درختان چیتگر، لویزان و سرخه‌حصار در معرض خشک شدن

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران ضمن انتقاد از قطع کردن آب مورد نیاز برای آبیاری درختان پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای چند روز در دو ماه گذشته گفت: ایجاد اختلال در روند آبیاری درختان در پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان، می‌تواند باعث ضعیف شدن این درختان شده و آنها را مستعد خشکیدگی یا دچار شدن به آفات و بیماری‌ها کند.

درختان چیتگر، لویزان و سرخه‌حصار در معرض خشک شدن

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران ضمن انتقاد از قطع کردن آب مورد نیاز برای آبیاری درختان پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای چند روز در دو ماه گذشته گفت: ایجاد اختلال در روند آبیاری درختان در پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان، می‌تواند باعث ضعیف شدن این درختان شده و آنها را مستعد خشکیدگی یا دچار شدن به آفات و بیماری‌ها کند.

به گزارش عرشه‌آنلاین، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن انتقاد از قطع کردن آب مورد نیاز برای آبیاری درختان پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان توسط شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران برای چند روز در دو ماه گذشته، اظهار داشت: با توجه به این که مشکل کمبود آب در سطح کشور از جمله در شهر تهران به شدت حاد شده است و در پایتخت و مناطق اطراف آن در سه سال گذشته شاهد کاهش محسوس بارندگی‌ها نسبت به شرایط نرمال بوده‌ایم، در حال حاضر میزان ذخیره برخی سدهای تامین‌کننده آب تهران نسبت به متوسط ۵۰ ساله در زمان مشابه، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش ذخیره آب سدهای تهران، وضعیت تامین آب مورد نیاز برای پایتخت را با چالش‌هایی مواجه کرده است، ولی حتی در این شرایط نیز شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب استان باید با مشارکت یکدیگر، تمهیداتی را اتخاذ کنند که به هیچ وجه آبرسانی به فضای سبز و پارک‌های جنگلی داخل و حاشیه شهر تهران با مشکل مواجه نشود. ولی متاسفانه در دو ماه گذشته، برای چند روز شاهد آن بودیم که شرکت آب و فاضلاب استان تهران روند آبرسانی به برخی سیستم‌های آبرسانی فضای سبز را قطع کرد و این مساله باعث بروز مشکلاتی در زمینه آبیاری درختان در بوستان‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان شد.

ایجاد اختلال در روند آبرسانی به درختان، فرقی با قطع کردن آنها ندارد

پیرهادی با تاکید بر این که ایجاد اختلال در روند آبیاری درختان در پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان، باعث ورود آسیب به درختان این بوستان‌ها خواهد شد، اظهار داشت: با وجود این که از هفته گذشته مشکل قطع شدن سیستم آبرسانی به این درختان حل شده و آبیاری آنها به روند عادی بازگشته است، ولی بازهم وقتی یک درخت بخصوص در فصل گرم دچار کم‌آبی شود، حتما ضعیف می‌شود و مستعد خشکیدگی یا دچار شدن به آفات و بیماری‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: براساس قانون، هیچ مجموعه‌ای نباید اقدامی را انجام دهد که باعث خشک شدن درختان یا آسیب دیدن آنها شود. این کار هیچ فرقی با قطع درختان ندارد، چون نتیجه آن یکسان خواهد بود. بنابراین از حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، رئیس محترم قوه قضاییه که همواره نسبت به موضوعات محیط‌زیستی دغدغه داشته‌اند، تقاضا می‌کنیم که به این مساله ورود کنند و توجه داشته باشند که خشک شدن درختان شهر تهران، آسیب جدی برای سلامت شهروندان به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر شهرداری یا هر نهاد دیگری در زمینه پرداخت بدهی‌‌های خود به شرکت آب و فاضلاب استان کوتاهی کند یا اختلافی بین این دو دستگاه به وجود آیاد، این اختلاف باید توسط دستگاه قضایی حل شود، نه این که یک نهاد به صورت خودسرانه آب مورد نیاز برای آبیاری درختان را تامین نکند.

تشدید فاجعه فرونشست زمین در تهران با حفر چاه‌های بیشتر توسط شرکت آبفا

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم افزایش سهم پساب تصفیه‌شده برای آبیاری درختان و فضای سبز پایتخت گفت: شورای شهر در سال‌های اخیر بارها بر لزوم افزایش ظرفیت تصفیه پساب و بازچرخانی آب در شهر تهران تاکید کرده است و شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز اخیرا قدم‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند. ولی متاسفانه مجموعه آب و فاضلاب برای رفع مشکل کمبود آب شرب مورد نیاز شهروندان، در حال حفر چاه‌هایی در سطح شهر تهران است که شاید بتواند به صورت موقت این مشکل را حل کند، اما حتما این اقدام در آینده معضلات جدی را برای پایتخت ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: حفر چاه‌های بیشتر در شهر تهران حتما به تشدید روند فرونشست زمین در پایتخت که همین حالا نیز وضعیت بحرانی دارد، دامن می‌زند و می‌تواند در آینده برای پایتخت فاجعه‌بار شود. ولی متاسفانه با توجه به این که دیدگاه برخی مدیران، رفع مشکلات به صورت مقطعی است، به تبعات جبران‌ناپذیری که حفر چاه‌های بیشتر می‌تواند در دهه‌های آینده برای تهران به همراه داشته باشد، توجه نمی‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، بیشترین نقش را در مدیریت منابع آبی دارد

پیرهادی با تاکید بر این که صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داشته باشد، عنوان کرد: استان تهران و بسیاری از استان‌های دیگر هم‌اکنون به شدت دچار کمبود آب هستند و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، می‌تواند بیشترین نقش را مدیریت منابع آبی کشور داشته باشد. بنابراین حتما باید برای اصلاح شیوه‌های آبیاری و تغییر الگوی کشت در سراسر کشور اقدامات جدی انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ایران در اقلیم خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد که به شدت از روند تغییرات اقلیمی تاثیر می‌پذیرد. این در حالی است که با وجود تشدید روند گرمایش جهانی در تمام کشورها از جمله ایران، ۸۷ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی و تنها ۵ درصد آن در بخش شرب مصرف می‌شود و متاسفانه برآوردهای کارشناسی حاکی از آن است که حدود ۵۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف نمی‌شود و عملا به هدر می‌رود. به همین دلیل، دولت باید به صورت جدی برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و اصلاح شیوه‌های آبیاری آن برنامه‌ریزی کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر بتوانیم تنها ۱۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم، میزان آب در دسترس برای مصارف شرب حداقل دو برابر می‌شود و بخش زیادی از مشکلات ناشی از کمبود آب در شهر تهران و سایر نقاط کشور برطرف خواهد شد. / ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98903

ارسال نظر