از رهبران این جنبش در دوحه دیدار و درباره آخرین تحولات فلسطین و غزه گفت وگو کرد.

این اولین دیدار رسمی هنیه با مقامات کشورمان بعد از پیروزی عملیات طوفان الاقصی است.

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از اصول و ارزش‌های خود در حمایت از ملت فلسطین کوتاه نخواهد آمد.

وی افزود: عملیات الاقصی واکنش طبیعی ملت فلسطین نسبت به جنایات مستمر و اقدامات تحریک آمیز دولت افراطی بنیامین نتانیاهو به خصوص تعرض مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی بود.

امیرعبداللهیان گفت: اگر جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه ادامه یابد، هر احتمالی در منطقه وارد است و جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خود را برای توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها ادامه خواهد داد.

به گفته این منابع، ونسلند با تزاچی هانگبی مشاور امنیت داخلی اسرائیل و دیگر مقامات تماس گرفت و پیام ایران را ابلاغ کرد.

دفتر ونزلند تایید کرد که او روز شنبه با امیرعبداللهیان دیدار کرده و گفت که آنها درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی اسرا، کاهش تنش و جلوگیری از سرایت درگیری به منطقه گسترده.تر گفتگو کردند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در مورد مذکور خودداری کرد. وزارت امور خارجه ایران نیز به درخواست مشابهی برای اظهار نظر پاسخ نداد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110342

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر