حجم ویدیو: 11.87M | مدت زمان : 00:03:30

هشدار مهم و جدی درباره شیوع سریع یک بیماری ویروسی کشنده در ایران

با آغاز فصل تابستان، بار دیگر شیوع یک بیماری ویروسی کشنده در ایران روند افزایشی یافته است؛ آخرین آمار جان‌باختگان و مبتلایان به این بیماری کشنده اعلام شد.

تب کریمه کنگو «Congo haemorrhagic fever» با آغاز فصل تابستان، بار دیگر شیوع پیدا کرده است. روند مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر ابتلا به بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در شهرهای مختلف کشور رو به افزایش است و شیوع این بیماری ویروسی کشنده در ایران، با روندی صعودی همراه شده است. تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم درباره شیوع تب کریمه کنگو و تب شالیزار در ایران + علایم

بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ‌و‌میر ایجاد می‌کند. شیوع بیمارستانی تب کریمه کنگو نیز بسیار بالا است. عامل بیماری ویروسی تب کریمه کنگو از خانواده «Bunyaviridae» و جنس «Nairovirus» است. آخرین آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو اعلام شد.

تب کریمه کنگو

تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو افزایش یافت

سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: بنابر آخرین آمار تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو به ۱۹ رسیده است.

امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور گفت: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت ۱۹ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گفته سخنگوی سازمان دامپزشکی، استان‌های یزد و خوزستان بیشترین آمار تعداد مبتلایان به ویروس تب کریمه کنگو را دارند.

اسدی با بیان اینکه شیوع این بیماری تا پایان فصل گرما ادامه دارد، گفت: تب کریمه کنگو، بیماری مشترک دام و انسان است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، افراد به این بیماری ویروسی  مبتلا خواهند شد.

سخنگوی سازمان دامپزشکی ادامه داد: با توجه به حساسیت این ویروس در برابر حرارت، به افراد توصیه می‌شود که از خوردن جگر خام و نیمه‌پخته و گوشت آب‌دار اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: به دامداران و افراد توصیه می‌شود که از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های تحت نظارت دامپزشکی و نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه اقدام کنند.

تب کریمه کنگو

چگونه از ابتلا به تب کریمه کنگو پیشگیری کنیم؟

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به ثبت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با توجه به وجود حساسیت بسیار بالا در خصوص قربانی کردن دام در روز عید قربان، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی استان اصفهان برنامه‌های خاصی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سیدمهدی میرجهانیان، مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه نظارت بر نحوه کشتار دام بر عهده فعالان حوزه دامپزشکی و نظارت بر مراکز ذبح دام، بر عهده گروه‌های بهداشت محیط دانشگاه است. افزود: خطر درجه اول کشتار غیرقانونی و ذبح غیر بهداشتی دام، ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در پی دارد.

او گفت: در صورت انجام کشتار غیربهداشتی یا غیرقانونی، هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد استفاده‌کننده از گوشت یا ذابح دام به این بیماری مبتلا نشود.

میرجهانیان با اشاره به اینکه در طول سال جاری نیز به‌رغم اطلاع‌رسانی‌های انجام شده مواردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان گزارش شده است، افزود: خطر این بیماری بسیار جدی و پیشگیری از ابتلاء به آن حائز اهمیت است.

او  گفت: به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، موارد ایمنی حین کشتار باید مدنظر قرار گیرد و گوشت دام پیش از استفاده و مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان  با تاکید بر لزوم استفاده ذابح دام از دستکش، اضافه کرد: تماس لاشه دام با قسمت دارای زخم یا خراش بدن افراد می‌تواند خطرناک تلقی شود و آلایش دام مانند جگر نیز پیش از مصرف حداقل باید ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شوند.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: نظارت و سرکشی مستقیم بر مراکز کشتار دام، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی، از جمله اقدامات انجام شده در چند روز اخیر است. در صورتی که فردی علائم ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو را داشته باشد باید بلافاصله و در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کند تا فرایند درمان آغاز شود.

تب کریمه کنگو

هشدار علوم پزشکی درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شهروندان از خرید گوشت از مراکز غیربهداشتی و کشتار غیرمجاز خودداری کرده و بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند.

دکتر عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و افزایش فعالیت «کنه‌ها»، ضرورت دارد شهروندان خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را جدی گرفته و از انجام اقدامات خطرآفرین مانند کشتار غیرمجاز، تماس با خون و ترشحات دامی آلوده و استفاده از گوشت گرم و تازه‌ای که دوره پیش سرد را نگذرانده، خودداری شود.

او با تاکید به خرید گوشت موردنیاز از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی افزود: توصیه می‌شود از کشتار دام و مصرف گوشت تازه دام پرهیز شود.

دکتر رضاییان‌زاده تاکید کرد: بعد از کشتار دام، لازم است گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت درون یخچال نگهداری و سپس مصرف کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه خوردن جگر نیمه پخته (آبدار) بسیار خطرآفرین بوده و باید از مصرف آن به طور جدی خودداری کرد، گفت: دامداران توصیه‌های سازمان دامپزشکی در خصوص سم پاشی محل‌های نگهداری دام را جدی بگیرند و در صورت مشاهده «کنه»، از جدا کردن آن از بدن دام و یا له کردنش با دست خودداری کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام، از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از هرگونه کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و ذبح را تنها در مراکز مجاز انجام داده و با جدیت، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95906

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر