غروب برجام رسید /درخواست سه کشور اروپایی علیه برجام

سه کشور اروپایى طرف برجام اعلام کردند لغو تحریم موشکى ایران را به دلیل آنچه که «عمل نکردن ایران به تعهداتش» خواندند اجرا نمى‌کنند و موضوع را به کمیسیون مشترک ارجاع دادند.

غروب برجام رسید /درخواست سه کشور اروپایی علیه برجام

سه کشور اروپایى طرف برجام اعلام کردند لغو تحریم موشکى ایران را به دلیل آنچه که «عمل نکردن ایران به تعهداتش» خواندند اجرا نمى‌کنند و موضوع را به کمیسیون مشترک ارجاع دادند.

دفتر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت که اختلاف‌ها بر سر اجرای برجام کماکان باقی است و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه از قصد خود در خودداری از لغو تحریم‌هایی خبر داده‌اند که قرار بود روز ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ( ۱۸ اکتبر ) لغو شوند.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۱۴ مهر، در بیانیه‌ای نوشت که نامه‌ مشترک وزیران خارجه تروئیکای اروپایی درباره اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را دریافت کرده است.

بورل در بیانیه‌ای نوشت وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه «یادآور شدند که نگرانی‌هایشان درباره پایبند نبودن ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را ثبت کرده‌ و مسئله را به کمیسیون مشترک ارجاع داده‌اند.»

وزیران خارجه این سه کشور مشارکت‌کننده در توافق برجام مدعی شده‌اند که ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده است و «معتقدند که این موضوع از طریق سازوکار حل اختلاف برجام نیز حل‌وفصل نشده است.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت که از همین رو سه کشور اروپایی فوق اعلام کردند که حاضر نیستند چنان که قبلا مقرر شده بود در جهت لغو تحریم‌ها در روز ۱۸ اکتبر گام بردارند.

بورل تاکید کرد که مطابق درخواست فرستادگان نامه، رونوشتی از آن را به سایر شرکت‌کنندگان در توافق برجام، یعنی چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز ارسال کرده است.

بورل تاکید کرد که تلاش‌هایش برای «از سرگیری اجرای کامل توافق» ادامه خواهد یافت. منتقدان می‌گویند که بورل در حالی درباره اجرای کامل برجام سخن می‌گوید که مفاد این توافق در حال انقضا است.

خبرگزاری رویترز در تیر ماه (اواخر ماه ژوئن) به نقل از چهار منبع مطلع گفته بود که دیپلمات‌های اروپایی به جمهوری اسلامی اطلاع داده‌اند که اتحادیه اروپا تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی را حفظ خواهد کرد. لغو این تحریم‌ها یکی از بندهای غروب برجام است که موعد آن در ۱۸ اکتبر است.

رویترز گفته بود که منابع آگاه سه دلیل ادعایى را برای قصد تروئیکای اروپایی برای حفظ تحریم‌ها مطرح کردند:‌ استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه و رو به زوال نهادن منافع تواقف هسته‌ای با توجه به نقض مفاد آن از سوی ایران.

در اواخر شهریور نیز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت که «بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های تسلیحاتی برجام به طور خودکار برطرف خواهد شد» و تاکید کرد که «هر اقدام طرف مقابل اقدام متناسب و متقابل ایران را در پی خواهد داشت.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108950

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر