فاجعه چرنوبیل تکرار می‌شود؟ / حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

آتش‌سوزی در یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در اوکراین، نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

 فاجعه چرنوبیل تکرار می‌شود؟ / حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

بامداد جمعه «فرانس۲۴» به نقل از سخنگوی نیروگاه نزاپوریژیا نوشت: در نتیجه گلوله‌باران بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه چار آتش‌سوزی شد. رئیس‌ جمهوری و وزیر خارجه اوکراین انفجار احتمالی این نیروگاه را بزرگ‌تر از فاجعه چرنوبیل توصیف کردند. با این حال سازمان حوادث اضطراری اوکراین از مهار آتش حبر داد.آتش‌سوزی در یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در اوکراین، نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

به گزارش گاردین، سرویس‌های امداد و نجات اوکراین تایید کرده‌اند که آتش‌سوزی در ساختمان آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا پس از شعله‌ور بودن دست‌کم چهار ساعت در اوایل صبح جمعه خاموش شده است.

در عین حال، تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است.پیام به‌روزرسانی منتشر شده در اکانت رسمی تلگرام اورژانس اوکراین به شرح زیر است:«در ساعت ۰۶:۲۰ آتش‌سوزی در ساختمان آموزشی نیروگاه زاپوریژیا در انرژیگودار خاموش شد. قربانی وجود ندارد.»

به نقل از "فرانس ۲۴"، آندری توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای گفت: در نتیجه گلوله باران نیروگاه "زاپوریژیا" از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد.وی افزود: یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است.تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهند.

کمی قبل‌تر بی‌بی‌سی اوکراین به نقل از یک رادیوی محلی گزارش داده بود که شهردار شهر کوچک انرگودار، واقع در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفته که درگیری در این نیروگاه متوقف شده است.به گفته مقامات اورژانس اوکراین، این خبر پس از آن منتشر می‌شود که بنا به گزارش مقامات این سازمان، کارخانه چندین ساعت زیر گلوله باران شدید قرار داشته و آتش‌سوزی در طبقه سوم، چهارم و پنجم یک ساختمان مجتمع رخ داده است.

مهار آتش‌سوزی نیروگاه هسته‌ای

آن‌طور که این سازمان در صفحات اجتماعی نوشت، در ساعت ۰۶:۲۰ آتش در ساختمان آموزشی نیروگاه اتمی زاپوریژیا اطفا شد. همچنین این حادثه زخمی یا کشته نداشت.

وزیر انرژی ایالات متحده نیز در توئیتر خود نوشت: ما هیچ نشانه‌ای حاکی از تشعشعات بیش از حد معمول در اطراف این نیروگاه ندیده‌ایم. جنیفر گرنهولم، پیش از مهار آتش‌سوزی اعلام کرد: راکتورهای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با سازه‌های مقاوم بازدارنده محافظت می‌شوند.

با این حال رئیس جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی روس‌ها را متهم به ترور هسته‌ای کرد. آن‌طور که ولودیمیر زلنسکی روایت می‌کند، مسکو قصد دارد فاجعه چرنوبیل را تکرار کند.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اروپا است و ۶ راکتور از ۱۵ رآکتور انرژی هسته‌ای اوکراین را دارد.

نیروهای روسی پیش‌تر نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل در شمال اوکراین را به تصرف خود درآورده بودند. در آن زمان نیز آژانس انرژی اتمی، نگرانی‌هایی را درخصوص آسیب‌رسیدن به این نیروگاه و حفاظ بر روی آن مطرح کرده بود.

وزارت خارجه اوکراین طی پیامی فوری از روسیه خواست حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را متوقف کند تا نیروهای آتش‌نشانی بتوانند آتش را خاموش کنند.

سخنگوی نیروگاه "زاپوریژیا" و شهردار شهر انرگودار اوکراین اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.

در همین حال دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران "زاپوریژیا" بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا هستند. این نیروگاه هم اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید فورا به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد از گزارش‌ها درباره گلوله‌باران نیروهای هسته‌ای زاپروژیا مطلع است و با مقام‌های اوکراین در این زمینه در تماس است.

 

 

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10538

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر