ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا : حضور ما در خلیج فارس دائمی خواهد بود

به گفته سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، حضور نیروی‌های آمریکایی در خاورمیانه دائمی خواهد بود. حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه دائمی خواهد بود

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا  : حضور ما در خلیج فارس دائمی خواهد بود

تیموتی هوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم امریکا گفت که حضور صدها نظامی امریکایی در خاورمیانه، مقدمه ای برای حضور دائمی امریکا است.

به گزارش اسپوتنیک، این در حالی است که روز گذشته ورود سه هزار سرباز امریکایی و دو ناو هواپیمابر به دریای سرخ و منطقه در راستای طرح تقویت نیروهای امریکایی در منطقه اعلام شد.

این مسئول نظامی امریکا گفت که امریکا حضور دائمی برای پاسخ فوری در صورت وقوع هرگونه مشکل خواهد داشت.

وی افزود که هدف اساسی حضور نیروهای نظامی بیشتر، اعطای گزینه های بیشتر و انعطاف برای تصمیم گیرندگان در واشنگتن و فرماندهان در میدان است.

هوکینز اشاره کرد که در روزهای آتی، تمرین هایی با شرکا و همچنین عملیات میدانی برای تامین امنیت و ثبات منطقه انجام خواهد شد.

اوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، از ورود بیش از ۳۰۰۰ ملوان و سرباز آمریکایی به غرب آسیا در روز گذشته در چارچوب طرحی که پیشتر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، آن را اعلام کرده بود، خبر داد. برخی ناظران سیاسی این اقدام آمریکا را گامی تنش‌زا و مخالف صلح و ثبات منطقه توصیف و آن را به ضرر منطقه ارزیابی کرده‌اند. به نوشته وبگاه شبکه سعودی «العربیه»، در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده است: «یک فروند ناو تهاجمی آبی‌-خاکی و یک فروند لندینگ کرافت (ناوچه آبی‌خاکی و نیروپیاده‌کن) به دریای سرخ رسیده‌اند تا امکانات هوایی و دریایی بیشتری را برای این منطقه فراهم کنند.»

 العربیه در ادامه نوشت: «منطقه عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که مرکز آن  در بحرین است،  تقریباً ۲.۵ میلیون مایل مربع از جمله بخش‌هایی از خلیج فارس، خلیج عمان، دریای سرخ، بخش‌هایی از اقیانوس هند، تنگه هرمز و باب المندب را شامل می‌شود.» طی هفته‌های گذشته، نیروی هوایی آمریکا یک اسکادران از هواپیماهای F-۳۵ و یک اسکادران دیگر از هواپیماهای F-۱۶ را به این منطقه اعزام کرد و از بهار گذشته، نیروی هوایی یک اسکادران از هواپیماهای E۱۰ را در منطقه حفظ کرده است. آمریکایی‌ها همچنین دو ناوشکن آمریکایی را با ناوهای خود در منطقه مستقر کرده‌اند تا بتوانند تنگه هرمز و خلیج عمان را از هوا و دریا با تعداد بیشتری شناور دریایی و هوایی پوشش دهند. امری که سال ها، منطقه شاهد آن نبوده است.ارتش آمریکا، اواخر تیر جاری با ادعای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، اعلام کرده بود که قصد دارد بخشی از نیروهای یک واحد آبی - خاکی نیروی دریایی ارتش خود را در خاورمیانه و در «آب های آزاد» مستقر کند. آمریکا در حالی تلاش می‌کند، اقتدار نمایشی خود را در خلیج فارس در راستای سیاست نخ‌نمای «ایران‌هراسی» به رخ بکشد که بر اساس قوانین بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع از امنیت و منافع خود در آب‌های سرزمینی را داراست و اصرار بر «آب‌های آزاد» خواندن این مناطق با قوانین بین‌المللی در حوزه دریانوردی در تناقض است.  

روز گذشته پادشاه بحرین و فرمانده سنتکام در منامه دیدار و درباره تلاش ها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه رایزنی کردند.

گفتنی است بحرین میزبان فرماندهی مرکزی نیروی دریایی امریکا و ناوگان پنجم این کشور است

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100565

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر